23948sdkhjf

Bara varannan i långfärdsbussen

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

För ett år sedan inträffade bussolyckan utanför Sveg, där tre ungdomar omkom - Men trots lagkrav hoppar varannan över att använda det i bussen enligt If:s undersökning.

För precis ett år sedan, tidigt på morgonen 2 april 2017, välte en buss med högstadieelever utanför Sveg i Härjedalen. Tre personer dog och fem skadades allvarligt. Av de 58 passagerarna hade endast 16 bussbälte på sig.

Sedan år 2004 är alla bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik utrustade med säkerhetsbälte. Det är också lag på att använda bälte i buss om det finns. Men i en undersökning med 3 650 svarande som If gjort uppger endast hälften (50 procent) att de använder bälte när de åker långfärdsbuss, och 28 procent att de gör det ibland. Var femte person (22 procent), använder det aldrig.

Bältesanvändningen ökar med åldern. Bland 18-34-åringar uppger 38 procent att de alltid har bälte medan motsvarande siffra för resenärer 55+ är 61 procent.

- I bilen är det för de flesta en självklarhet att sätta på sig bältet, men i bussen upplevs det som valfritt. Många vet inte att det faktiskt finns en lag om att de måste använda bussbälte, säger Dan Falconer, trafiksäkerhetsexpert på If.

Bälte upplevs obekvämt

I utredningen från Statens Haverikommission sa flera av de passagerare som var obältade vid tidpunkten för olyckan att de hade varit bältade någon gång tidigare under resan. Men de hade upplevt det som obekvämt och svårt att hitta en sovposition med bältet fastspänt.  Det ledde till att flera tog av sig bältet under natten.

- Säkerhetsbälten i bussar har ofta sämre funktionalitet och är krångligare och trassligare att ta på än vanliga bilbälten. Här finns utrymme för produktutveckling.  Det handlar också om att vi måste ändra säkerhetskulturen, både på bussföretagen och i samhället i stort, säger Dan Falconer.

Fler automatiska lösningar krävs

Det är chauffören, eller en gruppledare, som  ansvarar för att ungdomar under 15 år är bältade på en långfärdsbuss. Är passageraren äldre än 15 år vilar ansvaret på den enskilde passageraren.

- Nästan alltid uppmanar busschauffören passagerarna att ha bältet på i början av en resa, men under resans gång är det svårt att hålla kontroll på hur det ser ut bak i bussen. Vi efterlyser fler tekniska lösningar som bältespåminnare, lampor som tänds över stolar med obältade passagerare, eller indikatorer framme hos föraren, säger Dan Falconer.

En ökad bältesanvändning i bussar skulle spara många liv och minska på antalet allvarligt skadade. Vid den dödligaste bussolyckan i Sverige under 2000-talet – en olycka strax utanför Arboga 2006 då nio personer dog – omkom betydligt fler obältade än bältade. Och av de tre som omkom och fem som fick allvarliga skador i  bussolyckan utanför Sveg var endast en person bältad.

- I framtiden måste bälte i bussen bli en självklarhet på samma sätt som det är det i bilen, säger Dan Falconer.

 

Undersökning. Bälte i buss

Fråga; Använder du säkerhetsbälte när du åker för buss i långfärdstrafik och regionaltrafik?

Ja: 50 % (kvinnor: 53% , män: 47%) (18-34 år 38%, 35-54 år 46% , 55+ år 61%)

Ibland: 28 %

Nej: 22 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-28 maj 2017 har sammanlagt 3 650 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 16 - vem döljer sig här?

"Jag vill bli uppringd av Sveriges nytillträdda life science-minister", säger den här branschkändisen...

Lucka 15 - se vem du hittar här

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Nyhetsbrev

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

1

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14