23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

20–30 resor om dagen, 40–90 mil per person inom Stockholms län. Den styrande Alliansen inom Stockholms läns landsting har tröttnat och ger i uppdrag att utreda den lilla grupp färdtjänstresenärer som har ett mycket intensivt resande. De tio resenärer som rest mest orsakade en kostnad på 19 miljoner kronor förra året vilket innebär att det är 19 miljoner kronor av skattemedel som resorna slukat, den lilla del som brukaren betalar själv ingår inte i summan.

Vi har tydliga indikationer på att en mindre grupp resenärer åker för väldigt mycket pengar. Då har vi en skyldighet att granska vad som ligger bakom det. Syftet är att undvika att skattepengar snedfördelas och i stället se till att de blir till nytta för alla färdtjänstresenärer, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstutskottet som beslutade om granskningen under måndagen.

Om det behövs ska trafikförvaltningen begränsa antalet resor för enskilda personer.

Intresseorganisationerna för färdtjänstresenärer har efterfrågat de här åtgärderna. Det ligger i allas intresse att resurserna fördelas rättvist och åt dem som behöver. Självklart vill vi också minska stora och omotiverade kostnader som handlar om ett litet antal personer, säger Fredrik Wallén.

Enligt tidningen DN:s granskning av färdtjänstmysteriet i Stockholms län är det osannolikt att en person skulle ha behov av resor för närmare 2 miljoner kronor som är snittet på de 19 som utnyttjat färdtjänsten mest. Men teoretiskt kan det handla om personer som kräver omfattande resor och maximalt med hjälp. En annan teori är att det handlar om personer med sociala problem som mer eller mindre bor i färdtjänstfordonen, annars är det svårt att kunna få till så många resor per dygn och så långa sträckor. 

Eller så handlar det om något helt annat; personer som egentligen inte borde vara berättigade och som använder färdtjänsten som taxi. 

FAKTA/Färdtjänsten syfte och underligheterna i Stockholms län

  • Färdtjänstlagen säger att den som behöver ska få tillräckligt många resor för att möta sina individuella behov. Ett litet antal resenärer har gjort ett stort antal resor, vilket har lett till misstankar om att resorna inte enbart handlar om transportbehov.

  • Färdtjänstutskottet i Stockholms läns landsting beslutade måndagen den 9 april att trafikförvaltningen ska följa upp resenärer som har så många och långa resor att resorna inte kan anses uppfylla ett normalt behov av resande. Trafikförvaltningen ska också göra en bedömning av varje persons behov och om det behövs besluta om att begränsa antalet resor.

  • Redan i dag är antalet resor begränsat för majoriteten av länets 70 000 personer som har tillstånd till färdtjänst. Ungefär en tredjedel har av olika skäl som utgångspunkt ett obegränsat resande. Av dessa är det alltså ett litet antal resenärer som har ett mycket intensivt resande. Det resande som ska utredas närmare handlar om 20–30 resor dagligen under tid eller dagliga resor om 400–900 kilometer inom Stockholms län. Båda varianter förekommer.

  • Väsentliga resor, till exempel resor till arbete och studier, kommer inte att begränsas för någon resenär. Vid de fallen som resenärer kommer att få sina resor begränsade kommer det att ske i skälig omfattning.

  • De tio färdtjänstresenärer som reste mest inom färdtjänsten under 2017 orsakade en kostnad om totalt 19 391 581 kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079