23948sdkhjf

Allt fler maskinköp sker online

Parallellt med försäljningen av nya maskiner sker en omfattande begagnathandel. Ett sätt är via auktioner med Ritchie Bros som global dominant. Inte minst med de nordiska länderna i fokus fortsätter den kanadensiska auktionsjätten satsningen på onlinebaserad verksamhet.

2016 sålde Ritchie Brothers drygt 485 000 maskiner, redskap och lastbilar för sammanlagt ungefär 5,3 miljarder US-dollar under sina publika auktioner. I den jämförelsen ter sig verksamheten i norra Europa som en droppe i havet, men trots det har det kanadensiska bolaget satsat hårt den senaste tiden för att växa i bland annat Sverige.

Ända sedan starten 1958 har verksamheten baserats på klassiska ”på platsauktioner”, men förvärven av bland annat Mascus och Iron Planet har kompletterat företaget med nya modeller för att göra affärer, modeller som visat sig vara väl anpassade för nordbor.

Framför allt handlar det om de nya kommunikationsvägar som öppnats genom internet, dels för att sprida information om maskinerna och dels för att tekniken gör det möjligt för praktiskt taget vem som helst runt om i världen att aktivt delta i auktionerna i realtid. Både Mascus och Iron Planet har utnyttjat digitaliseringen för att utarbeta alternativa modeller för kontakt mellan säljare och köpare. Bland annat har det skett i form av renodlade online-auktioner.

Läs mer om online-förvärven här.

Tittar vi på vår historik över genomförda auktioner tog onlinebudgivning verkligen fart under 2009 för skandinaviska budgivare, hela 30 procent över genomsnittet i Europa vid vissa tillfällen. Våra nordiska kunder är bra på att upptäcka och tillvarata möjligheter, som till exempel att anamma onlineauktioner tidigt. Resten av Europa är fortfarande långt efter Skandinavien, säger Jacobo Garcia, vice vd för företagets försäljning i norra Europa.

Företagets analys är att Norden vuxit fram till en globalt ledande position med avseende på internetanvändning. Inte minst tack vare en medveten satsning på rikstäckande nätverk med kapacitet nog att klara den kraftigt ökade tillväxten inom såväl privat som affärsbaserad nätkommunikation, bland annat e-handel.

Och företagets satsningar fortsätter.

– Nu har vi en flexibel, flerkanalig plattform som erbjuder starka alternativ för att köpa och sälja. Marknadsplatsen online och Mascus har redan fått ett bra gensvar på den nordiska utrustningsmarknaden, vilket ökar förtroendet. Vid sidan om fysiska oreserverade auktioner med auktionsutropare erbjuds nu även Iron Planets onlineauktioner och marknadsplats E, en onlinemarknad där försäljare kan ange ett reserverat pris. Alla dessa transaktionskanaler erbjuder olika sätt att delta online. Var och en med olika funktioner för köpare och säljare som styr kontrollen över process, prissättning och timing. Det är det som gör hela skillnaden, säger Jacobo Garcia.

– Geografi spelar en viktig roll. Att transportera maskiner från avlägsna platser till närmaste stad eller till det europeiska fastlandet tar tid, kostar pengar och resurser. Försäljning via Iron Planet innebär att kunder kan sälja från sin egen bakgård och ändå nå de bästa budgivarna, oavsett om dessa budgivare befinner sig i en närliggande stad eller på en annan kontinent.

Efter att under flera år ha genomfört fysiska auktioner, på plats i Finland höll Ritchie Bros sin första onlineauktion i Norden i oktober 2017. Jacobo Garcia verkar nöjd med gensvaret bland kunderna och 28 mars är det dags för nästa nordiska onlineauktion på Iron Planet.

Jacobo Garcia är övertygad om att den omfattande E-handel som redan bedrivs i Norden kommer att växa ytterligare, och det oavsett om det gäller en webbutiks handel med elektronisk utrustning eller om en tung entreprenadmaskin byter ägare någonstans i världen under en online-auktion.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078