23948sdkhjf

Skogsstjärna med attityd

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Pickup-segmentet växer stadigt – inte bara i Sverige, något som nu också fått Mercedes att intressera sig för produktområdet. Och det är ingen tvekan om att nya X-klass blir en utmanare att räkna med. Den är lätt att trivas i – både på landsväg och i terräng.

Det fanns en speciell förväntan inför första mötet med Mercedes X-klass som innebär den tyska biljättens intåg i pickup-segmentet. Mercedes har valt att inte göra grovjobbet själv utan presenterar en arbetshäst baserad på Nissan Navara och därmed också besläktad med Renault Alaskan. Frågan var egentligen främst hur mycket av sitt eget DNA som Mercedes lyckats införliva i den nya modellen.

Och det visade sig vara en hel del utöver den kromade stjärnan i fronten. Mercedes saluför den nya pickupen som bland annat ett alternativ till en SUV, vilket inte är helt fel, även om främst baksätespassagerarna kan ha en del invändningar mot beskrivningen.

Helt klart är i varje fall att X-klass erbjuder en god komfort med bra körkänsla och inte minst ett brett urval av väldesignade inredningsdetaljer som tillsammans bidrar till att personbilsegenskaperna är betydligt mer utmärkande än väntat. Användarna ska inte ta miste på att man sitter i ett så kallat premiummärke även om det primärt är ett arbetsfordon.

Sex olika klädslar erbjuds, varav två i läder. Tre panelutföranden och två varianter av innertak gör att bilen kan skräddarsys efter praktiskt taget varje tycke och smak. Nio färger och möjlighet att välja mellan 17-, 18- och 19-tumsfälgar bidrar ytterligare till en långt gående individuell anpassning.

Först ut bland modellerna är X 250d-versionen med en rak fyra på 190 hästkrafter och 450 newtonmeter redan vid 1 500 varv. I Sverige omfattas standardutrustningen av bland annat fyrhjulsdrift, 7-växlad automatlåda, backkamera och ljudanläggning med åtta högtalare och sjutumsskärm.

Stor vikt har lagts på såväl förarens som passagerarnas säkerhet. Skivbromsar runt om, sju airbags, körfältsassistent, bromskraftsförstärkning och automatisk vägmärkesigenkänning ingår medan 360-graders kamera finns som tillval. Systemet är inte bara användbart vid parkering där utrymmena är begränsade utan är också av stort värde om bilen behöver användas på smala och vindlande skogsstigar. Då gärna i sällskap med den differentialspärr på bakaxeln som också erbjuds som tillval.

För den som behöver finns också möjlighet till ett chassi med 20 millimeters extra markfrigång.

Om bilens egenskaper i skogen är anmärkningsvärt goda är agerandet på landsväg väl så positivt. Jämfört med Navara är X-klass något bredare, karossen något högre samtidigt som även spårvidden förlängts något. Sammantaget bidrar det till förbättrad stabilitet och en något rymligare kupé. Tillsammans med den hyfsat dragvilliga 2,3-litersmotorn blir bilens prestanda fullt tillräckliga för bekväma transporter på landsväg parallellt med en manöverbarhet som gör att den klarar att ta sig förbi uppdykande hinder på ett fullt tillfredsställande sätt.

Körningen känns långt ifrån sportig, och med en vikt på en bit över två ton är inte accellerationsförmågan något att skryta med. Behaglig fjädring och en fullt godkänd ljudnivå i kupén bidrar dock till att känslan av personbil är fullt tillräcklig för att bilen mycket väl ska kunna användas även som familjebil, i synnerhet för familjer med stort natur- eller sportintresse. Här finns också en anledning till att bilen enbart kommer att säljas med dubbelhytt.

Den som inte är nöjd med den ”lilla” motorn får ge sig till tåls ett tag till. Tanken är att släppa X 350d med en dieseldriven V6:a på 258 hästkrafter och permanent fyrhjulsdrift senare i år.

Om flaket, som rymmer en Europapall på tvären och lastar upp till ett ton, inte räcker till finns möjlighet att haka på en 3,5-tons släpvagn. Även flaket kan anpassas efter vitt skilda behov med hjälp av en uppsjö tillbehör som flaklock, kåpor, lastsäkringsskenor, intredningar och störtbågar.

X-klass säljs i två grundutföranden där ”Progressive” beskrivs som den något enklare och ruffigare skogsmullen medan ”Power” andas lite mer lyx och flärd med bland annat elektriskt justerbara framstolar, 19-tumsfälgar, 2-zons klimatanläggning och LED-belysning.

X-Klass är förstås också försedd med ”Mercedes me” – ett eget SIM-kort som lämnar information om bilens position, bränslenivå och annan fordonsstatus direkt i en app. Bilen lämnar också själv information om servicebehov till verkstaden och kan själv kontakta räddningstjänst i händelse av en olycka. Tekniken ger möjlighet till Live Traffic Information som för in information om olyckor eller köer direkt i navigatorn och räknar ut nya vägval med hjälp av detta.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Samarbete om trådlös teknik i gruvor

Bättre täckning, högre tillförlitlighet och ökad säkerhet utlovas när Epiroc och Ericsson samarbetar om trådlös teknik i gruvor.

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Nyhetsbrev

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Fortsatt optimism inom industrin

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097