23948sdkhjf

Eldrivna ledbussar i Göteborg

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I juni utökas trafiken med elbussar i Göteborg – Då inleds test med två helt eldrivna ledbussar på en sträcka i staden.

Två helt eldrivna ledbussar i prototyputförande ska testas på en del av linje 16, som har hög turtäthet och ett stort antal resenärer. Försöken bedrivs inom ramen för ElectriCity-samarbetet, som sedan 2015 kör elektrifierade bussar i demonstrationstrafik på linje 55 i Göteborg.

– Genom att utöka demoarenan och testa elledbussar med hög kapacitet på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa. Det blir också ett viktigt underlag inför beslut om framtida satsning på elbussar, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafik.

De två nya bussar som tas i bruk i sommar är 18,7 meter långa ledbussar med plats för upp till 135 personer varav 38 sittande. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Formgivarna har också fokuserat på att skapa en färgstämd interiör med väl avvägd belysning. Tanken är att ett stort antal passagerare snabbt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt. Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och utökad trafikinformation.

Förutom fordonen har ett tydligt fokus varit att utveckla informationen ombord på bussarna där nya typer av skärmar både in- och utvändigt kommer att testas. Utöver detta kommer hållplatserna vid Eriksbergstorget och Lindholmen få nya väderskydd. På två hållplatser, Eriksbergstorget och Sahlgrenska, kommer laddstationer att finnas. Laddstationerna baseras på det gemensamma gränssnittet OppCharge, som innebär att de kan användas även av elbussar från andra tillverkare.

Mellan 14 och 21 juni kommer de nya elbussarna att gå som ”Volvo Ocean Race-linjen” mellan Nordstan och Frihamnen i samband med aktiviteterna runt racet. Från och med 25 juni börjar bussarna köra utmed linje 16, sträckan mellan Eriksbergstorget  och Nordstan morgon och kväll, och sträckan Eriksbergstorget till Sahlgrenska under  dagtid. Trafiken kommer att skötas av Transdev, som redan idag hanterar trafiken på ordinarie linje 16.

– Linje 16 är en av de linjer som transporterar flest passagerare i Göteborg, vilket ger oss möjlighet att verkligen sätta tekniken på prov. Bland annat är batterierna dimensionerade för att bussarna ska kunna köras utan avbrott för laddning under högtrafik. Istället sker laddningen vid tidpunkter när belastningen än mindre, antingen vid någon av de två laddstationer som nu byggs på linjen eller när bussen är inne i depå, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

– Elbussar är tysta och utsläppsfria och skapar nya möjligheter för stadsplanering. Det känns extra bra att kunna bidra till att sänka bullernivån vid Sahlgrenska.

FAKTA/ElectriCity

De nya eldrivna ledbussarna ingår som en del i ElectriCity, ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Ledbussprojektet drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs Stad, Göteborg Energi och Transdev.

Samarbetspartners inom ElectriCity är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.298