23948sdkhjf

Därför är isbrytarna viktiga för säkerheten

| Av Ylva Åkesson | Skydd & Säkerhet | Tipsa redaktionen

"Prognoserna från svenska SMHI och den finska motsvarigheten säger att vi åtminstone för de närmaste 60 åren kommer att behöva isbrytning i Östersjön", enligt Sjöfartsverkets Dan Broström.

Isbrytarna har en viktig roll att spela i svensk infrastruktur. Sjötransporterna är viktiga för stora delar av industrin, för import och export. Då behöver svenska farvatten och hamnar vara tillgängliga året runt. Även om förra årets isvinter till största delen beskrivits som mild, med isfritt ända upp till Gävle, var den bitvis uppemot Kalix och Kemi på finska sidan svår.
– Det berodde på vindarna, som i grunda vatten pressade på isen, förklarar Dan Broström.

Isbrytarna har två huvudsakliga uppgifter, en är att bryta rännor. Idag bryter den gamla

Isbrytarna 
Atle (1974), Frej (1975) och Ymer (1977) är byggda för att assistera
handelssjöfarten i alla slags isar i Östersjön och i Bottniska viken. Ale (1973) är specialbyggd för Vänern och Oden (1988) är specialbyggd för forskning i polarmiljöer.

isbrytaren Oden, som är byggd för polarforskning, bredast med 31 meter. Atle-
klassen bryter 24 meter. I Sjöfartsverkets rapport kring förnyelsen av isbrytarflottan pekas på behovet av nya fartyg som klarar av att bryta bredare än så. Nya fartyg byggs både längre och bredare, samtidigt som nya miljölagar gör att de utrustas med förhållandevis svagare motorer.

Det ökar behovet av isbrytarnas andra uppgift: assistansisbrytning. Det kan innebära att ligga precis framför ett fartyg som inte själv orkar ta sig igenom issörja, och i bland till och med bogsera fartyget. Det kan också handla om att ta loss ett fartyg som fastnat i isen. Svenska isbrytare bryter is även på internationellt vatten. Sjöfartsverket har samarbetsavtal för isbrytning med samtliga grannstater. Samarbetet med Finland är tätt.

ISBRYTARFAKTA

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103