Under hela 2000-talet har Arlanda Flygplats utvecklats starkt med växande antal resenärer år för år vilket också varit gynnsamt för Arlanda Express och alla andra som kör trafik dit från Stockholm.
Vilka står för resenärsökningen på senare år?
- Det är privatresenärerna! sägern Per Thorstenso, vd för Arlanda Express.
Och vilka åkte med Arlanda Express när du började som vd för 15 år sedan?
- Då var det 70 procent affärsresenärer och 30 procent privatresenärer. I dag är förhållandet fifty-fifty, vilket dock inte betyder att vi tappat affärsresenärer utan vi har med rabatterade erbjudanden lyckats nå privatresenärerna också, för när du reser privat är du mera priskänslig.
- Så det är en skicklig prisdifferentiering som gjort det här fina intäktsflödet. Vi har fångat in privatresenärerna samtidigt som flygplatsen ökar mest just bland privatresenärer, det segment som är priskänsligt.
Sedan starten har 75 miljoner människor rest med Arlanda Express. Alla dessa miljoner människor hade suttit på E4:an om inte tåget hade funnits vilket illustrerar miljöprojektet Arlanda Express, enligt Per Thorstenson som också vill gratulera de riksdagspolitiker som tog det kloka beslutet 1994.
- Sedan har vi släppt in en skattesubventioneras konkurrent på anläggningen, nämligen pendeltågen som jag tycker är ett mycket bra och välfungerande alternativ för den som vill åka billigare till och från flygplatsen. Det tar dubbelt så långt tid, men fungerar väldigt bra och är prisvärt.
Utmaningar inför framtiden – du ska visserligen sluta men vad kan du säga om dem?
- Jag känner inte till någon sträcka i vårt land där den som ska resa mellan Stockholm city och Arlanda flygplats har så många alternativ vad gäller servicenivå, pris och grad av service. Det kommer hela tiden nya aktörer och det skärper konkurrensen ytterligare och där är vår utmaning – att hela tiden utveckla och ytterligare förbättra vår produkt.
Vad sägs om att införa incheckning av bagage redan vid Stockholms central – så som är möjligt på flygtåget CAT i Wien?
- Det är en bra service och vi har pratat om det här i Stockholm också. För att det alls skulle kunna bli verklighet här så måste flera tunga aktörer komma in i bilden, Swedavia, och något stort flygbolag som SAS eller Norwegian. Men problemen är flera, bland annat att skapa en säker försegling av bagaget när du har checkat in det vilket kräver kapacitet och tid. Därmed vinner resenären ingen tid, du slipper bära väskan men tar samtidigt bort kapacitet från själva tåget. Så jag är mycket tveksam till om det är möjligt att införa här och på egen hand är det omöjligt att genomföra.
- Men det finns en sak som jag vill trycka extra på och det är flygplatsens systematiska sätt att marknadsföra bilparkering. Det går helt på tvärs mot de tankar från 1994 när man skapade förutsättningarna för Arlandabanan. Tanken var aldrig att flygplatsen (som för övrigt är statsägd) skulle hålla på och bygga massa parkeringsgarage och marknadsföra det, ofta med kraftiga rabatter. Så får det inte fungera på andra storflygplatser som Heathrow Airport utanför London. Det här är en sten i skon för mig och för hela grundidén med projektet, de behöver inte gynna Arlanda Express men en statlig flygplats ska ta mig tusan inte medverka till och stimulera bilåkande!
Vilka motåtgärder vill du se?
- Eftersom flygplatsen ägs av statliga Swedavia borde det komma ett direktiv från regeringen att sätta stopp för det här snedvridna gymmandet av privata bilar till flygplatsen, det borde ha prioriteras högre än flygskatten enligt min mening. Speciellt i perspektivet med den tänkta framtida expansionen av Arlanda, då är det helt galet att folk så åka egen bil till och från flygplatsen.