23948sdkhjf

CE-märkningen många missar

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I vissa fall måste maskiner som sätts samman i en så kallade line också CE-märkas, det gäller även äldre maskiner och det kan bli dyrt för den som gör fel.

Stockholm. Ofta finns det både fristående och sammansatta maskiner på en krossanläggning.

Läs också: Arbetsmiljöverket skärper kontrollen

Alla maskiner tillverkade efter 1995 måste vara vara CE-märkta, den som sätter samman flera CE-märkta maskiner kan dock vara tvungen att dessutom CE-märka hela linen – de sammansatta maskinerna anses i vissa fall vara en ombyggnation och måste då riskbedömas och dokumenteras som en helhet.

– Maskindirektivet är lag och det är viktigt att rätt dokumentation finns, sade Dan Assarsson på JL Safety på den branschdag som branschorganisationen SBMI (Sveriges bergmaterialindustri) anordnade i mars.

Hur mycket får man då göra innan man betraktas som tillverkare och måste sätta på nytt CE-märke? Enligt Dan Assarsson är den springande punkten om riskerna ökar med ombyggnationen – om den befintliga risken inte ökar och om det inte blir några ytterligare riskkällor behövs ingen CE-märkning, förklarade han.

– Även om risken ökar något men täcks av befintliga skyddsanordningar behövs ingen ny CE-märkning.

Läs också: Inför CE-märkning på sina kompositprofiler

En ny CE-märkning kan dock behövas vid väsentlig ombyggnad, till exempel vid större kapacitetsökningar, förändringar av användningsområde eller ändringar som berör hållfasthet eller stabilitet.

Enligt Dan Assarsson krävs CE-märkning om ombyggnaden har en ”betydande” inverkan på helhetens funktion eller säkerheten, eller om det blir betydande förändringar av den sammansatta maskinen

– Det är luddigt, tillför man en CE-märkt sikt som tillverkaren tar fullt ansvar för krävs det inte att hela linen CE-märks om. Men tar tillverkaren bara delvis ansvar kan det krävas.

Hans Jansson, inspektör på Arbetsmiljöverket, konstaterade att kraven är höga på den som byggt en line.

Läs också: Massbalans via mobilen

– Har man byggt en maskinline som fungerar som enhetlig maskin så ska den vara CE-märkt.

Det är inte glasklart vad som utgör en sammankopplad enhet, de ingående maskinerna ska till exempel ha ett gemensamt syfte, en gemensam funktion och ett ”logiskt” styrsystem som gör att de fungerar ihop.

Inspektörerna måste göra en bedömning om det är en line eller inte, det är en utmaning i vissa fall, sade Hans Jansson.

Även om maskinen eller linen är äldre ska kraven på CE-märkning vara uppfyllda, förklarade han.

Läs också: Bolidens krav på underentreprenörerna

– Vi kräver också att ni ser till att de skydd ni bygger uppfyller kraven, standarder finns.

Dan Assarsson lyfte fram vikten av maskininventering och råder maskinägare att ta reda på vilket år maskinerna är tillverkade, se om de är sammansatta och kontrollera vilken dokumentation som finns – finns det dokumentation som styrker överensstämmelse? Finns det bruksanvisning?

Gör man detta och finner att det saknas dokument, eller att vissa maskiner byggts ihop måste åtgärder vidtas.

Ett viktigt datum i sammanhanget är 15 juni 2017, för brister som finns i maskiner/liner som är äldre än så slipper man sanktionsavgifter, annars blir det det en avgift och ska vara kännbar.

Bristerna måste förstås åtgärdas i båda fallen.

– Det är viktigt att göra riskbedömningar och åtgärdsplaner, så att vi kommer i kapp, det finns många maskiner som borde vara CE-märkta som inte är det, sade Dan Assarsson.

Fotnot: Med start i år ska Arbetsmiljöverket göra fler kontroller av krossar, läs mer om det här.

Fakta CE-märkning

  • CE står för Conformité Européenne, det vill säga i överensstämmelse med EG-direktiven.

  • För maskiner är det direktivet för Maskinsäkerhet (2006/42/EG) som gäller. Ansvarig myndighet för detta är Arbetsmiljöverket.

  • CE-märkningen innebär att tillverkaren eller importören intygar att produkten uppfyller EU:s krav när det gäller hälsa, miljö och säkerhet.

  • Den som ska CE-märka en produkt måste ha kännedom om kraven i EU-direktivet som gäller för just den produkten. Kraven ska finnas överförda till svenska regler.

  • CE-märkningen kräver också att det finns en ”försäkran om överensstämmelse”, ett dokument där tillverkaren försäkrar att produkten uppfyller EU:s säkerhetskrav.

  • Anses produkten vara särskilt riskfylld kan provning behövas, tillverkaren måste då vända sig till ett oberoende tredjepartsorgan med rätt att utföra provning, certifiering och kontroll.

Källa: SIS, Swedish Standards Institute

Reglerna skärptes ifjol

  • Alla maskiner som omfattas av maskindirektivet och som släpps på den svenska marknaden måste uppfylla vissa krav.

  • Kraven innebär bland annat att det ska finnas en bruksanvisning och en försäkran om att maskinen uppfyller de krav som ställs på till exempel säkerhet och hälsa.

  • I fjol somras skärptes reglerna för maskiner tillverkade efter den 15 juni 2017.

  • Det innebär att tillverkare som inte uppfyller kraven måste betala en sanktionsavgift.

  • Reglerna är desamma för tillverkare i alla EU-länder.

  • Syftet är att gynna seriösa aktörer och det anses därför viktigt att genomföra marknadskontroller.

Källa: Arbetsmiljöverket

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (4)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116