23948sdkhjf

Liten lastare löser logistiken

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Smidiga maskiner, specialanpassade med skevning, kamerafästen och avgasrening, är ett måste när Umekan sköter logistiken på ett miljardprojekt mitt i stan.

Umeå. Umekans maskinpark är föränderlig, den måste avspegla behovet i det projekt som gäller för stunden.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Vi är ingen normal entreprenör, vi fungerar mer som konsulter och hyr ut allt inom logistik, byggarbetsledning, arbetsmiljö med mera, säger Jan Överlind, vd och ägare av företaget som i övrigt består av hans hustru Mari och sönerna Rikard och Erik.

Sedan har jag en gigantisk telefonbok och kan ta in folk på kort varsel, de kan jobba i tre veckor eller två månader när det behövs.

I konceptet ingår även maskiner, när det behövs förser företaget sina kunder med både maskiner och förare och Umekan har varit djupt involverat i flera av de senaste årens stora projekt i Umeå.

I drygt sex år har företaget till exempel arbetat med Balticgruppens komplexa miljardbygge kvarteret Forsete – ett helt kvarter som byggs om och ut mitt i stan.

Läs också: Litiumbatteri i ny Avant

Vi har byggt både köpcentrum, kontor och bostäder, konstaterar Jan Överlind.

Just nu pågår bygget av 49 lägenheter; fyra nya våningar ovanpå en befintlig byggnad, ett komplicerat projekt som sysselsätter närmare 300 personer när det är som mest.

Umekan står för bland annat logistik, arbetsmiljö och tidsplanering på bygget och Jan Överlind beskriver logistikuppdraget som ovanligt avancerat.

Vi har i princip inga ytor och alla leveranser måste ske ”just-in-time”, det finns absolut ingen plats att lagra något på, vi måste dessutom samsas med alla varutransporter till köpcentret och alla restauranger – vi har byggt tio restauranger i kvarteret och de tar in mat och dryck varje dag.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

De två maskiner som används på bygget är utvalda med detta i åtanke.

– När vi får ett uppdrag är det bara att köpa in eller hyra maskiner, vi hade till exempel en liten Cat 906 tidigare men den gick inte in i garaget så den fick vi byta ut, kommenterar Jan Överlind.

Ersättare blev en Merlo 30.9, den är bara två månader gammal och har till uppgift att lossa transporterna på gatan så att byggkranen sedan kan lyfta upp materialet på taket.

Det är bra och smidig maskin som matar byggkranen, kommenterar Jan Överlind.

Läs också: Blå, blå är grävaren

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på är det det främst stålbalkar som ska upp, en stålgrid ska byggas som husen sedan kan ställas på. Kranen lyfter också upp lister, köksinredning, isolering och gipsplattor.

Merlon har försetts med både långarm, skopor, rangerkrok och gafflar för att kunna sköta sin del av logistikkedjan.

– Jag valde modellen för dess lyftförmåga, den klarar att lyfta tre ton nio meter högt, kommenterar Jan Överlind.

Den andra maskinen, en två år gammal Avant 640, har också långarm, skopa och gafflar.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Vi hade en Avant 635 men fick byta den mot en 640 eftersom den kunde lyfta lite, lite mer, säger Jan Överlind.

Den lilla, lilla skillnaden var avgörande.

På ett bygge handlar mycket om man kan lyfta en gipsbunt eller inte, 635 klarade det inte men 640 orkar.

Nere i garaget inser vi varför Cat-lastaren åkte ut, det är väldigt lågt i tak.

Husen är byggda på 1960-talet, då var det inga stora bilar som skulle in, det är byggt för att en bubbla och en Saab V4 ska komma in, kommenterar Jan Överlind.

Med lite drygt två meters takhöjd gäller det att ha koll.

Vi mätte efter den här innan vi köpte Merlon, säger han och pekar på en lågt sittande sprinkler.

Den 1 700 kg tunga Avanten kilar runt i byggnaden, den assisterar Merlon och kör in material i källaren, den har också fått riva när ett par av våningarna blåstes ur.

Understundom lyfts den upp på taket också.

– Vi har använt den en hel del däruppe, den har utfört markarbeten när vi byggde tio radhus högst upp, den har flyttat grus, satt plattor och planterat buskar.

Mer jobb väntar däruppe, just nu är det dock lite svårkört på grund av stålgriden.

När det blir plant igen ska den upp, den används mycket istället för palldragare däruppe, förklarar Jan Överlind.

Umekan har specialanpassat sina maskiner på flera sätt. Avanten har till exempel försetts med partikelfilter för att kunna köras i garaget.

När vi köpte den fanns det inga batteriversioner, precis när vi fått den levererad kom det, men vi får vänta till nästa gång innan vi köper en elmaskin, säger Jan Överlind.

Partikelfiltret köptes in från FHC och kombinerades sedan med Avants egen utrustning.

