23948sdkhjf

Så får Umeå Entreprenad verksamheten att lyfta

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Umeå Entreprenad samarbetar på djupet med sina kunder, något som gör det möjligt att ha en riktigt god framförhållning – orderstocken för 2018 är redan klar. – Vi har också klart med 50 miljoner för 2019.

Umeå. En Caterpillargul maskin stiger upp i det blå och smyger försiktigt över ett skoltak. Det är en strålande vacker men kall vinterdag och 15-tonnaren är först ut, snart ska en Komatsugrävare få göra samma resa.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

De två, en Caterpillar 313 och en Komatsu 130, har jobbat på varsin innergård när Umeås äldsta gymnasieskola renoveras och byggs ut. I mitten av januari lyftes de in över taket och i slutet av februari var det dags för returresan, med benäget bistånd av en 160 ton tung Liebherr mobilkran från Wallast.

Umeå Entreprenad har flera maskiner igång vid skolan, trots att kylan biter står omfattande ledningsomläggningar och dräneringar på schemat.

– Det är inte tvärgrävt men å andra sidan är vintern nästan en förutsättning – kanterna står lite bättre, säger Erik Mårtensson, vd på Umeå Entreprenad.

Företaget har fullt upp för tillfället, skoluppdraget utförs för Rekab, ett fjärrvärmeavtal med Umeå Energi innebär en hel del renoveringar, en förskola ska byggas och styckeshusgrunder betar man av 1-2 i veckan.

Vi har alltid mycket husexploateringar på gång men väntar oss en viss nedgång 2018 – kommunen har inga tomter kvar att bygga på, kommenterar Erik Mårtensson som dock räknar med dock att byggandet kommer igång igen 2019.

Företaget har knappt 15 år på nacken och har snabbt blivit en aktör att räkna med i Umeå.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Vi har vuxit fortare än vi tänkt, äger Erik Mårtensson.

Han har varit med från start 2004, när Andreas Hellgren och Peter Gustavsson lämnade sina poster som platschef respektive arbetschef på Peab för att starta eget.

Duon köpte in en hjullastare och en hjulgrävare och började sedan räkna på jobb, de fick snabbt anledning att köpa in fler maskiner och plockade över ett helt gäng från den gamla arbetsgivaren, inklusive Erik Mårtensson som då arbetade som maskinförare.

Friheten ett mindre företag kunde erbjuda lockade men han hann bara köra en sommar innan han lämnade hytten för att bli arbetsledare.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

– Det blev rätt fort rätt mycket att göra, vi började snabbt göra jobb även åt Peab, de har kundnummer elva, ler Erik Mårtensson.

Verksamheten växte snabbt i en expansiv stad och Umeå Entreprenad satsade redan från början på djupa samarbeten.

Vi har valt att bygga upp täta kundrelationer så att vi kommer in redan i ett tidigt skede, vi bygger upp ett förtroende så att vi kan leverera kvalitet och inte behöver strida om den sista 50-öringen – vi är inte alltid billigast men vi ser till att det inte blir en jobbig resa för kunden, säger Erik Mårtensson.

Han ser en fördel i att komma in tidigt i projekten.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Då kan vi välja att dra igång ett jobb när vi ser att vi har som minst verksamhet och utnyttja våra resurser på ett smart sätt.

Med tiden har företaget också backat lite från de offentliga uppdragen, de uppdrag de åtar sig är dessutom noggrant utvalda.

Vi vill hellre räkna på jobb där vi kan samarbeta med kunden och där vi inte känner att vi behöver ha en advokat istället för en platschef.

Strategin tycks ha burit frukt, i kundregistret finns stora byggbolag som Peab, Skanska, Rekab och de stora lokala byggarna Selbergs Entreprenad, OF med flera, företaget samarbetar också med Obos/Myresjöhus och gör allt upp till färdig betonggrund när de exploaterar gator och villakvarter.

