23948sdkhjf

Tapuligruvans lagbygge snart avslutat

I slutet av juli är det tänkt att de första lastbilarna med järnmalmskoncentrat ska lämna Tapuligruvan i Kaunisvaara. Allt fler entreprenörer för produktion eller logistik kopplas efter hand till Kaunis Irons gruvprojekt.

Allt fler bitar faller på plats i det pussel som ska göra det möjligt att återuppta gruvdriften i Tapuligruvan i Kaunisvaara i sommar. Som tidigare framgått i Entreprenad är det den här gången entreprenörsägda Kaunis Iron som håller i spakarna.

Förhoppningen är att de första transporterna ska kunna genomföras i slutet av juli.

Nyligen tecknades ett avtal med Snells Entreprenad som i samarbete med LTH ska ansvara för lastning och transport av malm och gråberg, krossning, länshållning av gruvan samt underhåll av krossanläggningar och vägar. När verksamheten är i full produktion kommer avtalet att omfatta ungefär 70 anställda och omsätta runt 160 miljoner kronor.

Vi är ett lokalt företag och det är ett stort åtagande som vi är beredda att axla. Vi har personal som vill flytta hem och är glada över att kunna erbjuda dem den möjligheten och samtidigt skapa nya arbetstillfällen i Pajala och Tornedalen, säger Snells Entreprenads vd Patrik Snell.

För Kaunis Irons ordförande Anders Sundström innebär överenskommelsen med entreprenadbolaget ytterligare ett steg på väg mot driftstart i sommar.

De har en gedigen kunskap och lång erfarenhet som stämmer väl överens med våra ambitioner, säger han.

Det står även klart med entreprenör för drift och underhåll av anrikningsverket i Kaunisvaara. Uppgiften att hantera en årsproduktion på cirka två miljoner ton järnmalmskoncentrat har gått till Gisab, Gällivare Industriservice.

Enligt beställaren har det Gällivare-baserade företaget med lång erfarenhet från gruvindustrin kunnat ta fram ett omfattande och attraktivt erbjudande tillsammans med sina systerföretag inom industrigruppen Axel Johnson International. Arbetet kommer fortsatt att bedrivas i nära samarbete med beställaren.

Det är ett väldigt nära samarbete som kommer att möjliggöra fortsatt kompetensutveckling inom Gisab så väl som gynna det lokala näringslivet. Över tid ser jag att vi kommer att nyanställa tekniker till vårt team här i Norrbotten, säger Gisabs vd Boris Lindberg.

Ytterligare ett viktigt inslag i produktionskedjan är de lastfordon som ska transportera järnmalmskoncentratet mellan gruvan och omlastningsstationen till tåget i Pitkäjärvi sju dagar i veckan. Senast det begav sig på Northland Resources tid genomfördes transporterna med Scaniabilar som dragfordon.

Den här gången är det Volvos tur att leverera dragbilarna till de ekipage som byggs för en bruttovikt på 90 ton. Det rör sig om modell FH16 som utrustats med fyra axlar och motorer på 750 hästkrafter. För att klara den tuffa behandlingen och de stora lasterna kompletteras varje ekipage med en påbyggnad och en 5-axlad sidotippande vagn som levereras av SLP (Släp och Lastbilspåbyggnader i Övertorneå AB) med tillverkning i just Övertorneo.

Sammantaget rör det sig om ungefär 30 malmekipage som leasas av gruvbolaget.

Vi startar ett eget malmtransportföretag och nu när avtalet är på plats kommer vi omedelbart att påbörja rekrytering av chaufförer och tjänstemän. Vi räknar med att behöva anställa mer än 100 personer, säger Per-Erik Lindvall, styrelseledamot i Kaunis Iron.

För att klara transporter med 90 tons bruttovikt krävs en högre vägkvalitet än vad som ingår i statens grundåtagande för att tillhandahålla allmän infrastruktur. Därför fordras en medfinansiering för att Trafikverket ska genomföra de vägförbättringar och den förstärkning av underhållet som de högre vikterna kräver.

Sedan 2012 har Trafikverket uppgraderat ungefär 10 av totalt 16 mil väg mellan gruvan i Kaunisvaara och omlastningsterminalen i Pitkäjärvi. Nu har en avsiktsförklaring tecknats som innebär att Kaunis Iron går in som medfinansiär, exakt hur det slutliga avtalet kommer att se ut är dock i skrivande stund fortfarande oklart.

Sedan tidigare står det klart att tågtransporterna mellan Pitkäjärvi och hamnen i Narvik kommer att skötas av Railcare. Läs mer här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.055