23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Branschen frågar politikerna 3

Trafikforum fortsätter att ställa frågor till de nationella politikerna som ligger närmast – de som sitter i riksdagens Trafikutskott. Här finns fullständiga svar från alla politikerna.

Representanter för alla åtta riksdagspartiernas svarar på frågor ända fram till valet, de står var och en för sina partiers uppfattningar. Ingen vet hur nästa regering kommer att se ut, men den som följer med i vår utfrågning vet i alla fall var partierna står.

Den här gången ställs bland annat frågan om huruvida det är rimligt att elbussen betalar elskatt medan spårvagnar och tåg slipper. Regeringspartierna verkar inte vilja se en förändring medan några av Allianspartierna och Vänsterpartiet är olika mycket för att ta bort elskatten för elbussen.

Det nya digitala signalsystemet för järnvägen, ERTMS, är också en fråga där det råder delade uppfattningar mellan partierna. Läs vad de svarar på nästa uppslag!

Vi inbjuder också läsarna att ställa frågor, skicka dem till oss i så fall så har de chansen att komma med i nästa nummer.

För att underlätta läsandet, läs frågan först och klicka sedan på länken till politikerna så visas deras fullständiga svar!

1. Hur ser du/ditt parti på att ge ökade befogenheter åt biljettkontrollpersonalen inom kollektivtrafiken? Bakgrund: De som plankar eller fuskar är ofta svåra att komma åt. Kontrollpersonalen har enligt nuvarande lagstiftning varken befogenheter att kräva att personen betalar, uppger sitt namn\legitimerar sig eller kräva att personen stannar tills polis ansluter.

Robert Halef, Kristdemokraterna

Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna

Anders Åkesson, Centerpartiet

Nina Lundström, Liberalerna

Per Klarberg, Sverigedemokraterna

Karin Svensson Smith, Miljöpartiet

Pia Nilsson, Socialdemokraterna

Birger Lahti, Vänsterpartiet

2. När ska elskatten för bussar tas bort? Bakgrund: Det finns en politisk vilja att i större utsträckning elektrifiera den svenska kollektivtrafiken för att nå politiska mål om en emissionsfri transportsektor. Samtidigt beskattas elen olika för olika kollektivtrafikslag. Spårsidan är helt befriad från elskatt, vägtrafiken betalar.

Robert Halef, Kristdemokraterna

Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna

Anders Åkesson, Centerpartiet

Nina Lundström, Liberalerna

Per Klarberg, Sverigedemokraterna

Karin Svensson Smith, Miljöpartiet

Pia Nilsson, Socialdemokraterna

Birger Lahti, Vänsterpartiet

3. Hur anser ditt parti att ERTMS ska finansieras? Bakgrund: Det nya signalsystemet ERTMS ska bli standard för järnvägen inom EU och innebär att de klassiska ljussignalerna och andra system ersätts av ett nytt som är helt digitalt. Men det kräver en ombordutrustning som varje tågoperatör måste hålla sig med – tidigare stod Banverket, senare Trafikverket, för alla kostnader för hela signalsystemet som därmed finansierades av staten, alltså skattfinansiering.

Robert Halef, Kristdemokraterna

Jessica Rosenkrantz, Nya Moderaterna

Anders Åkesson, Centerpartiet

Nina Lundström, Liberalerna

Per Klarberg, Sverigedemokraterna

Karin Svensson Smith, Miljöpartiet

Pia Nilsson, Socialdemokraterna

Birger Lahti, Vänsterpartiet

BREAKING
{{ article.headline }}
0.051