23948sdkhjf

Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

PACK POINT NORDIC hölls på onsdagen på Cirkus i Stockholm. Ett välfyllt auditorium fick lyssna på föredrag om livsmedelsförpackningar, generella förpackningstrender, innovationer och framgångsrika förpackningskoncept.

Ett 20-tal talare underhöll under dagen de nästan 250 deltagarna på konferensen och modererade gjorde chefredaktörerna Maya Saksi, Fri Köpenskap, och Marcus Petersson, Packmarknaden. Hållbarhet och plastförpackningar stod i centrum för förmiddagens program, men återkom under flera programpunkter även under eftermiddagen. Talade gjorde framträdande ledare och experter inom livsmedelsbranschen, förpackningsindustrin, organisationer och forskningsinstitut.

Av föredrag och paneldebatter att döma är huvudspåret för framtida plastförpackningar att de ska vara återvinningsbara och gjorda av förnyelsebar råvara, m a o bioplast. Katarina Rosenqvist från Svensk Dagligvaruhandel presenterade det förslag som organisationen kommer att lägga fram för regeringen. Med hjälp av regeringen vill Dagligvaruhandeln att det bildas förutsättningar för produktion av svenskt bioplast med skogen som råvara. Bioplast som kan göra svensk dagligvaruhandel fri från fossila plastförpackningar.

Även Agneta Påander, CSR-chef på Orkla Foods, deklarerade att företaget nu slagit fast mål för att fasa fasa ut oljebaserade plastförpackningar. Målet är också att alla förpackningar ska vara återvinningsbara.

Dagen innehöll vidare ett temapass om livsmedelssäkerhet med Livsmedelsverket, RISE och Gasporox som medverkande. Gasporox har utvecklat en patenterad unik teknik för kontroll av gassammansättning i förpackningar med modifierad atmosfär, som möjliggör 100-procentig kontroll av alla förpackningar i produktionslinjen, utan att förpackningen eller produktionen påverkas.

Under lunch och pauser minglades det i den stora foajén till Skandiascenen på Cirkus där konferensen hölls. Ett 20-tal partnerföretag fanns på plats för att visa det senaste inom teknik, material och design för förpackningar.

Eftermiddagen ägnades inledningsvis åt framgångsrika produktinnovationer på förpackningsmarknaden. Arta Plast har utvecklat en bägare för mejeriprodukter som till mer än 50 % består av kartong och kan ersätta PS-bägare. Kartongbägaren används i dag av Arla för en rad produkter.

Tempix presenterade sin etikett med inbyggd temperaturindikator. Den avslöjar om frysta produkter har utsatts för för hög temperatur i kylkedjan. Tempix har nyligen fått ett genombrott på marknaden i Finland där Lidl blir först att i stora volymer rulla ut etiketten för djupfryst fisk.

Sista bland innovatörerna var Åke Rosén som presenterade sitt nya bioplastmaterial Biodolomer som består av bioplast i en blandning med mer än 50 procent krita. Plasten är biologiskt nedbrytbar och kan användas för såväl förpackningar som avfallspåsar som komposteras tillsammans med annat biologiskt avfall och blir biogas. Ingen mikroplast kvarstår, enligt innovatören själv.

Under temat trender visades exempel på framtidens förpackningslösningar och hur e-handeln påverkar även förpackningens roll och utseende.

Trots en lång konferensdag som började redan 8.30 var det ett välfyllt auditorium kl 16.10 då dagens key note speaker Johan Bodén äntrade scenen för att berätta om sin entreprenörsgärning i Ukraina, då han på 1990-talet revolutionerade landets livsmedelsindustri med hjälp av moderna förpackningar och etablerade inhemska förädlade produkter såsom ketchup, majonäs, fonder, pasta med mera under det nya varumärket Chumak.

Han avslöjade också planerna på en ny livsmedelsfabrik i Vietnam där han idag är verksam och hur han kan hjälpa svenska varumärkesägare att etablera sig på den asiatiska marknaden. 

– Årets PACK POINT NORDIC blev större än någonsin, summerade dagens moderator Marcus Petersson. Vi återkommer 2019. Datumet är spikat till den 16 maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125