CE-märkningen många missar

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I vissa fall måste maskiner som sätts samman i en så kallade line också CE-märkas, det gäller även äldre maskiner och det kan bli dyrt för den som gör fel.

Stockholm. Ofta finns det både fristående och sammansatta maskiner på en krossanläggning.

Läs också: Inför CE-märkning på sina kompositprofiler

Alla maskiner tillverkade efter 1995 måste vara vara CE-märkta, den som sätter samman flera CE-märkta maskiner kan dock vara tvungen att dessutom CE-märka hela linen – de sammansatta maskinerna anses i vissa fall vara en ombyggnation och måste då riskbedömas och dokumenteras som en helhet.

– Maskindirektivet är lag och det är viktigt att rätt dokumentation finns, sade Dan Assarsson på JL Safety på den branschdag som branschorganisationen SBMI (Sveriges bergmaterialindustri) anordnade i mars.

Hur mycket får man då göra innan man betraktas som tillverkare och måste sätta på nytt CE-märke? Enligt Dan Assarsson är den springande punkten om riskerna ökar med ombyggnationen – om den befintliga risken inte ökar och om det inte blir några ytterligare riskkällor behövs ingen CE-märkning, förklarade han.

– Även om risken ökar något men täcks av befintliga skyddsanordningar behövs ingen ny CE-märkning.

Läs också: Massbalans via mobilen

En ny CE-märkning kan dock behövas vid väsentlig ombyggnad, till exempel vid större kapacitetsökningar, förändringar av användningsområde eller ändringar som berör hållfasthet eller stabilitet.

Enligt Dan Assarsson krävs CE-märkning om ombyggnaden har en ”betydande” inverkan på helhetens funktion eller säkerheten, eller om det blir betydande förändringar av den sammansatta maskinen

– Det är luddigt, tillför man en CE-märkt sikt som tillverkaren tar fullt ansvar för krävs det inte att hela linen CE-märks om. Men tar tillverkaren bara delvis ansvar kan det krävas.

Hans Jansson, inspektör på Arbetsmiljöverket, konstaterade att kraven är höga på den som byggt en line.

Läs också: Volvo testar elektrifiering

– Har man byggt en maskinline som fungerar som enhetlig maskin så ska den vara CE-märkt.

Det är inte glasklart vad som utgör en sammankopplad enhet, de ingående maskinerna ska till exempel ha ett gemensamt syfte, en gemensam funktion och ett ”logiskt” styrsystem som gör att de fungerar ihop.

Inspektörerna måste göra en bedömning om det är en line eller inte, det är en utmaning i vissa fall, sade Hans Jansson.

Även om maskinen eller linen är äldre ska kraven på CE-märkning vara uppfyllda, förklarade han.

Läs också: Bolidens krav på underentreprenörerna

– Vi kräver också att ni ser till att de skydd ni bygger uppfyller kraven, standarder finns.

Dan Assarsson lyfte fram vikten av maskininventering och råder maskinägare att ta reda på vilket år maskinerna är tillverkade, se om de är sammansatta och kontrollera vilken dokumentation som finns – finns det dokumentation som styrker överensstämmelse? Finns det bruksanvisning?

Gör man detta och finner att det saknas dokument, eller att vissa maskiner byggts ihop måste åtgärder vidtas.

Ett viktigt datum i sammanhanget är 15 juni 2017, för brister som finns i maskiner/liner som är äldre än så slipper man sanktionsavgifter, annars blir det det en avgift och ska vara kännbar.

Bristerna måste förstås åtgärdas i båda fallen.

– Det är viktigt att göra riskbedömningar och åtgärdsplaner, så att vi kommer i kapp, det finns många maskiner som borde vara CE-märkta som inte är det, sade Dan Assarsson.

Fotnot: Med start i år ska Arbetsmiljöverket göra fler kontroller av krossar, läs mer om det här.

Fakta CE-märkning

  • CE står för Conformité Européenne, det vill säga i överensstämmelse med EG-direktiven.

  • För maskiner är det direktivet för Maskinsäkerhet (2006/42/EG) som gäller. Ansvarig myndighet för detta är Arbetsmiljöverket.

  • CE-märkningen innebär att tillverkaren eller importören intygar att produkten uppfyller EU:s krav när det gäller hälsa, miljö och säkerhet.

  • Den som ska CE-märka en produkt måste ha kännedom om kraven i EU-direktivet som gäller för just den produkten. Kraven ska finnas överförda till svenska regler.

  • CE-märkningen kräver också att det finns en ”försäkran om överensstämmelse”, ett dokument där tillverkaren försäkrar att produkten uppfyller EU:s säkerhetskrav.

  • Anses produkten vara särskilt riskfylld kan provning behövas, tillverkaren måste då vända sig till ett oberoende tredjepartsorgan med rätt att utföra provning, certifiering och kontroll.

Källa: SIS, Swedish Standards Institute

Reglerna skärptes ifjol

  • Alla maskiner som omfattas av maskindirektivet och som släpps på den svenska marknaden måste uppfylla vissa krav.

  • Kraven innebär bland annat att det ska finnas en bruksanvisning och en försäkran om att maskinen uppfyller de krav som ställs på till exempel säkerhet och hälsa.

  • I fjol somras skärptes reglerna för maskiner tillverkade efter den 15 juni 2017.

  • Det innebär att tillverkare som inte uppfyller kraven måste betala en sanktionsavgift.

  • Reglerna är desamma för tillverkare i alla EU-länder.

  • Syftet är att gynna seriösa aktörer och det anses därför viktigt att genomföra marknadskontroller.

Källa: Arbetsmiljöverket



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Gunnar Nilsson
Måste inte en bruksanvisning stå på landets språk med alla kan ju inte främmande språk

ULRIKA ANDERSSON
Hej! Det stämmer, enligt Arbetmiljöverket ska det alltid följa med en bruksanvisning på svenska med den CE-märkta produkten. Läs gärna mer här: https://www.av.se/produktion-industri-oc...

gunnar Nilsson
det är sällan att det är så

ULRIKA ANDERSSON
Det var inte bra, kan ju kanske bli något som Arbetsmiljöverket slår ned på i kontrollerna då.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

JCB drar ner volymen

JCB tar med sig sin nya elgrävare till Svenska Maskinmässan. Grävmaskinen lanserades i mars och den brittiska tillverkaren beskriver den som den tystaste i sitt segment och lyfter fram att utsläppen blir noll.

Massiv insats mitt i natten

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Miljard satsas på testbäddar i offentlig sektor

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Nyhetsbrev

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

På plats även i Danmark

Fortsatt kompakt satsning

Wiklund Trading visar bredden på Svenska Maskinmässan.

Gravida avråds från att använda HIV-läkemedel

Manitouverkstad i Rosersberg

Den nya anläggningen i Rosersberg gör det möjligt för Scantruck att utrusta maskinerna i Sverige, företaget anställer därför fler mekaniker och utlovar bättre service.

Forum för cirkulära materialflöden

Eldrivet krossverk med stor matare

Fredheim utlovar hög och pålitlig prestanda i en ny maskin. – Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll.

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203