23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Fler kontroller för SL

Nu ska biljettkontrollerna bli fler och tuffare inom SL-trafiken – Förra årets kontrollsatsning resulterade i en miljon färre fuskresor, nu har politikerna beslutat fortsätta på den inslagna vägen.

Fusk- och tjuvåkning i SL-trafiken fortsätter att minska. Det senaste året skedde 1,2 miljoner färre rena tjuvåkningar och totalt minskade kostnaderna för fusk- och tjuvåkning med ytterligare 13 miljoner kronor. På tre år har fusk- och tjuvåkningen därmed minskat med runt en femtedel och cirka 60 miljoner kronor. Det visar nya uppgifter från SL. Ren fuskåkning minskar rejält medan fuskåkning med oriktigt färdmedel ökar enligt samma mätning.

- Arbetet mot fusk- och tjuvåkning har varit prioriterat för mig sedan jag tillträdde som trafiklandstingsråd. Det är ett arbete för en kollektivtrafik till för hederliga och betalande resenärer. Ett arbete där jag känner ett stort stöd hos stockholmarna och som nu kan visa på konkreta resultat, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M). Han fortsätter:

- Att kostnaden för fusket fortsätter att minska är glädjande. Totalt uppskattas minskningen nu till en femtedel och hela 60 miljoner kronor. Tillsammans med en fördubbling av antalet utfärdade böter markerar det att vi är på rätt väg.

- Nu ser jag framför mig att vi fortsätter på den inslagna vägen, men vi också prövar flera nya insatser. En tydlig linje mot fuskarna är och förblir en viktig byggsten för en tryggare, bättre och rättvisare kollektivtrafik.

Frågan om fuskåkning har länge varit aktuell inom SL. Medan vissa vill se öppna system utan spärrar och ännu fler biljettkontroller vill andra införa helt skattefinansierad kollektivtrafik som då skulle vara ”gratis” för resenärerna. Gratis kollektivtrafik i Stockholm saknar dock politiskt stöd men organisationen Planka.nu driver frågan och uppmanar då och då till organiserat fuskåkande vilket faktiskt är att uppmana till brott.

Inom branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik lyfts också frågan om att öka biljettkontrollörernas befogenheter efter modell från bland annat Tyskland. Dagens biljettkontrollörer kommer ingen vart med fuskåkare som vägra betala bot, legitimera sig eller på annat sätt medge fusket. De kan inte ens hållas kvar av kontrollörerna som inte har rätt att hålla dem tills polis anländer. Ett faktum som gör att de mest notoriska fuskåkarna undkommer påföljd.

FAKTA/Fuskåkningar i SL-trafiken

2017 fusk- och tjuvåktes det för 254 miljoner kronor i SL-trafiken, vilket är en minskning med 13 miljoner kronor från året innan.

Antalet rena tjuvåkningar, utan biljett, uppskattas ha minskat med 1,2 miljoner under året. Samtidigt syns en ökning av fuskåkning med otillåten rabatterad biljett.

Sedan 2015 har fusk- och tjuvåkning i SL-trafiken minskat med runt 20 procent. Under samma tid har antalet utfärdade böter i biljettkontroller fördubblats från cirka 15 000 till över 30 000 per år.

Antalet biljettkontroller i SL-trafiken ska kommande år dubbleras, från 2,5 miljoner om året till 5 miljoner. Under 2018 ”mjukstartas” arbetet med 3,5 miljoner kontroller.

Särskilt fokus i arbetet ska läggas på platser och tidpunkter där problemen med fusk- och tjuvåkning bedöms som störst.

I tunnelbanan ska antalet kontrollerade biljetter öka med cirka 1,4 miljoner per år eller runt 4000 om dagen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047