23948sdkhjf

Ny maskin får gott betyg

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Magnis teleskoplastare landade i Sverige för några år sedan, den italienska maskinen beskrivs som stark och driftssäker med en räckvidd utöver det vanliga.

Umeå. Umeå växer så det knakar och ett av de nya bostadsområdena heter Mariehöjd, här bygger Peab nya lägenheter, preliminär inflyttning beräknas till 2019 och höghusen har hunnit få färgglada fasader när Leveranstidningen Entreprenad kommer förbi i jakt på en likaledes färgglad teleskoplastare – en knallröd Magni 5.25 med 25 meters räckvidd.

– Jag bara älskar den här maskinen, varje morgon när jag ser den blir jag glad, ler mannen bakom spakarna.

Tobias Bergh på TB:s lyft AB har kört Magni i drygt 1,5 år.

– Jag blev övertalad att testa, det såg ut som en bra maskin och det var det också!

Tobias Bergh hade tidigare kört Manitou, ett märke som har flera beröringspunkter med Magni eftersom Riccardo Magni var en av höjdarna på det franska företaget innan han började tillverka egna teleskoplastare.

– Jag var väldigt nöjd med min Manitou och när jag såg att Magni hade samma axlar och drivlina tänkte jag att jag kunde testa.

Med facit i hand hävdar han att Magni överträffar Manitou.

– Hytten är bättre, med bättre sikt och bättre komfort. Den har dessutom bättre lyftvärden, jag kan lyfta fem ton på hjulen – det blir enklare när man slipper sätta ner stödbenen.

Håkan Olofsson på Olofsson Maskin och försäljning i Norrland AB lyfter bland annat fram att den spakstyrda maskinen går tystare än många av konkurrenterna.

– Magni har den bästa driftskostnaden, den är väldigt stark med god komfort.

– Den kan dessutom köras med fjärrkontroll på hjul, man behöver inte ställa ned stödbenen – det är något Magni är ensamma om och en stor fördel både när det gäller komfort och när det gäller säkerhet.

Sedan drygt ett år tillbaka är det han som ska sälja Magni i Norrland, ett uppdrag han fick av generalagenten Vänermaskin sedan han som entreprenör förälskat sig i den italienska teleskoplastaren i en monter på en maskinmässa i Boden.

– Direkt jag såg maskinen insåg jag att det var den marknaden hade väntat på – en driftssäker, stark och bra maskin med god komfort.

Upptäckten ledde honom in på helt nya vägar – han började helt enkelt sälja maskiner i stället för att köra dem (läs mer om det här).

Som entreprenör och maskinförare var teleskoplastaren hans favorit och Magnis maskiner har det som krävs anser Håkan Olofsson som ser en trend där maskinerna i allmänhet och teleskoplastarna i synnerhet blir allt större.

– Magni har teleskoplastare upp till 46 meter, andra märken brukar nöja sig med 32.

Dagens byggen blir allt större och då krävs rejäl räckvidd, fortsätter han.

– Ska man bygga höghus, vindkraftverk och industribyggnader räcker det inte med 32 meter – där har Magni ett riktigt bra försteg.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Klart med klädleverantör till NCC

Nyhetsbrev

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

BillerudKorsnäs - bra försäljning men svag vinst

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13