Vart tredje tåg försenat

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Förra året blev 34 procent av alla persontåg i Sverige försenade – 34 procent av alla avgångar nådde inte sin destination i tid, läs med här!

Under 2017 blev vart tredje persontåg, 34 procent, inställt eller försenat till sin slutstation. Av de drygt 980 000 tåg som skulle avgå kom 66 procent fram enligt tidtabell och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Det visar ny statistik från Trafikanalys som järnvägsföretaget Strukton Rail presenterar.

En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för affärsområde Innovation och Teknik på Strukton Rail

Flest förseningar drabbade långdistanstågen. Av dem var 22 procent av tågen mer än fem minuter försenade eller ställdes in helt. Pendeltåg och andra kortdistanståg var sex gånger fler än långdistanstågen och hade också en högre punktlighet. Av dem kom 93 procent fram inom fem minuter efter utsatt tid. De försenade långdistanstågen var i genomsnitt 15 minuter sena och de försenade kortdistanstågen var i genomsnitt fem minuter sena.

Vi strävar mot en nollvision för trafikstörningar som beror på järnvägsfel. Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.

Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som den andel tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter utsatt tid.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Peter Andersson
Måttet antal tåg I tid ger helt fel incitement till trafikledningen på Trafikverket som styr tågen. Man borde givetvis räkna antal passagerare i tid, eller ännu hellre miminera antalet passagerarminuter. Som det är nu prioriteras ett tåg som är enligt tidtabell framför ett tåg som är försenat, enbart för att hålla uppe statistiken ("pinnjakt"). Sedan kan det sitta tio ganger så många resenärer på det försenade tåget, men det spelar ingen roll. Förutom att den publicerade statistiken inte upplevs rättvisade av resenärerna innebär det stora samhällsekonomiska förluster att inte mallet är att minimera passagerarförseningarna, utan tågförseningarna!

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Ägarbyte i Protab

Efter 30 år väljer Protabs grundare och huvudägare Jan Hörnberg att sälja sin andel i företaget med övertagande nu under sommaren.

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Nyhetsbrev

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14