23948sdkhjf

Ny maskin får gott betyg

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Magnis teleskoplastare landade i Sverige för några år sedan, den italienska maskinen beskrivs som stark och driftssäker med en räckvidd utöver det vanliga.

Umeå. Umeå växer så det knakar och ett av de nya bostadsområdena heter Mariehöjd, här bygger Peab nya lägenheter, preliminär inflyttning beräknas till 2019 och höghusen har hunnit få färgglada fasader när Leveranstidningen Entreprenad kommer förbi i jakt på en likaledes färgglad teleskoplastare – en knallröd Magni 5.25 med 25 meters räckvidd.

– Jag bara älskar den här maskinen, varje morgon när jag ser den blir jag glad, ler mannen bakom spakarna.

Tobias Bergh på TB:s lyft AB har kört Magni i drygt 1,5 år.

– Jag blev övertalad att testa, det såg ut som en bra maskin och det var det också!

Tobias Bergh hade tidigare kört Manitou, ett märke som har flera beröringspunkter med Magni eftersom Riccardo Magni var en av höjdarna på det franska företaget innan han började tillverka egna teleskoplastare.

– Jag var väldigt nöjd med min Manitou och när jag såg att Magni hade samma axlar och drivlina tänkte jag att jag kunde testa.

Med facit i hand hävdar han att Magni överträffar Manitou.

– Hytten är bättre, med bättre sikt och bättre komfort. Den har dessutom bättre lyftvärden, jag kan lyfta fem ton på hjulen – det blir enklare när man slipper sätta ner stödbenen.

Håkan Olofsson på Olofsson Maskin och försäljning i Norrland AB lyfter bland annat fram att den spakstyrda maskinen går tystare än många av konkurrenterna.

– Magni har den bästa driftskostnaden, den är väldigt stark med god komfort.

– Den kan dessutom köras med fjärrkontroll på hjul, man behöver inte ställa ned stödbenen – det är något Magni är ensamma om och en stor fördel både när det gäller komfort och när det gäller säkerhet.

Sedan drygt ett år tillbaka är det han som ska sälja Magni i Norrland, ett uppdrag han fick av generalagenten Vänermaskin sedan han som entreprenör förälskat sig i den italienska teleskoplastaren i en monter på en maskinmässa i Boden.

– Direkt jag såg maskinen insåg jag att det var den marknaden hade väntat på – en driftssäker, stark och bra maskin med god komfort.

Upptäckten ledde honom in på helt nya vägar – han började helt enkelt sälja maskiner i stället för att köra dem (läs mer om det här).

Som entreprenör och maskinförare var teleskoplastaren hans favorit och Magnis maskiner har det som krävs anser Håkan Olofsson som ser en trend där maskinerna i allmänhet och teleskoplastarna i synnerhet blir allt större.

– Magni har teleskoplastare upp till 46 meter, andra märken brukar nöja sig med 32.

Dagens byggen blir allt större och då krävs rejäl räckvidd, fortsätter han.

– Ska man bygga höghus, vindkraftverk och industribyggnader räcker det inte med 32 meter – där har Magni ett riktigt bra försteg.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dystra utsikter för bostadssökande

Situationen för de som behöver en bostad i Sverige blir allt mer besvärande, visar en färsk prognos från Boverket.

Skanska ska lösa platsbristen i svenska fängelser

Hög beläggning på landets kriminalvårdsanstalter gör att Hall kommer att byggas ut med start i början av 2020.

Ball säljer i Kina

Lucka 17 - vem där?

I dagens lucka hittar vi en direktör som laddar för det mest omfattade förnyelsearbetet någonsin i regionens historia...

Nya tobakslagen slår fast nya märkningsregler

Miljöfokus när E4 byggs ut vid Ljungby

En efterlängtad utbyggnad av E4 till motorväg mellan Ljungby och Toftanäs rycker allt närmare.

Nyhetsbrev

Ny digital biomarkör för beroendevård

Kontigo etablerar ny digital biomarkör för vård av alkoholberoende.

Sport och spa på hemmet

Till våren sätts skopan i backen för ett nytt livsstilsboende för äldre i Tynnered.

Ramudden köper del av NCC

Ramuddens shoppingrunda fortsätter. Senaste förvärvet är NCC:s verksamhet inom trafiksäkerhetslösningar.

Flyttar ihop i Skåne

Volvo CE satsar hårdare på rally

Segling, golf och hästsport i all ära, men i en strategisk målgruppssatsning inför framtiden går nu Volvo CE in som en av huvudsponsorerna för Rally Sweden.

ABB-affären klar – så ser framtiden ut

2019 syns bli ett stabilt och bra år 

Lucka 16 - vem döljer sig här?

"Jag vill bli uppringd av Sveriges nytillträdda life science-minister", säger den här branschkändisen...

Lucka 15 - se vem du hittar här

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

Stora Enso gör miljöinvestering

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131