23948sdkhjf

Glesbygd på mellanhand

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det finns en storstadsfixering i såväl politik som mediabevakning. Därmed finns stor risk för ökad populism som åsidosätter glesbygdens behov och bidrar till ökade klyftor i relation till storstäderna. Det var ett av budskapen från före detta näringsminister Maud Olofsson på Stora Infradagen.

Maud Olofsson, som i dag fyller sin tid genom att bland annat vara ordförande i turistorganisationen Visita, ser en stor fara med den allt mer märkbara storstadsfixering som gör att glesbygden kommer allt mer på mellanhand.

– I dag är det tufft att driva företag i glesbygd. Bredbandet byggs ut, men det är långt ifrån alla som är uppkopplade, och det är svårt att driva företag utan uppkoppling. Ett annat problem är vägnätet, där underhållet försummats i åratal, särskilt för det enskilda vägnätet som är landsbygdens blodomlopp, sade den tidigare näringsministern bland annat.

Hon lyfte också fram de höjda arbetsgivaravgifterna som en faktor som slår hårt mot arbetsgivare i glesbygd.

Tre procent låter kanske inte mycket, men för många är det hela marginalen som försvinner. Om vi slår samman bland annat skattesystem, miljöbalk och klimatlag slår det hårt mot företagare utanför storstäderna, därför måste vi se helheten. Vi behöver en hållbarhet som är både ekonomisk, social och miljömässig, sade Maud Olofsson.

Maud Olofsson betonade också att de olika transportslagen måste hållas ihop och bilda fungerande flöden. Järnväg, väg, hamnar och flyg ingår samtliga i ett system som måste fungera och anpassas till varje del av vårt avlånga land.

Vi behöver också bättre underhåll, inte minst av det enskilda vägnätet, menade Maud Olofsson som nu också tycks mer öppen för privatfinansiering av infrastrukturprojekt än hon var som näringsminister.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth verkade, i varje fall i det här forumet, helt överens med Maud Olofsson. Han betonade bland annat att det inte går att enbart satsa på ny infrastruktur utan att kvaliteten måste vara hög även på befintliga vägar och järnväg.

Trafiksystemet är eftersatt, vi måste öka satsningarna på underhåll, och det får inte stå tillbaka för höghastighetståg och andra investeringar, sade Tomas Eneroth.

En som ser väldigt allvarligt på utvecklingen är Peter Haglund, sektionschef SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. Bland annat ger han Maud Olofsson helt rätt i betydelsen av fungerande bredbandsuppkoppling för att samhället utanför storstäderna ska fungera. Samtidigt verkar han något tveksam till regeringens ambitioner för en fungerande infrastruktur i glesbygd.

Flyg är en viktig strukturell faktor där kommunerna nu tvingas betala underskottet på de små regionala flygplatserna. Det borde vara ett statligt ansvar, sade Peter Haglund som också ser en klar risk att den så kallade trafikplanen innebär att vägnätet kommer att förfalla i glesbygd om några år.

En mer radikal inställning presenterades av Mattias Frithiof, avdelningschef för samhällsplanering WSP.

Vi kan inte ha boende i varenda by. Vi måste ändra vår bild. Det kan inte finnas en bensinmack och Ica-butik överallt, sade han bland annat.

Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå, gav några belysande exempel på hur de styrande i storstaden har ett sätt att tänka som visar väldigt liten eller obefintlig förståelse för livet i glesbygd eller till och med utanför storstäderna.
Bland annat har utbyggnaden av Luleå hamn drabbats av ett svårt bakslag i samband med stora begränsningar vid hanteringen av muddermassor. Ett på sitt sätt än värre exempel är de skärpta kraven för att bedriva gruvdrift i Kaunisvaara.

Om Pajala inte får ta fram den järnmalm som finns där kan jag inte säga att de boende där har en framtid, säger Niklas Nordström som också drar en parallell vad gäller möjligheten att bygga bostadshus.

När man ser alla bostadshus vid vattnet i Stockholms skärgård är det svårt att förstå varför man inte får bygga bostäder vid vattnet i Arjeplog där det finns tre gånger så många sjöar som invånare.

Niklas Nordström betonar att det krävs livskraftiga tätorter för att glesbygden ska leva, något som inte är en självklarhet i den kungliga huvudkommunen där besluten allt för ofta försämrar möjligheterna att överleva utanför storstäderna.

Bejaka styravgiter som fungerar och ta bort resten, exempelvis flygskatten.

Med dagens modell kommer vi aldrig ikapp infrastrukturskulden. Det är dags att tänka om. Ett sätt är att öppna för nödvändig låne- och samfinansiering med näringslivet,

Debatten om huruvida hela Sverige ska leva tycks med andra ord leva kvar på ungefär samma nivå som när Per Anders Örtendahl, Vägverkets stridbare generaldirektör under dryga tiotalet år under 1980- och 1990-talen, på grund av otillräckliga anslag, frågade sin regering vilken del av Sverige han skulle stänga av. Varken han eller hans efterträdare har fått något svar än.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 16 - vem döljer sig här?

"Jag vill bli uppringd av Sveriges nytillträdda life science-minister", säger den här branschkändisen...

Lucka 15 - se vem du hittar här

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Nyhetsbrev

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.233