Entreprenörer får ofta jobba ur hand i mun, Umeå Entreprenad föredrar rejäl framförhållning och tackar de täta kundrelationerna för att orderstocken för 2018 stod klar redan i februari.

Vi har också klart med 50 miljoner för 2019, säger Erik Mårtensson.

Han konstaterar att företaget förstås åtar sig ”snabba jobb” också.

– Men det är bra att ha en bas klar som vi kan känna oss trygga med, om något skjuts upp från 2019 till 2020 på grund av en överklagan kan vi styra om resurserna i god tid.

Smågrävarna har ofta fullt upp med fiberläggning, ett avtal med Umenet och ett antal entreprenader mot samma beställare innebar att företaget bara under 2017 drog in 12-13 miljoner på optokanalisationer och grävarna under 13 ton går stadigt på fiberuppdragen.

– Är det plöjbart använder vi en 15-tonsgrävare och sedan har vi ett par tvåtonnare som drar fiber in till husen.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Även om fokus ligger på bostadsexploateringar och ledningsarbeten åtar man sig emellanåt andra typer av jobb, till exempel industrilokaler.

Man måste ha lite split vision, med sugrörsseende blir man sårbar, kommenterar Erik Mårtensson.

Snöröjning var länge ett viktigt ben att stå på, företaget utförde all snöröjning åt Umeå kommun, från utkallning till snötransporter.

I år nöjer sig Umeå Entreprenad med att låta tre maskiner röja snö åt Bilfrakt och en del privata fastighetsägare.

Vår avsikt är att lägga ner den typen av jobb helt, det är en hel del bök med snöröjning, med dagens regler måste man ha väldigt många man på varje maskin, förklarar Erik Mårtensson.

Dessutom blir det allt mer maskinjobb även på vintrarna och är en traktor borta är det två gubbar, en grävmaskin och en lastbil som måste stå och vänta.

Han konstaterar att även vintermånaderna måste tas i anspråk för att hinna med numera.

Alla nyanläggningar och exploatering av råmark går nog så bra att göra på vintern som på sommaren, snöar det mycket går det lite saktare men det får man ha med sig i kalkylen, det som kan vara knepigt är att göra en tidplan – ska man vrånga ner saker i backen blir det förstås svårare med tjäle, säger Erik Mårtensson.

En annan medveten strategi innebär att arbetsledarna och arbetslagen roteras så att alla kan jobba med alla, företaget har i dag 56 anställda, varav 37 är yrkesarbetare eller maskinförare.

Vi har precis fastanställt sju ”säsongare”, säger Erik Mårtensson.

Han är mån om att personalen ska trivas på jobbet, förarna har till exempel en hel del att säga till om.

Det är viktigt att de är delaktiga i maskinköpen, både när det gäller märke och utrustning – det handlar trots allt om deras arbetsplats.

Därför blir det till exempel mest svenskt när det gäller lastmaskinerna.

Det har blivit så att de som kör hjullastarna absolut vill ha Volvo så då får de det även om jag kanske tycker det vore roligt att testa något annat ibland, ler Erik Mårtensson.

Företaget försöker också sprida sitt varumärke genom positiva insatser på hemmaplan, till exempel genom att sponsra olika idrottsföreningar.

Vi har också skänkt 300 000 kronor till Läkare utan gränser 2016 och 350 000 kronor till Musikhjälpen 2017, det är något de anställda uppskattar, de kan känna sig stolta över att det arbete vi gemensamt lagt ner gjort det möjligt för oss att lägga undan pengar till sådana insatser.

Huvudkontoret med verkstad och två mekaniker finns på Västerslätt, företaget äger också en bergtäkt söder om stan tillsammans med Kaj Johansson Åkeri, en anläggning som nyligen fick förnyat tillstånd för de kommande 20 åren.

Maskinparken består av tre Volvo hjullastare, tre mindre hjullastare med både Cat och Weidemann, fem större Caterpillar grävmaskiner och 7-8 smågrävare med både Kubota, Volvo och Caterpillar.