Det är bara att vrida på en spak när man åker in så går avgaserna genom filtret, förklarar Jan Överlind.

Avanten har också försetts med skevning.

– Det är bra i trånga utrymmen där vi inte kan flytta maskinen hur som helst, kommenterar Jan Överlind.

Merlon har anpassats på andra sätt, Umekan tyckte till exempel att det var för lite med kamerafäste bara på bommen.

– När bommen lyfts upp ser föraren inte gaffeln, därför byggde Norrmaskiner ett eget fäste som sattes på gaffeln och nu har vi satt kamerafästen på alla redskap, säger Jan Överlind.

Kameran flyttas lätt fram och tillbaka.

– Det är viktigt att kunna se gafflarna hela tiden, lyfter man nio meter måste man veta vad man gör, lika viktigt är det att ha kamera på multiskopan så att man kan se vingarna, kommenterar Jan Överlind.

Att jobba tätt inpå folk och trafik kräver dessutom god synlighet. Båda maskinerna är därför försedda med blinkljus, varningssignaler och backkameror.

Jan Överlind är mycket nöjd med båda maskinerna, därmed inte sagt att det inte finns utrymme för förbättringar.

Något jag saknar på Merlon är skevning på gafflarna, det skulle underlätta lastningen.

Det är en klen tröst att det finns skevning för de större modellerna.

–  Köper vi en sån går den inte ner i källaren.

Han skulle också gärna se att det gick att byta till krabbstyrning på ett enklare sätt.

Det finns både framhjuls-, fyrhjuls- och krabbstyrning, men ska man byta måste man räta upp hjulen, kontrollera att de står rakt och vrida spaken.

För att byta tillbaka krävs samma procedur, onödigt krångligt och något som borde kunna skötas med ett enkelt knapptryck anser Jan Överlind.

När det blir för omständligt ökar motståndet, andra fabrikat klarar det med en knapp så det går ju bevisligen att göra.

En randanmärkning är att stänkskärmarna är ”löjligt små”.

– De är som skärmarna på en sportcykel, nu kör vi ofta rätt långsamt men så fort man ska iväg och tanka blir maskinen enormt skitig.

Med hjälp av återförsäljaren Norrmaskiner har Merlons framskärmar därför förlängts.

– Det behövs, annars sprutar det rakt upp på framrutan man undrar ju om det är italiensk design eller bara dumheter, ler Jan Överlind.

Han betonar dock att han i stort är mycket nöjd med Merlon.

– Det är en fruktansvärt smidig och bra maskin, med bra sikt, bra prestanda och en fin motor – en steg IV-motor som gör att vi känner oss extra duktiga när vi kör inne i stan!

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på FacebookInstagramTwitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rusning efter cyberförsäkring efter attacken mot Norsk Hydro

Blodigt samarbete - för tronen och fler blodgivare

Ett oväntat samarbete för att få fler att ge blod.

Han blir vd för Stockholm Business Region

Staffan Ingvarsson, tidigare vd på Stokab, tillträder den 1 april som vd för Stockholm Business Region.

Cantargias vd: "Ett styrkebesked"

Investerar 1 miljard dollar i AI

Dataanalysföretaget SAS Institute investerar en miljarder dollar i artificiell intelligens, AI, de kommande tre åren.

Abilia köper Comai

Nyhetsbrev

Hammerglass jublar över skärpta skyddskrav

Ett färskt norskt krav på att entreprenadmaskiner på vissa av Statens Vegvesens arbetsplatser ska vara utrustade enligt Skyddsklass 3 tas emot med glädje av Hammerglass.

Vem tar över ordförandeklubban i SPIF?

Mörka moln över projektmarknaden

Tillförseln av projekt till Sverige Byggers projektdatabas har minskat kraftigt de två senaste åren. Det är en tydlig indikation om att vi kan räkna med betydligt färre byggstarter inom en inte allt för avlägsen framtid.

Kostsam motgång för Bioarctic

Hela värdekedjan är på plats

Missen i Mölndal

Fler vill ha mer av kraften – 66 procent positiva

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

NCC avyttrar dansk återvinning

NCC avyttrar sin danska återvinningsverksamhet till återvinningsföretaget RGS Nordic. Försäljningen är ett led i renodlingen av NCC Industrys verksamhet i Danmark.

Blir ny ordförande i Avfall Sverige?

Efter socialdemokraternas valförlust i Järfälla har Clas Thunblad avböjt omval till posten som ordförande i Avfall Sverige. Nu har valberedningen lämnat förslag till en efterträdare.

1

Fel av kommun att stoppa privat fibergrävning

Hässleholms kommun gjorde fel som hindrade privata företag att gräva ner fiber i kommunen. Det framgår av en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Föreslår lagändring kring illegal avfallsexport

Regeringen föreslår en lagändring för att bättre kunna komma åt den illegala avfallsexporten från Sverige.

Grönt ljus för miljardprojekt

Effektivare ballasttransporter

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127