Patrik Jansson: ”Kommunikationen har varit rätt aggressiv ibland.”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Att stärka sprängkortet och lotsa sprängarna genom de juridiska djunglerna står högt på nya BEF-bossens att-göra-lista. Patrik Jansson hoppas också kunna sluta fred med stenspräckarna.

Järfälla. I fjol tog Patrik Jansson tog över som vd för Bergsprängningsentreprenörernas förening, BEF, han är den andra i ordningen sedan föreningen grundades för drygt 15 år sedan.

– Jag blev både glad och smickrad över att få frågan, säger han.

På meritlistan står 25 års arbete som polis, sedan barnsben har han dessutom ett grundmurat intresse för sprängning och han är väl bekant med både föreningen och branschen, han satt till exempel länge som Rikspolisstyrelsens representant i rådet för sprängutbildning.

– Jag har haft mycket kontakt med BEF eftersom jag arbetat mycket med tillståndsgivning och träffat många sprängföretag.

Efter åtta månader som vd konstaterar han att det finns mycket att sätta tänderna i, först på listan står dock att känna de drygt 100 medlemmarna på pulsen.

– Jag kände ju många av företagen i Stockholm men behöver komma ut i landet, säger Patrik Jansson, som börjat kuska riket runt för att skaka tass med sprängarna.

– Många har mycket att berätta och det är mycket värdefullt för mig att få träffa dem.

Kontakten med medlemmarna är central i en branschorganisation, kanske lite extra i en organisation för bergsprängare. Verksamheten är hårt regelstyrd och det kan handla om liv eller död om man gör fel.

– BEF finns för att stötta och hjälpa medlemmarna, de behöver ofta få förtydligat vad det är som gäller, då tar vi reda på det, vi ringer till MSB eller polisen eller Arbetsmiljöverket, säger Patrik Jansson.

Som gammal polis ser han sina väl upparbetade myndighetskontakter som en styrka, inte minst när det gäller att försöka påverka lagstiftarna, ett av föreningens viktigaste uppdrag är att se till att de lagar och regler som stiftas är rimliga och får avsedd effekt när det gäller säkerhet och miljö, men utan att krångla till det för verksamhetsutövarna.

Patrik Jansson har också återupplivat BEF:s satsning på auktoriserad bergsprängare.

– Att bli auktoriserad innebär att man får mer ordning på sina papper, det är också en fördel gentemot beställarna.

Konceptet har funnits i flera år och ett 40-tal medlemmar har redan auktoriserats. Verksamheten har dock legat på is ett tag.

– Vi ser det som ett viktigt steg, som auktoriserad bergsprängare kan man enkelt visa för beställarna att man är seriös.

Han vill också jobba för att stärka sprängkortet.

– Det riskerar att bli allt mer urvattnat.

För att få tillstånd att spränga måste en entreprenör visa att han eller hon har den kompetens som krävs.

Ett enkelt sätt att göra detta har varit att langa fram sitt sprängkort, kortet kan utfärdas av många parter men myndigheter, leverantörer och utbildare har enats om vad som bör ingå i utbildningarna, ett arbete som utfördes i rådet för sprängteknisk utbildning.

Detta samarbete gick dock i graven för några år sedan, på grund av oenighet och myndigheter som av olika skäl hoppade av.

– Utan rådet är risken stor att utbildningarna börjar spreta, då finns risken att sprängkortet inte längre håller vad det lovar och då kanske tillstånden inte går att lita på heller.

Patrik Jansson ser en stor risk i att sprängkortet därmed förlorar sin tyngd och hoppas mycket på ett kommande internationellt sprängkort, BEF finns med som projektledare i ett EU-projekt där åtta länder ska försöka enas om vad ett sådant kort bör innehålla.

– Arbetet har pågått i 3-4 år redan och tyvärr dröjer det nog några år till innan ett förslag kan läggas fram för EU.

I väntan på ett EU-kort hoppas han på en svensk kraftsamling.

– Det internationella sprängkortet är framtiden men vi måste hitta en lösning som fungerar fram till dess att det är klart.

BEF arbetar därför för att samla de svenska parterna, inklusive alla utbildare och berörda myndigheter, i en ny form.

– Vi måste stärka sprängkortet och jag hoppas få med alla, säger Patrik Jansson.

Ett mindre roligt arv han fått att förvalta är konflikten med stenspräckningsbranschen. Teknikutvecklingen har lett till nya sätt att sönderdela berg och tonen har ibland blivit hätsk när förespråkare för spräckning respektive sprängning tvistat om vilken metod som är säkrast och vilka regler som gäller.

Patrik Jansson ser gärna att konflikten begravs en gång för alla.

– Alla är ju egentligen överens om att stenspräckningsprodukterna i sig är ett bra komplement till sprängning.

Striden har bland annat stått kring utbildning. BEF:s ståndpunkt är att det krävs mer än en dags utbildning för att spräcka i berg och kritiserar att leverantörerna inte alltid är tydliga med det.

– Arbetsmiljöverket förtydligade i fjol i ett PM att stenspräckning är sprängning, det innebär att en dags utbildning är tillräcklig för att spräcka sten, men för att spräcka i berg krävs samma utbildning och tillstånd som för att spränga i berg.

Alla är dock inte överens om detta, till exempel finns det flera domar där leverantörer av stenspräckningsutrustning fått rätt mot parter som hävdat att spräckning i berg borde likställas med sprängning.

