23948sdkhjf

Stort steg för bättre Göteborgsluft

I höst börjar en helt nyutvecklad eldriven sopbil rulla på Göteborgs gator för miljökoncernen Renovas räkning. Företaget har varit med i utvecklingsarbetet tillsammans med Göteborgs stad och Volvo som med den nya sopbilen presenterar sin första helt eldrivna lastbil i kommersiellt utförande.

Volvo har länge varit i framkant vad gäller utvecklingen av tunga fordon där alternativ till fossila bränslen används som drivmedel. Inom koncernen finns ett brett kunnande som omfattar såväl olika typer av fordon som motortillverkning. Bland annat har företaget sålt mer än 4 000 elektrifierade bussar sedan 2010. Det innebär bland annat att den teknik som används för framdrivning och energilagring i Volvo FL Electric är väl beprövad redan från start.

Tanken är att försäljning och serieproduktion ska inledas under nästa år, men marknaden har ett stort intresse för eldrivna lastbilar och för Volvos del är det önskvärt att få ut några fordon snabbt i riktiga fullskaletester, gärna i Göteborgstrafiken.

Renova och Göteborgs stad har inte varit sena att hoppa på tåget. Tvärtom betonas att stadsförvaltningen Kretslopp och vatten kontaktade Volvo Lastvagnar redan 2016 i förhoppning om att en helelektrisk sopbil skulle kunna utvecklas och användas i citykärnan redan under 2018. I och med att den första helt eldrivna sopbilen kommer att tas i drift i höst har målet uppfyllts. Rent formellt har Kretslopp och vattennämnden direkttilldelat avfallshämtningen i centrum till Renova som kommer att leasa sopbilen.

Ytterligare en elbil kommer för övrigt att sättas i drift av åkeriet TGM.

Räckvidden blir, enligt Volvo, upp till 250 kilometer och laddningstiden från tomma till sex fulladdade batterier anges till en till två timmar vid snabbladdning och cirka tio timmar vid nattladdning.

Sedan 2015 körs alla våra drygt 200 tunga fordon på fossilfritt bränsle. Med en helt eldriven sopbil tar vi och våra kunder ännu ett kliv för en hållbar återvinning och avfallshantering. Den eldrivna sopbilen ger stora miljömässiga fördelar för stadsmiljön, säger Anders Åström, vd på Renova.

Volvo ser en stor potential för den nya tekniken och har stora förhoppningar inför framtiden. Med bättre luftkvalitet och mindre buller ökar valfriheten vid planering av såväl bebyggelse som infrastruktur. Samtidigt kan transporterna effektiviseras – exempelvis genom att eldrivna fordon kan användas i inomhusterminaler och miljözoner.

Den låga ljudnivån ökar också möjligheten till nattliga transporter, vilket kan avlasta gatunätet under högtrafik. Volvokoncernen diskuterar redan med flera tätorter för att se över regleringar och lagstiftning med syfte att möjliggöra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter.

Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar, betonar också vikten av att städer, energibolag och fordonstillverkare samarbetar för att en storskalig elektrifiering ska komma till stånd.

– Med klara incitament, gemensamma standarder och en långsiktig strategi för stadsplanering och utbyggnad av laddinfrastruktur går processen betydligt snabbare, säger Jonas Odermalm, som också lovar att Volvo kan bidra med helhetslösningar som utgår från varje kunds specifika behov.

– En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering. Volvo Trucks har också ett väl utvecklat samarbete med flera leverantörer av laddningsutrustning. Målet är att ge kunderna en hög tillgänglighet och produktivitet, säger Jonas Odermalm.

Ett problemområde inom elektrifieringen av fordon är batterierna, men Jonas Odermalm menar att företaget är väl medvetet om svårigheterna och strävar efter att hitta bra lösningar.

För att säkerställa att råvarorna till batterierna utvinns på ett ansvarsfullt sätt verkar Volvokoncernen bland annat genom nätverket Drive Sustainability som har en särskild funktion för just detta. Volvokoncernen är också engagerad i olika projekt där batterier från eldrivna tunga fordon får ett andra liv och återanvänds för energilagring. Alla frågor kring hanteringen av batterierna är inte lösta, men vi arbetar aktivt både inom koncernen och tillsammans med andra aktörer för att driva på utvecklingen och skapa de lösningar som behövs, säger Jonas Odermalm.

Och inom Göteborgs stad är det ingen tvekan om vad som gäller,

Vi arbetar för att Göteborg ska bli hållbart. Det handlar om att lämna över en stad där också våra barn kan ha en framtid, säger Birgitta Roos, förvaltningsdirektör på Kretslopp och vatten.

Fakta Volvo FL Electric

  • Helt eldriven lastbil för distribution, soptransporter och andra uppdrag i stadstrafik med totalvikt på 16 ton.
  • Drivlina: Elmotor med 185 kW (252 hk)maxeffekt/130 kW (177 hk) kontinuerligt effektuttag, växellåda med två växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment elmotor 425 Nm. Maximalt vridmoment bakaxel 16 kNm.
  • Energilagring: 2-6 litiumjonbatterier med totalt 100-300 kWh.
  • Räckvidd: Upp till 250 km.
  • Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) alternativt snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW.
  • Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier; snabbladdning 1-2 tim, nattladdning ca tio tim. Avser sex batterier.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079