23948sdkhjf

MTR Express stämmer SJ

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Sedan trafikstart 2015 har MTR Express varit det enda tågbolag som inte har tillåtits att sälja biljetter i den marknadsdominerande kanalen SJ.se som SJ byggt upp under tiden för sitt monopol. Därför lämnar MTR Express nu in ett formellt klagomål mot statens bolag SJ till Konkurrensverket för Missbruk av dominerande ställning och Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Svenska resenärer kan till skillnad från andra länder idag inte jämföra avgångar och priser eller köpa sina tågbiljetter på ett ställe. Vi vill kunna konkurrera på likvärdiga villkor. När staten genom sitt bolag SJ motverkar konkurrensen får vi färre avgångar, högre priser och sämre utveckling på tågmarknaden. Fortsätter detta blir det svårt att få tillräckligt många att resa hållbart så vi når klimatmålen, säger Mats Johannesson, vd MTR Express.

SJ:s onlineförsäljning utvecklades och investerades i under tiden Sverige hade ett järnvägsmonopol. Tågmarknaden avreglerades 2010 och staten öppnade då upp för andra bolag att bedriva kommersiell tågverksamhet i Sverige. Besluten i EUs fjärde järnvägspaket från 2016 bekräftade riktningen mot en avreglerad tågmarknad inom hela EU. Fram till 2015 släpptes samtliga privata aktörer in på SJ.se (till exempel Blå Tåget och Snälltåget) och sajten behöll därmed sin ställning som Sveriges helt dominerande tågbokningsplattform.

Andra länder, exempelvis Norge, som har haft liknande monopol har för att uppnå målen med avregleringen skapat förutsättningar för fria marknadsplattformar. De har skiljt den tidigare monopolistens säljplattform från tågverksamheten, skapat en ny eller sett till att det skapas nya tjänster där information om alla tågbolags produkter finns med som liknar tjänsterna för flygmarknaden. I Sverige gynnas ensidigt det tidigare monopolbolaget som tillåts att upprätthålla sin position som så kallad superdominant.

Vi anmäler SJ till konkurrensverket för att de missbrukar sin dominerande ställning och att de driver konkurrenshämmande offentlig säljverksamhet. De är ett offentligt statligt bolag som genom sitt agerande snedvrider konkurrensen på marknaden och gör att det blir svårt att investera på likvärdiga villkor. SJ skulle inte acceptera detta i Norge där de nu själva vill etablera sig, säger Mats Johannesson.

Fram till våren 2018 har MTR Express varit det enda tågbolag som inte har haft möjlighet att sälja biljetter via SJ:s onlinekanaler. Till detta läggs nu den nystartade aktören Saga Rail som också förvägras denna möjlighet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dystra utsikter för bostadssökande

Situationen för de som behöver en bostad i Sverige blir allt mer besvärande, visar en färsk prognos från Boverket.

Skanska ska lösa platsbristen i svenska fängelser

Hög beläggning på landets kriminalvårdsanstalter gör att Hall kommer att byggas ut med start i början av 2020.

Ball säljer i Kina

Lucka 17 - vem där?

I dagens lucka hittar vi en direktör som laddar för det mest omfattade förnyelsearbetet någonsin i regionens historia...

Nya tobakslagen slår fast nya märkningsregler

Miljöfokus när E4 byggs ut vid Ljungby

En efterlängtad utbyggnad av E4 till motorväg mellan Ljungby och Toftanäs rycker allt närmare.

Nyhetsbrev

Ny digital biomarkör för beroendevård

Kontigo etablerar ny digital biomarkör för vård av alkoholberoende.

Sport och spa på hemmet

Till våren sätts skopan i backen för ett nytt livsstilsboende för äldre i Tynnered.

Ramudden köper del av NCC

Ramuddens shoppingrunda fortsätter. Senaste förvärvet är NCC:s verksamhet inom trafiksäkerhetslösningar.

Flyttar ihop i Skåne

Volvo CE satsar hårdare på rally

Segling, golf och hästsport i all ära, men i en strategisk målgruppssatsning inför framtiden går nu Volvo CE in som en av huvudsponsorerna för Rally Sweden.

ABB-affären klar – så ser framtiden ut

2019 syns bli ett stabilt och bra år 

Lucka 16 - vem döljer sig här?

"Jag vill bli uppringd av Sveriges nytillträdda life science-minister", säger den här branschkändisen...

Lucka 15 - se vem du hittar här

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

Stora Enso gör miljöinvestering

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144