23948sdkhjf

Svenskt inslag i OPS-lösning guld värd för norsk vägbudget

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Skanska har utsetts till så kallad preferred bidder för det hittills största vägprojekt som lagts ut av Statens Vegvesen i Norge. Genom att välja en OPS-lösning tycks dessutom slutfakturan landa 1,5 miljarder kronor lägre än beräknat.

Vägdirektör Terje Moe Gustavsen har minst 1,5 mijarder skäl till att vara nöjd med uppgörelsen med Skanska som, enligt planerna, ska svara för finansiering och byggande samt drift och underhåll de första 20 åren av den nya riksvägen mellan Løten och Elverum i Hedmarks kommun.

Projektet omfattar bland annat 16 kilometer fyrfältsväg och nio kilometer tvåfältsväg med mitträcke. Skanskas anbud stannade på 5,5 miljarder kronor, vilket ligger ungefär 1,5 miljarder kronor under den kostnadsberäkning som den norska regeringen lade fram för stortinget för mindre än två år sedan.

Det ser ut att bli ett väldigt bra projekt. Jag vill gratulera vinnaren Skanska – och Statens Vegvesen – som i nära samarbete under det senaste halvåret har utvecklat projektet med smarta lösningar och samtidigt sänkt kostnaderna, säger kommunikationsminister Ketil Solvik-Olsen. Även i Sverige växer trycket på att genomföra seriösa test av OPS-projekt - läs mer här.

Hårdast konkurrens fick den svenska byggjätten av Strabag/Acciona och Stamveg (Veidekke och Sundt) som enligt Statens Vegvesens projektledare Taale Stensbye i likhet med Skanska levererade tekniska lösningar av hög klass. Strabag/Acciona föll dock bort i slutfasen på grund av ett förbehåll som beställaren bedömde stå i strid med gällande konkurrensregler.

Vi har stött och blött projektet tillsammans med erfarna och professionella projektmänniskor. Fördelen med det här sättet att jobba är att entreprenörerna kan påverka både tekniska lösningar och riskprofilen i projektet. Därför går det att pressa kostnaderna och få ett för alla ekonomiskt tilltalande kontrakt som också skapar stor samhällsnytta, säger Terje Moe Gustavsen.

Den allmänna inställningen är att OPS-lösningen varit gynnsam både ekonomiskt och juridiskt och i hög grad bidragit till långsiktigt hållbara lösningar.

Regeringen strävar efter att få så mycket väg som möjligt för pengarna och har varit tydlig med att vi önskar organisera större väg- och järnvägsprojekt enligt OPS-principen. Därför är det glädjande att vi nu kan starta ett stort vägprojekt enligt modellen offentlig-privat samverkan. Allt tyder på att vi får ett bra projekt som genomförs snabbt och till ett för samhället bra pris. Det visar värdet av nytänkande. Nya kontrakts- och organisationsformer i vägbyggandet ger snabb utbyggnad och mer för pengarna, säger Ketil Solvik-Olsen, som kan se fram mot att vägsträckan öppnas för trafik i november år 2020 om allt går enligt planerna.

Trots goda erfarenheter av OPS finns fortfarande ett hårdnackat motstånd i Sverige. Här finns argument för och emot.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rototilt bygger ut

Rototilt närmar sig kapacitetstaket och bygger därför ut sin fabrik med mer än 3 000 kvadratmeter.

Ny styrelse i Bellman Group

Bellman Group byter ut sin styrelse, nya ledamöter ska stärka företaget inför framtiden.

Perstorp säljer kaprolaktonverksamheten

Amerikanska Ingevity tar över verksamhet och varumärke.

Castellum bäddar för tillväxt

Castellum förstärker och möblerar om i företagsledningen som förberedelse inför en förväntad tillväxt.

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Nyhetsbrev

Han blir vd på Svenska Metallkretsen



Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Samma koncept under nytt namn 

Gå på opera och återvinn mobiler!

GöteborgsOperan har startat mobilinsamling för sina besökare, ett initiativ som direkt blivit en succé.

Nedgång i offentligt husbyggande

Kraftigt ras i nyinvesteringar i skolor och barnstugor.

Klart med installatör till förbifarten

Cirka 40 tjänstemän och som mest drygt 250 montörer får sysselsättning när installationerna ska på plats i Förbifart Stockholm.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Bauhaus tar över Fredells

Plus

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

VD-byte hos Avfall Sverige

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Största byggarna 2018

Byggfakta har sammanställt en lista över de 20 största byggnadsentreprenörerna och projekten 2018.

Akademiska spolar Pcure

Nu har Akademiska gjort en större studie av enzymblocken som skulle rena läkemedelsrester redan i toalettstolen. Resultatet är nedslående.

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162