Scandi Standard: Kycklingkonsumtionen kommer studsa tillbaka

| Av Niklas Kallin Thander | Food Supply SE | Tipsa redaktionen

Vd Leif Bergvall Hansen tror att konsumtionen kommer att "öka kraftigt" igen. "Det är intressanta konsumentgrupper som driver det", säger han till Food Supply.

När Scandi Standard släpper sin rapport för första kvartalet är det nyförvärvet Manor Farm som pushar på – nettoomsättningen ökade med 33 procent till drygt 2,1 miljarder kronor. Man redovisar också ett resultat efter skatt på 44 miljoner, en ökning jämfört med 30 miljoner kronor samma period förra året.

Enligt Scandi Standards vd, Leif Bergvall Hansen, är man mycket positiva till den verksamhet som innebar koncernens första steg utanför norra Europa.

– Det finns en väldigt kompetent ledning, en välskött verksamhet. Folk som vet vad de håller på med, och som också är väldigt öppna för idéer hur man ska göra saker bättre. Andra inom koncernen kan också lära sig av vad man gjort på Irland i många, många år. När vi tittar på andra eventuella strategiska förvärv handlar det om att hitta nya Manor Farms, säger han till Food Supply.

Om man räknar bort den irländska verksamheten ökade nettoomsättningen med 4 procent till drygt 1,65 miljarder kronor. Både i Danmark och Finland ökade omsättningen, medan den var oförändrad i Sverige och minskade i Norge.

Förväntar bättre marknad andra halvåret
Vad gäller marknaden i Sverige blickar Leif Bergvall Hansen framåt:

– Vi förväntar oss en bättre marknad under andra halvåret, och vi ser de första tecknen på det nu. Vi har fortfarande ganska stora lager i Sverige och lite för stort utbud till efterfrågan, så därför förväntar vi oss andra kvartalet som mer i linje med första kvartalet, säger han till Food Supply.

Förra året var det första sedan 2013 som den totala mängden slaktad kyckling i Sverige inte ökade avsevärt – ett tydligt trendbrott då det under några år noterats en ökning på omkring 8 procent per år, enligt statistik från Jordbruksverket.

Tror ni att det kommer tillbaka till de nivåerna som var innan 2017?

– Det finns tecken på att kycklingkonsumtionen kommer att öka kraftigt igen. Unga människor och folk i storstäder äter mer kyckling, barnfamiljer äter väsentligt mer kyckling, så det är intressanta konsumentgrupper som driver det. Det är också därför vi är helt övertygade om att tillväxten kommer fortsätta också i Sverige, säger Leif Bergvall Hansen till Food Supply.

Läs också: Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Koncernen har sedan en tid tillbaka meddelat en kommande investering i Sverige, där de senaste uppgifterna rörde ett slakteri i Kristianstad. På grund av hur marknaden ser ut just nu har man satt den "on hold", och kommer återkomma först när man ser en klar tillväxt igen.

– Vi har kapacitet så att det räcker nu, men vi förväntar oss också inom en viss period att vi behöver mer kapacitet än vad vi har. Det är ingen idé att investera när man inte har behovet, och just nu har vi inte det behovet, säger Leif Bergvall Hansen.

Förädlade produkter kraftigt upp
En intressant punkt i kvartalsrapporten gäller ready to eat-produkter, det vill säga förädlade produkter, där Scandi Standard visar upp en ökning med 21 procent. Enligt vd:n är det ett område där man gjort stora satsningar inom i ett antal år, och den kraftiga tillväxten är också anledningen till att man påbörjat investeringen i en ny anläggning i danska Farre, som ska stå klar i september/oktober och enbart producera ready to eat-produkter.

– Det är för att få upp kapaciteten, både på hemmamarknaderna och utanför. Satsningen vi gör i Farre är ett exempel på produkter som reser över gränserna mycket bättre än opreparerad, rå kyckling. Annars är det mycket lokalt. Svenskar vill ha svenskt, irländare vill ha irländskt, och så vidare, säger Leif Bergvall Hansen.

Under de senaste åren har man också fokuserat på produktutveckling som resulterat i kycklingbacon, färdiglagade kycklingköttbullar och en urbenad kycklingklubba som fått namnet "kycklingsteak", där tanken är att köttet mer efterliknar en traditionell biff. Det har gett utdelning, menar Bergvall Hansen, som säger att man "helt klart" ser återköp i kategorin.

Ökningen av förädlade produkter hänger även ihop med den ökning på 20 procent man redovisar inom restaurang och storhushåll:

– Det är en ganska bred grupp av produkter, som är relevanta för foodservice, restaurang och quickservice såväl som retail.


Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Fiskeby Boards nye VD

Säkrare brobygge med prefab

Ökad säkerhet för brobyggarna och minskad risk för störningar i tågtrafiken utlovas när förtillverkade brobalkar används vid ett brobygge i Härnösand.

Hög lastvikt med täckt vagn

En nio meter lång sluten transportvagn ska förenkla logistiken lovar Ivarssons i Metsjö. "Med TP3 Box bygger vi en av de största täckta transportvagnarna som får ta en mycket hög lastvikt."

Ny tid för Makeni AB

Ny profil för rivningsföretag

Corvara Miljörivarna byter namn

Nyhetsbrev

Stor återvinningsaffär i Indien

Säkra beteenden i byggsektorn minskar olyckor

Årets älvstädning drar igång

1

Kulturkalas med mindre sopor

Idag startar Kulturkalaset i Göteborg. Då invigs också Göteborgs Stads satsning på att avveckla engångsmaterial på evenemang.

De byter namn

Sparar stort efter byte av lagermodell

Genom att ersätta de befintliga lagren i ett transportsystem till så kallade MO-lager kunde ett brittiskt livsmedelsföretag spara 52 000 euro per år.

Städarna förvärvar Hemänglarna

Städarna Sverige AB har, tillsammans med Hemänglarnas vd Gunilla Eriksson, köpt samtliga aktier i Hemänglarna AB av Wingefors Humankapital AB.

Maskinjätte växlar upp

Det går bra för maskinjätten som återigen höjer vinstprognosen för helåret 2018.

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Mustang och Manitou på Elmia

Allt är inte lastbilar på Elmia, Scantruck visar både teleskoplastare och minilastare.

Lågprismärket lanserar klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Wayne’s Coffee breddar veganskt utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Totalsanering av vattenkraftverk

Lokalvårdare i London strejkvarslar

USA-ambassad säljer toapapper

Brand vid Trioplast

Plastavgifter på gång i Frankrike

Kraxande renhållningsarbetare…

Hon tar över på Astrazeneca

Ikaros börjar sälja städmateriel

Nu kan man panta påsar med mobilen

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.226