23948sdkhjf

Bara varannan i långfärdsbussen

För ett år sedan inträffade bussolyckan utanför Sveg, där tre ungdomar omkom - Men trots lagkrav hoppar varannan över att använda det i bussen enligt If:s undersökning.

För precis ett år sedan, tidigt på morgonen 2 april 2017, välte en buss med högstadieelever utanför Sveg i Härjedalen. Tre personer dog och fem skadades allvarligt. Av de 58 passagerarna hade endast 16 bussbälte på sig.

Sedan år 2004 är alla bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik utrustade med säkerhetsbälte. Det är också lag på att använda bälte i buss om det finns. Men i en undersökning med 3 650 svarande som If gjort uppger endast hälften (50 procent) att de använder bälte när de åker långfärdsbuss, och 28 procent att de gör det ibland. Var femte person (22 procent), använder det aldrig.

Bältesanvändningen ökar med åldern. Bland 18-34-åringar uppger 38 procent att de alltid har bälte medan motsvarande siffra för resenärer 55+ är 61 procent.

- I bilen är det för de flesta en självklarhet att sätta på sig bältet, men i bussen upplevs det som valfritt. Många vet inte att det faktiskt finns en lag om att de måste använda bussbälte, säger Dan Falconer, trafiksäkerhetsexpert på If.

Bälte upplevs obekvämt

I utredningen från Statens Haverikommission sa flera av de passagerare som var obältade vid tidpunkten för olyckan att de hade varit bältade någon gång tidigare under resan. Men de hade upplevt det som obekvämt och svårt att hitta en sovposition med bältet fastspänt.  Det ledde till att flera tog av sig bältet under natten.

- Säkerhetsbälten i bussar har ofta sämre funktionalitet och är krångligare och trassligare att ta på än vanliga bilbälten. Här finns utrymme för produktutveckling.  Det handlar också om att vi måste ändra säkerhetskulturen, både på bussföretagen och i samhället i stort, säger Dan Falconer.

Fler automatiska lösningar krävs

Det är chauffören, eller en gruppledare, som  ansvarar för att ungdomar under 15 år är bältade på en långfärdsbuss. Är passageraren äldre än 15 år vilar ansvaret på den enskilde passageraren.

- Nästan alltid uppmanar busschauffören passagerarna att ha bältet på i början av en resa, men under resans gång är det svårt att hålla kontroll på hur det ser ut bak i bussen. Vi efterlyser fler tekniska lösningar som bältespåminnare, lampor som tänds över stolar med obältade passagerare, eller indikatorer framme hos föraren, säger Dan Falconer.

En ökad bältesanvändning i bussar skulle spara många liv och minska på antalet allvarligt skadade. Vid den dödligaste bussolyckan i Sverige under 2000-talet – en olycka strax utanför Arboga 2006 då nio personer dog – omkom betydligt fler obältade än bältade. Och av de tre som omkom och fem som fick allvarliga skador i  bussolyckan utanför Sveg var endast en person bältad.

- I framtiden måste bälte i bussen bli en självklarhet på samma sätt som det är det i bilen, säger Dan Falconer.

 

Undersökning. Bälte i buss

Fråga; Använder du säkerhetsbälte när du åker för buss i långfärdstrafik och regionaltrafik?

Ja: 50 % (kvinnor: 53% , män: 47%) (18-34 år 38%, 35-54 år 46% , 55+ år 61%)

Ibland: 28 %

Nej: 22 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-28 maj 2017 har sammanlagt 3 650 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094