Glesbygd på mellanhand

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Det finns en storstadsfixering i såväl politik som mediabevakning. Därmed finns stor risk för ökad populism som åsidosätter glesbygdens behov och bidrar till ökade klyftor i relation till storstäderna. Det var ett av budskapen från före detta näringsminister Maud Olofsson på Stora Infradagen.

Maud Olofsson, som i dag fyller sin tid genom att bland annat vara ordförande i turistorganisationen Visita, ser en stor fara med den allt mer märkbara storstadsfixering som gör att glesbygden kommer allt mer på mellanhand.

– I dag är det tufft att driva företag i glesbygd. Bredbandet byggs ut, men det är långt ifrån alla som är uppkopplade, och det är svårt att driva företag utan uppkoppling. Ett annat problem är vägnätet, där underhållet försummats i åratal, särskilt för det enskilda vägnätet som är landsbygdens blodomlopp, sade den tidigare näringsministern bland annat.

Hon lyfte också fram de höjda arbetsgivaravgifterna som en faktor som slår hårt mot arbetsgivare i glesbygd.

Tre procent låter kanske inte mycket, men för många är det hela marginalen som försvinner. Om vi slår samman bland annat skattesystem, miljöbalk och klimatlag slår det hårt mot företagare utanför storstäderna, därför måste vi se helheten. Vi behöver en hållbarhet som är både ekonomisk, social och miljömässig, sade Maud Olofsson.

Maud Olofsson betonade också att de olika transportslagen måste hållas ihop och bilda fungerande flöden. Järnväg, väg, hamnar och flyg ingår samtliga i ett system som måste fungera och anpassas till varje del av vårt avlånga land.

Vi behöver också bättre underhåll, inte minst av det enskilda vägnätet, menade Maud Olofsson som nu också tycks mer öppen för privatfinansiering av infrastrukturprojekt än hon var som näringsminister.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth verkade, i varje fall i det här forumet, helt överens med Maud Olofsson. Han betonade bland annat att det inte går att enbart satsa på ny infrastruktur utan att kvaliteten måste vara hög även på befintliga vägar och järnväg.

Trafiksystemet är eftersatt, vi måste öka satsningarna på underhåll, och det får inte stå tillbaka för höghastighetståg och andra investeringar, sade Tomas Eneroth.

En som ser väldigt allvarligt på utvecklingen är Peter Haglund, sektionschef SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. Bland annat ger han Maud Olofsson helt rätt i betydelsen av fungerande bredbandsuppkoppling för att samhället utanför storstäderna ska fungera. Samtidigt verkar han något tveksam till regeringens ambitioner för en fungerande infrastruktur i glesbygd.

Flyg är en viktig strukturell faktor där kommunerna nu tvingas betala underskottet på de små regionala flygplatserna. Det borde vara ett statligt ansvar, sade Peter Haglund som också ser en klar risk att den så kallade trafikplanen innebär att vägnätet kommer att förfalla i glesbygd om några år.

En mer radikal inställning presenterades av Mattias Frithiof, avdelningschef för samhällsplanering WSP.

Vi kan inte ha boende i varenda by. Vi måste ändra vår bild. Det kan inte finnas en bensinmack och Ica-butik överallt, sade han bland annat.

Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå, gav några belysande exempel på hur de styrande i storstaden har ett sätt att tänka som visar väldigt liten eller obefintlig förståelse för livet i glesbygd eller till och med utanför storstäderna.
Bland annat har utbyggnaden av Luleå hamn drabbats av ett svårt bakslag i samband med stora begränsningar vid hanteringen av muddermassor. Ett på sitt sätt än värre exempel är de skärpta kraven för att bedriva gruvdrift i Kaunisvaara.

Om Pajala inte får ta fram den järnmalm som finns där kan jag inte säga att de boende där har en framtid, säger Niklas Nordström som också drar en parallell vad gäller möjligheten att bygga bostadshus.

När man ser alla bostadshus vid vattnet i Stockholms skärgård är det svårt att förstå varför man inte får bygga bostäder vid vattnet i Arjeplog där det finns tre gånger så många sjöar som invånare.

Niklas Nordström betonar att det krävs livskraftiga tätorter för att glesbygden ska leva, något som inte är en självklarhet i den kungliga huvudkommunen där besluten allt för ofta försämrar möjligheterna att överleva utanför storstäderna.

Bejaka styravgiter som fungerar och ta bort resten, exempelvis flygskatten.

Med dagens modell kommer vi aldrig ikapp infrastrukturskulden. Det är dags att tänka om. Ett sätt är att öppna för nödvändig låne- och samfinansiering med näringslivet,

Debatten om huruvida hela Sverige ska leva tycks med andra ord leva kvar på ungefär samma nivå som när Per Anders Örtendahl, Vägverkets stridbare generaldirektör under dryga tiotalet år under 1980- och 1990-talen, på grund av otillräckliga anslag, frågade sin regering vilken del av Sverige han skulle stänga av. Varken han eller hans efterträdare har fått något svar än.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Nyhetsbrev

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

3

”Blir ekonomisk katastrof för Sverige”

Den höga risken för brand gör att flera skogsavverkningar tillfälligt stoppas runt om i landet.

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115