23948sdkhjf

Bilbyggardrömmen besannades

| Av Ulrika Andersson | Motor-Magasinet | Tipsa redaktionen

Jimmy Blom klöv sin PV i två delar, ett par tusen timmar senare har han en bruksbil med stil – 15 centimeter bredare, med BMW-motor, ställbara fjäderben och bromsok från Porsche.

Jönköping. Motor-Magasinet gjorde ett hastigt nedslag på Custom Motor Show, Bilsports årliga bilmässa på Elmia – ett välbesökt evenemang som traditionsenligt gick av stapeln under påskhelgen.

Här råder ingen brist på färgprakt och spektakulärt lackerade bilar. Det vi fastnar för är dock en Volvo PV av 1953 års modell, en sobert svart bil som genomgått en brutal omgörning, något man märker först vid en närmare titt.

– Jag har klyvt den på mitten och breddat den 15 centimeter, säger mannen bakom ekipaget, Jimmy Blom.

Med vinkelslipen i stadig hand och tungan rätt i mun sågade han ett snitt rakt igenom bilen, ett par tusen arbetstimmar senare syns inga spår av snittet.

– Det har krävts väldigt mycket arbete, jag har nog lagt 1 500- 2000 timmar på den under ett par års tid.

Det är svårt att tro att PV-projektet faktiskt är hans första bygge.

– Jag har inte byggt något tidigare men jag har åkt mycket rally, så jag har ju fixat en del framskärmar, ler Jimmy Blom

PV-iden hade legat och mognat i 8-10 år innan han kom till skott, det som tog längst tid var att få tag på en grundbil.

– Eftersom jag skulle skära sönder den ville jag inte ha en bil som kostade 10 000 kronor.

Lösningen fanns närmare än han kunde ana, en kompis hade en gammal PV stående på gräsmattan.

– Jag fick tjata i två år, sen gav han vika, ler Jimmy Blom.

Därmed gick startskottet för projektet.

– Det finns ingen återvändo när man använt vinkelslipen – då står man där med två halvor!

Den svarta Volvon rymmer en hel del hemligheter, det yttre må vara Volvo PV men framvagnen är till exempel Volvo 940 och bromsoken kommer från en Porsche Cayenne.

– Det är en salig blandning, säger Jimmy Blom.

Motorn är en historia för sig, han hade tänkt bygga en egen Volvo B23 motor och delarna låg ouppackade i kartonger när han hittade en BMW M3-motor på Blocket.

– Eftersom jag skulle ha den som bruksbil ville jag ha en pålitlig motor och bestämde mig för att ta den i stället, säger Jimmy Blom.

Han har också byggt egna bärarmar och ställbara fjäderben.

– Då kan jag ställa in vilken höjd jag vill, köra lågt på de fina vägarna och höja upp när det blir grusväg.

Faktum är att det inte ens är en 1953:a från början.

– Det var en 54:a, med hel bakruta. Men jag tyckte inte det var snyggt och byggde om den till en 53:a – med delad bakruta, ler Jimmy Blom.

Han är nöjd med resultatet.

– Det blev precis som bilden jag hade i huvudet och jag har inte gett upp trots att många sagt att ”det där kommer aldrig att bli nåt”, det har snarare sporrat mig, säger Jimmy Blom.

Efter två års intensivt byggande stod bilen klar strax efter midsommar 2017. Eftersom det är en bruksbil och inget prydnadsföremål fick den börja jobba direkt.

– Jag besiktade den på morgonen, sedan bytte jag avgassystemet och satte på husvagnen, sedan körde vi 40 mil till Rallycross VM i Höljes, berättar Jimmy Blom.

På mässan står bilen som en välputsad prydnad men skenet bedrar – vårsolen lyser och snart är det dags att dra igång PV-säsongen igen.

– Jag väntar bara in att de ska sopa vägarna – då kör vi igen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103