23948sdkhjf

Tapuligruvans lagbygge snart avslutat

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

I slutet av juli är det tänkt att de första lastbilarna med järnmalmskoncentrat ska lämna Tapuligruvan i Kaunisvaara. Allt fler entreprenörer för produktion eller logistik kopplas efter hand till Kaunis Irons gruvprojekt.

Allt fler bitar faller på plats i det pussel som ska göra det möjligt att återuppta gruvdriften i Tapuligruvan i Kaunisvaara i sommar. Som tidigare framgått i Entreprenad är det den här gången entreprenörsägda Kaunis Iron som håller i spakarna.

Förhoppningen är att de första transporterna ska kunna genomföras i slutet av juli.

Nyligen tecknades ett avtal med Snells Entreprenad som i samarbete med LTH ska ansvara för lastning och transport av malm och gråberg, krossning, länshållning av gruvan samt underhåll av krossanläggningar och vägar. När verksamheten är i full produktion kommer avtalet att omfatta ungefär 70 anställda och omsätta runt 160 miljoner kronor.

Vi är ett lokalt företag och det är ett stort åtagande som vi är beredda att axla. Vi har personal som vill flytta hem och är glada över att kunna erbjuda dem den möjligheten och samtidigt skapa nya arbetstillfällen i Pajala och Tornedalen, säger Snells Entreprenads vd Patrik Snell.

För Kaunis Irons ordförande Anders Sundström innebär överenskommelsen med entreprenadbolaget ytterligare ett steg på väg mot driftstart i sommar.

De har en gedigen kunskap och lång erfarenhet som stämmer väl överens med våra ambitioner, säger han.

Det står även klart med entreprenör för drift och underhåll av anrikningsverket i Kaunisvaara. Uppgiften att hantera en årsproduktion på cirka två miljoner ton järnmalmskoncentrat har gått till Gisab, Gällivare Industriservice.

Enligt beställaren har det Gällivare-baserade företaget med lång erfarenhet från gruvindustrin kunnat ta fram ett omfattande och attraktivt erbjudande tillsammans med sina systerföretag inom industrigruppen Axel Johnson International. Arbetet kommer fortsatt att bedrivas i nära samarbete med beställaren.

Det är ett väldigt nära samarbete som kommer att möjliggöra fortsatt kompetensutveckling inom Gisab så väl som gynna det lokala näringslivet. Över tid ser jag att vi kommer att nyanställa tekniker till vårt team här i Norrbotten, säger Gisabs vd Boris Lindberg.

Ytterligare ett viktigt inslag i produktionskedjan är de lastfordon som ska transportera järnmalmskoncentratet mellan gruvan och omlastningsstationen till tåget i Pitkäjärvi sju dagar i veckan. Senast det begav sig på Northland Resources tid genomfördes transporterna med Scaniabilar som dragfordon.

Den här gången är det Volvos tur att leverera dragbilarna till de ekipage som byggs för en bruttovikt på 90 ton. Det rör sig om modell FH16 som utrustats med fyra axlar och motorer på 750 hästkrafter. För att klara den tuffa behandlingen och de stora lasterna kompletteras varje ekipage med en påbyggnad och en 5-axlad sidotippande vagn som levereras av SLP (Släp och Lastbilspåbyggnader i Övertorneå AB) med tillverkning i just Övertorneo.

Sammantaget rör det sig om ungefär 30 malmekipage som leasas av gruvbolaget.

Vi startar ett eget malmtransportföretag och nu när avtalet är på plats kommer vi omedelbart att påbörja rekrytering av chaufförer och tjänstemän. Vi räknar med att behöva anställa mer än 100 personer, säger Per-Erik Lindvall, styrelseledamot i Kaunis Iron.

För att klara transporter med 90 tons bruttovikt krävs en högre vägkvalitet än vad som ingår i statens grundåtagande för att tillhandahålla allmän infrastruktur. Därför fordras en medfinansiering för att Trafikverket ska genomföra de vägförbättringar och den förstärkning av underhållet som de högre vikterna kräver.

Sedan 2012 har Trafikverket uppgraderat ungefär 10 av totalt 16 mil väg mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningsterminalen i Pitkäjärvi. Nu har en avsiktsförklaring tecknats som innebär att Kaunis Iron går in som medfinansiär, exakt hur det slutliga avtalet kommer att se ut är dock i skrivande stund fortfarande oklart.

Sedan tidigare står det klart att tågtransporterna mellan Pitkäjärvi och hamnen i Narvik kommer att skötas av Railcare. Läs mer här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilt bygger ut

Rototilt närmar sig kapacitetstaket och bygger därför ut sin fabrik med mer än 3 000 kvadratmeter.

Ny styrelse i Bellman Group

Bellman Group byter ut sin styrelse, nya ledamöter ska stärka företaget inför framtiden.

Perstorp säljer kaprolaktonverksamheten

Amerikanska Ingevity tar över verksamhet och varumärke.

Castellum bäddar för tillväxt

Castellum förstärker och möblerar om i företagsledningen som förberedelse inför en förväntad tillväxt.

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Nyhetsbrev

Han blir vd på Svenska Metallkretsen



Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Samma koncept under nytt namn 

Gå på opera och återvinn mobiler!

GöteborgsOperan har startat mobilinsamling för sina besökare, ett initiativ som direkt blivit en succé.

Nedgång i offentligt husbyggande

Kraftigt ras i nyinvesteringar i skolor och barnstugor.

Klart med installatör till förbifarten

Cirka 40 tjänstemän och som mest drygt 250 montörer får sysselsättning när installationerna ska på plats i Förbifart Stockholm.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Bauhaus tar över Fredells

Plus

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

VD-byte hos Avfall Sverige

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116