De egna resurserna kompletteras av inhyrda entreprenörer, företaget samarbetar med till exempel Bilfrakt, Bröderna Bjöörns, Kaj Johansson Åkeri och Fahlgrens Åkeri.

Vi vill fortsätta samarbeta med de entreprenörer vi kommer bra överens med och låta dem växa med oss i stället för att köpa på oss egna grejer, säger Erik Mårtensson.

Han räknar med att andelen egna/inhyrda maskiner är 50/50.

Att vi har egna maskiner är mest för att kunna behålla kompetensen i arbetslaget.

Umeå Entreprenad har till exempel en handfull 30-tonsgrävare inhyrda på heltid och på lastbilssidan hyr man in fem grusbilar från Åke Nymans åkeri.

Det är väl inarbetade förare, de kör sitt eget race men kör åt oss hela tiden, det är en fördel – de skapar ett större kontaktnät och vi kan ”flexa” lite mer i stället för att ha allt själv.

Trots detta står en grävmaskin på 40-50 ton på att-köpalistan.

Tidigare har vi kunnat leja in maskiner i den storleken men nu finns det inga att få tag i så vi måste köpa en, säger Erik Mårtensson.

Maskinen behövs för kommande uppdrag vid Norrlands Universitetssjukhus, stora bergschakter som kräver en riktigt stor grävare.

Det lutar åt en Cat, men vi måste få den rätt fort i så fall, klarar man inte den leveranstiden kanske det blir något annat märke.

2009 avled grundaren och dåvarande vd:n Peter Gustavsson plötsligt i en skoterolycka.

Dödsfallet drabbade Erik Mårtensson tungt både professionellt och privat, Peter Gustavsson var en god vän som han lärde känna redan 1990, på sitt första sommarjobb på ett entreprenadföretag i Umeå.

Nästan 20 år senare slets kamraten och kollegan ifrån honom, en planerad omorganisation fick brådstörtat ske i förtid och Andreas Hellgren tog över som vd och Erik Mårtensson blev arbetschef.

Det var bra att vi redan gjort en del av resan innan, men det var mycket som hängde i luften, vi visste ju inte vad Peter kommit överens om med vilka kunder.

Företaget reste sig efter svårigheterna och sedan ett par år tillbaka är det Erik Mårtensson som är vd för Umeå Entreprenad, han driver också koncernens maskinföretag Umeå Entreprenad Maskin.

Andreas Hellgren, som äger hela företagsgruppen, är koncernchef och vd för koncernens fastighetsbolag.

Företaget verkar huvudsakligen i Umeå, stan har varit en enda stor arbetsplats i flera år, ett faktum som Umeå Entreprenad sett till att dra nytta av.

– Det har bara varit tillväxt, både i stan och för oss som företagare, det är jättekul, säger Erik Mårtensson.

Tillväxten märks på omsättningssiffrorna, 2012 omsatte företaget 76 miljoner kronor, 2013 blev det 90 miljoner, 2015 var siffran 121 miljoner, 2016 nådde man 128 miljoner och 2017 landade man på 135 miljoner.

Dels har volymen på jobben blivit större, dels tar vi på oss mer och mer, konstaterar Erik Mårtensson.

Han räknar med att Umeå kommer att fortsätta surra av byggen.

Det är en intressant region vi verkar i, det har precis blivit klart att Västra länken ska byggas, sedan verkar det som om det kanske blir av med Norrbotniabanan också.

Umeå Entreprenad tänker inte slåss om Trafikverkets entreprenader men han räknar med att det blir en hel del sidouppdrag i samband med de stora anläggningsentreprenaderna, till exempel omläggning av vattenledningar.

Nog finns det jobb, vi kommer garanterat att finnas med på flera hörn!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lucka 15 - se vem du hittar här

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Nyhetsbrev

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191