Världsunikt brounderhåll

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Kablarna på Tjörnbron behöver bytas ut. Ett tekniskt komplicerat uppdrag som aldrig tidigare gjorts. Svevia och Trafikverket samarbetar i ett världsunikt brounderhållsuppdrag.

De 64 kablarna på Tjörnbron behöver ersättas med nya. Innovation och nytänkande genomsyrar projektet.

Läs också: Skopan i backen i Göteborg

– Den enda erfarenhet som vi har att tillgå är vår egen. Ett sådant här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket måste vi själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll.

Det var under en broinspektion som det upptäcktes att de karaktäristiska orangefärgade kablarna på Tjörnbron hade börjat rosta. För att utvärdera hur kablarna mådde fick Svevia under 2015, uppdraget att byta ut två av dem.

– Det är snart tre år sedan. Ingen hade tidigare gjort något liknande och intresset var stort från branschkollegor över hela världen. Brospecialister från Japan kontaktade Trafikverket för att få ta del av hur vi hade utfört jobbet.

Trafikverkets projekt att byta ut de 64 kablarna ligger nu inplanerat i en underhållsplan uppdelat i fyra etapper. De första 14 kablarna kommer att bytas ut under våren och hösten 2019. Den största kabeln är 143 meter lång och väger 12, 5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.

Läs också: Klimathotet mot infrastrukturen

– När bron byggdes fästes kablarna från en kran. Den lösningen försöker vi återskapa, fast istället för att använda en kran använder vi oss av själva pylonerna för att få upp kablarna på plats. Men vi jobbar som sagt fortfarande på den exakta tekniska lösningen, säger Mats Larsson.

Han tycker det är utmanande, spännande och otroligt stimulerande att få utveckla en helt ny utförandeteknik som tillsammans med Trafikverkets experter metodiskt arbetas fram.

Men det finns fler utmaningar i uppdraget i form tidsbegränsningar och höga säkerhetskrav. Tjörnbrons viktiga funktion som trafikled gör att den inte går att stänga av varför allt arbete kommer att ske nattetid. Det måste också utföras under säkra förhållanden på hög höjd vilket bland annat betyder att man är begränsad av optimala väderförhållanden.

– Är det inte det måste vi vänta in rätt förutsättningar och det gäller både temperatur och vind, säger Mats Larsson

Fakta Tjörnbron

Brokonstruktion: Snedkabelbro

Läs också: Underhåll stoppar kärleksyttringar

Mått: Längd 645 meter, bredd 15,5 meter, pylonernas höjd 115 meter, brospannet i mitten: 366 meter

Geografi: Sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 som förbinder öarna Källön, Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun

Byggår: 1980

Historia: Ersatte Almöbron, som 1980 rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. Under några dramatiska timmar en mörk och dimmig natt saknades vägbanan på bron. Åtta personer dog innan trafiken stoppades från



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Nyhetsbrev

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

På plats även i Danmark

Fortsatt kompakt satsning

Wiklund Trading visar bredden på Svenska Maskinmässan.

Gravida avråds från att använda HIV-läkemedel

Manitouverkstad i Rosersberg

Den nya anläggningen i Rosersberg gör det möjligt för Scantruck att utrusta maskinerna i Sverige, företaget anställer därför fler mekaniker och utlovar bättre service.

Forum för cirkulära materialflöden

Eldrivet krossverk med stor matare

Fredheim utlovar hög och pålitlig prestanda i en ny maskin. – Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll.

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Rentalbransch i stadig utveckling

Det går bra för de svenska maskinuthyrarna – eller rentalföretagen som branschen själv föredrar att kalla sig. Branschansvariga Leena Haabma på Swedish Rental förutspår en spännande framtid med fortsatta lyft vad gäller bland annat hållbarhet, arbetsmiljö och utbildning.

Batterianläggning i drift vid vindkraftspark

Vattenfalls batterianläggning vid en vindkraftspark i Wales lagrar nu förnybar vindkraft. Därmed bidrar batterianläggningen till stabiliteten i det brittiska elsystemet.

Ny vd möter branschen på Solvalla

City Gross inför papperslösa kvitton

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163