23948sdkhjf

Nu kommer pizzan på posten

| Av Niklas Kallin Thander | Food Supply SE | Tipsa redaktionen

Foodster vill nå Sveriges ambitiösa men otåliga pizzabagare i hemmet – lanserar pizzabottnar som skickas hem med posten.

Nyköpingsföretaget Foodster etablerade för några år sedan egen pizzafabrik i staden, som sedan starten utvecklats från att producera färdiga pizzor under såväl eget varumärke som EMV till att numera rikta in sig mot restaurangmarknaden.

Pizzabottnar är en grundsten för produktionen, riktade mot verksamheter som gärna vill ha pizza på menyn, men som saknar kompetens för att göra det själva. Och om konceptet går hem hos restauranger – varför skulle det inte också gå hem hos privatpersoner?

Därför testar Foodster ett nytt grepp: pizzabottnar på posten. Via e-handel säljer man färska pizzabottnar som gasförpackas och skickas till närmsta postombud. Där kan konsumenterna sedan hämta hem dem för att själva toppa bottnarna och på så sätt göra sin egen kreation.

Svar på pizza-kit och "snabba degar"
Bakom Foodster står Tony Gerasovski – utnämnd till svensk mästare i pizzabakning 2011 och född in i pizzans värld. Pappa Danne Gerasovski startade i mitten av 1970-talet pizzerian Fazana, som i dag är en klassisk restaurang i Nyköping. Det var också där en del av inspirationen kom ifrån, i kombination med den växande marknaden för pizza-kit riktade mot hushållen.

– Nu har vi haft Fazana ett bra tag och det händer att folk frågar hur vi gör degen. Då brukar jag fråga hur de själva gjorde sin senaste deg och vissa svarar att de hittade något recept på nätet – ”gör snabb pizzadeg på två timmar”. Det går inte att göra en snabb pizzadeg, det blir inte bra. Gör den dagen innan. Sen kommer de tillbaka och säger att det blev jättebra, men att det tog för lång tid. Det tar tid att göra bra saker och det är där jag ser en öppning för pizzabottnar framförallt, säger Tony Gerasovski till Food Supply, och tillägger att varje deg jäser minst 12 timmar innan de blir en klar pizzabotten.

Logistik i fokus
Under de tre senaste månaderna har man haft en testperiod där inte själva produkten i sig varit i fokus, utan logistiken. I dag har man avtal med Postnord som fraktar pizzorna, som till en början inte var gasförpackade – något man märkte blev ett problem.

– Du vet hur det är själv: du får ett sms om att hämta ut ditt paket hos ombudet, sen kanske det tar tre-fyra dagar innan man faktiskt hämtar ut det. Så för de som hade den fem-sex dagar började bottnarna mögla. Vi löste det genom att gasförpacka dem för att få så lite åverkan på produkten som möjligt.

Läs också: Axfood bygger nytt superlager

Utöver den lucka som Tony Gerasovski och Foodster ser för pizzabottnar finns det också ett annat mål med att etablera e-handeln. Genom att försöka nå konsumenterna direkt försvinner såklart även behovet av förmedlare.

– Du kapar samtidigt ett led i och med dagligvaruhandeln. Visst, det är lite jobb med det, men du äger affären hela vägen och har inga mellanhänder.

Ja, det är väl Postnord då?

– När kunden får sin bekräftelse har vi skrivit: ”Om paketet nu kommer fram”, säger Tony och skrattar, innan han påpekar att det inte har varit några leveransproblem under testperioden.

Läs också: Ritar om kartan för onlineförsäljning

I dagsläget är det bara postombud som är aktuella för mottagandet av varorna, men Foodster har även tittat på andra lösningar. I veckan kommer man med i e-handlaren Middagsfrids matkasse, vilket innebär att man både direkt tar plats i hushåll och samtidigt syns för potentiella nya kunder. Tony Gerasovski säger också att det finns möjligheter i storstadsområdena i form av till exempel tjänster som Foodora eller Onlinepizza.

– Men de ska ju såklart också ha sina marginaler.

Egna enheter kan vara lösning
Framöver hoppas man att den satsning på franchise-enheter som man planerat kring ett tag skulle kunna förse marknaderna i närområdet, men i och med att en första testenhet inte startats ännu ser man det som nästa steg i ett längre led.

– Att ha egna franchiseenheter eller butiker, det är slutdestinationen för oss. Men nu bygger vi kännedom om varumärket Tony’s Pizza och förhoppningsvis uppskattning för våra produkter från kunderna. Har vi byggt upp det blir det lite mer självklart att öppna upp en fysisk butik kring det. Nu gör vi grundjobbet.
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilt bygger ut

Rototilt närmar sig kapacitetstaket och bygger därför ut sin fabrik med mer än 3 000 kvadratmeter.

Ny styrelse i Bellman Group

Bellman Group byter ut sin styrelse, nya ledamöter ska stärka företaget inför framtiden.

Perstorp säljer kaprolaktonverksamheten

Amerikanska Ingevity tar över verksamhet och varumärke.

Castellum bäddar för tillväxt

Castellum förstärker och möblerar om i företagsledningen som förberedelse inför en förväntad tillväxt.

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Nyhetsbrev

Han blir vd på Svenska Metallkretsen



Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Samma koncept under nytt namn 

Gå på opera och återvinn mobiler!

GöteborgsOperan har startat mobilinsamling för sina besökare, ett initiativ som direkt blivit en succé.

Nedgång i offentligt husbyggande

Kraftigt ras i nyinvesteringar i skolor och barnstugor.

Klart med installatör till förbifarten

Cirka 40 tjänstemän och som mest drygt 250 montörer får sysselsättning när installationerna ska på plats i Förbifart Stockholm.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Bauhaus tar över Fredells

Plus

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

VD-byte hos Avfall Sverige

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202