Patrik Jansson konstaterar att flera av domsluten överklagats och han vidhåller att det krävs mer utbildning om man ska spräcka mer än enstaka stenbumlingar.

– Vi på BEF anser ju att spräckning i berg ska betraktas som sprängning, då behöver man ha sprängkort.

Han uppger dock att frågan inte är högprioriterad för BEF och konstaterar att de två branscherna egentligen överlappar varandra på ett bra sätt.

– Så länge det inte handlar om berg är spräckning inte sprängning, den stenspräckning som sker i berg handlar dessutom om väldigt små volymer, blir det större massor som ska bort måste man spränga, annars tar det en hiskelig tid.

Vid mindre jobb kan stenspräckning därför vara ett utmärkt alternativ anser han.

– Stenspräckning är till för mindre jobb där man skjuter ett hål i taget, det är ett ganska säkert att spräcka mindre stenar men tänder man upp dem elektriskt går det att tända upp fler patroner i en salva, då blir riskerna större.

Patrik Jansson noterar också en ekonomisk risk.

– Vid sprängning måste vi alltid kunna visa att vi inte orsakat skador och ser därför till exempel besikta hus som ligger nära och sätta in vibrationsmätare.

– Vid stenspräckning hävdar man ofta att vibrationerna blir så låga att man inte behöver mäta dem, man ska också slippa besikta byggnader.

– Men om någon anser sig ha fått en skada kan man i så fall inte visa att man inte orsakat den och det kan bli dyrt.

Ansvaret vilar tungt på den som sprängt eller spräckt, och entreprenören riskerar därför att råka illa ut, konstaterar han.

– Har stenspräckaren inte gjort en besiktning och husägaren hävdar att det blivit en skada står entreprenören helt ensam.

Han efterlyser därför klarare riktlinjer.

– Det vi vill se är att det blir mer tydligt att myndigheterna anser att det faktiskt handlar om sprängning, och att dessa regler sedan följs.

Han hoppas också att den tidvis hårda tonen ska lägga sig.

– Vi har inte kommit överens och kommunikationen har varit rätt aggressiv ibland. Men vi har mycket gemensamt och det vore bra om vi kunde samarbeta, det finns ju till exempel många sprängfirmor som använder stenspräckningsutrustning som komplement nära husgrunder.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fokus på el för Wacker Neuson

Elmaskinerna står i fokus i Wacker Neusons monter, företaget vill också visa sin bredd och tar med sig allt från stora till små maskiner.

JCB drar ner volymen

JCB tar med sig sin nya elgrävare till Svenska Maskinmässan. Grävmaskinen lanserades i mars och den brittiska tillverkaren beskriver den som den tystaste i sitt segment och lyfter fram att utsläppen blir noll.

Massiv insats mitt i natten

Sex grävmaskiner står tätt i Täby en vårvinternatt – en bro över motorvägen ska rivas, en insats som kräver god koordination och snabba redskapsbyten. "Det blir inga kafferaster förrän klockan är på vår sida!"

Bioplast bara ett sidospår

Björn Florman, Materialbiblioteket höll i samband med Produktionsmässorna i Jönköping.....

Miljard satsas på testbäddar i offentlig sektor

Läkemedelsverket förbjuder bilirubinmätare

Nyhetsbrev

Säkrare SL med nattstopp

Förbättrad slangservice

Stärker kapaciteten och får in ny kunskap

-Vi har haft en väldigt god kundtillväxt de senaste åren ...

Bökigt för Bellmans vid Slussen

En långsmal remsa mellan storstadstrafiken och Saltsjön, mer plats finns det inte när Bellmans ska bygga vid Slussen. – När jag kom hit fick jag börja med att städa upp lite, annars gick det inte ens att vrida maskinen.

Återvunnen asfalt på dansk motorväg

Stora mängder återvunnen asfalt i ett av Danmarks största motorvägsprojekt.

Genombrott för Sulapac

Hemfrid tar till hammare och pensel

Nu ska Hemfrid även sätta upp hyllor, byta gardiner eller tapetsera om.

Japansk maskin i svensk tappning

Bomfjädring, flytläge och hjulstyrning direkt från fabrik. Söderberg & Haak har sett till att Komatsus nya 15-tonnare ska vara redo för kräsna svenska entreprenörer.

Flyttar produktionen från Norrköping till USA

1

Offentliga upphandlingar underblåser osund konkurrens

Fem av tio arbetsgivare i städbranschen anser att många i näringen tvingas tumma på arbetsmiljöreglerna för att vinna uppdrag.

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Inga fler ormbon

På plats även i Danmark

Fortsatt kompakt satsning

Wiklund Trading visar bredden på Svenska Maskinmässan.

Gravida avråds från att använda HIV-läkemedel

Manitouverkstad i Rosersberg

Den nya anläggningen i Rosersberg gör det möjligt för Scantruck att utrusta maskinerna i Sverige, företaget anställer därför fler mekaniker och utlovar bättre service.

Forum för cirkulära materialflöden

Eldrivet krossverk med stor matare

Fredheim utlovar hög och pålitlig prestanda i en ny maskin. – Krossverket Keestrack B7e är alltigenom byggt för att kombinera hög produktion med låga kostnader för drift och underhåll.

Sök pengar för att byta jobb

Ny ekonomichef till Inspira

Planerar ny organisation

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135