23948sdkhjf

Svenskt inslag i OPS-lösning guld värd för norsk vägbudget

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Skanska har utsetts till så kallad preferred bidder för det hittills största vägprojekt som lagts ut av Statens Vegvesen i Norge. Genom att välja en OPS-lösning tycks dessutom slutfakturan landa 1,5 miljarder kronor lägre än beräknat.

Vägdirektör Terje Moe Gustavsen har minst 1,5 mijarder skäl till att vara nöjd med uppgörelsen med Skanska som, enligt planerna, ska svara för finansiering och byggande samt drift och underhåll de första 20 åren av den nya riksvägen mellan Løten och Elverum i Hedmarks kommun.

Projektet omfattar bland annat 16 kilometer fyrfältsväg och nio kilometer tvåfältsväg med mitträcke. Skanskas anbud stannade på 5,5 miljarder kronor, vilket ligger ungefär 1,5 miljarder kronor under den kostnadsberäkning som den norska regeringen lade fram för stortinget för mindre än två år sedan.

Det ser ut att bli ett väldigt bra projekt. Jag vill gratulera vinnaren Skanska – och Statens Vegvesen – som i nära samarbete under det senaste halvåret har utvecklat projektet med smarta lösningar och samtidigt sänkt kostnaderna, säger kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen. Även i Sverige växer trycket på att genomföra seriösa test av OPS-projekt - läs mer här.

Hårdast konkurrens fick den svenska byggjätten av Strabag/Acciona och Stamveg (Veidekke och Sundt) som enligt Statens Vegvesens projektledare Taale Stensbye i likhet med Skanska levererade tekniska lösningar av hög klass. Strabag/Acciona föll dock bort i slutfasen på grund av ett förbehåll som beställaren bedömde stå i strid med gällande konkurrensregler.

Vi har stött och blött projektet tillsammans med erfarna och professionella projektmänniskor. Fördelen med det här sättet att jobba är att entreprenörerna kan påverka både tekniska lösningar och riskprofilen i projektet. Därför går det att pressa kostnaderna och få ett för alla ekonomiskt tilltalande kontrakt som också skapar stor samhällsnytta, säger Terje Moe Gustavsen.

Den allmänna inställningen är att OPS-lösningen varit gynnsam både ekonomiskt och juridiskt och i hög grad bidragit till långsiktigt hållbara lösningar.

Regeringen strävar efter att få så mycket väg som möjligt för pengarna och har varit tydlig med att vi önskar organisera större väg- och järnvägsprojekt enligt OPS-principen. Därför är det glädjande att vi nu kan starta ett stort vägprojekt enligt modellen offentlig-privat samverkan. Allt tyder på att vi får ett bra projekt som genomförs snabbt och till ett för samhället bra pris. Det visar värdet av nytänkande. Nya kontrakts- och organisationsformer i vägbyggandet ger snabb utbyggnad och mer för pengarna, säger Ketil Solvik-Olsen, som kan se fram mot att vägsträckan öppnas för trafik i november år 2020 om allt går enligt planerna.

Trots goda erfarenheter av OPS finns fortfarande ett hårdnackat motstånd i Sverige. Här finns argument för och emot.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rusning efter cyberförsäkring efter attacken mot Norsk Hydro

Blodigt samarbete - för tronen och fler blodgivare

Ett oväntat samarbete för att få fler att ge blod.

Han blir vd för Stockholm Business Region

Staffan Ingvarsson, tidigare vd på Stokab, tillträder den 1 april som vd för Stockholm Business Region.

Cantargias vd: "Ett styrkebesked"

Investerar 1 miljard dollar i AI

Dataanalysföretaget SAS Institute investerar en miljarder dollar i artificiell intelligens, AI, de kommande tre åren.

Abilia köper Comai

Nyhetsbrev

Hammerglass jublar över skärpta skyddskrav

Ett färskt norskt krav på att entreprenadmaskiner på vissa av Statens Vegvesens arbetsplatser ska vara utrustade enligt Skyddsklass 3 tas emot med glädje av Hammerglass.

Vem tar över ordförandeklubban i SPIF?

Mörka moln över projektmarknaden

Tillförseln av projekt till Sverige Byggers projektdatabas har minskat kraftigt de två senaste åren. Det är en tydlig indikation om att vi kan räkna med betydligt färre byggstarter inom en inte allt för avlägsen framtid.

Kostsam motgång för Bioarctic

Hela värdekedjan är på plats

Missen i Mölndal

Fler vill ha mer av kraften – 66 procent positiva

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

NCC avyttrar dansk återvinning

NCC avyttrar sin danska återvinningsverksamhet till återvinningsföretaget RGS Nordic. Försäljningen är ett led i renodlingen av NCC Industrys verksamhet i Danmark.

Blir ny ordförande i Avfall Sverige?

Efter socialdemokraternas valförlust i Järfälla har Clas Thunblad avböjt omval till posten som ordförande i Avfall Sverige. Nu har valberedningen lämnat förslag till en efterträdare.

1

Fel av kommun att stoppa privat fibergrävning

Hässleholms kommun gjorde fel som hindrade privata företag att gräva ner fiber i kommunen. Det framgår av en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Föreslår lagändring kring illegal avfallsexport

Regeringen föreslår en lagändring för att bättre kunna komma åt den illegala avfallsexporten från Sverige.

Grönt ljus för miljardprojekt

Effektivare ballasttransporter

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094