Skogsstjärna med attityd

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Pickup-segmentet växer stadigt – inte bara i Sverige, något som nu också fått Mercedes att intressera sig för produktområdet. Och det är ingen tvekan om att nya X-klass blir en utmanare att räkna med. Den är lätt att trivas i – både på landsväg och i terräng.

Det fanns en speciell förväntan inför första mötet med Mercedes X-klass som innebär den tyska biljättens intåg i pickup-segmentet. Mercedes har valt att inte göra grovjobbet själv utan presenterar en arbetshäst baserad på Nissan Navara och därmed också besläktad med Renault Alaskan. Frågan var egentligen främst hur mycket av sitt eget DNA som Mercedes lyckats införliva i den nya modellen.

Och det visade sig vara en hel del utöver den kromade stjärnan i fronten. Mercedes saluför den nya pickupen som bland annat ett alternativ till en SUV, vilket inte är helt fel, även om främst baksätespassagerarna kan ha en del invändningar mot beskrivningen.

Helt klart är i varje fall att X-klass erbjuder en god komfort med bra körkänsla och inte minst ett brett urval av väldesignade inredningsdetaljer som tillsammans bidrar till att personbilsegenskaperna är betydligt mer utmärkande än väntat. Användarna ska inte ta miste på att man sitter i ett så kallat premiummärke även om det primärt är ett arbetsfordon.

Sex olika klädslar erbjuds, varav två i läder. Tre panelutföranden och två varianter av innertak gör att bilen kan skräddarsys efter praktiskt taget varje tycke och smak. Nio färger och möjlighet att välja mellan 17-, 18- och 19-tumsfälgar bidrar ytterligare till en långt gående individuell anpassning.

Först ut bland modellerna är X 250d-versionen med en rak fyra på 190 hästkrafter och 450 newtonmeter redan vid 1 500 varv. I Sverige omfattas standardutrustningen av bland annat fyrhjulsdrift, 7-växlad automatlåda, backkamera och ljudanläggning med åtta högtalare och sjutumsskärm.

Stor vikt har lagts på såväl förarens som passagerarnas säkerhet. Skivbromsar runt om, sju airbags, körfältsassistent, bromskraftsförstärkning och automatisk vägmärkesigenkänning ingår medan 360-graders kamera finns som tillval. Systemet är inte bara användbart vid parkering där utrymmena är begränsade utan är också av stort värde om bilen behöver användas på smala och vindlande skogsstigar. Då gärna i sällskap med den differentialspärr på bakaxeln som också erbjuds som tillval.

För den som behöver finns också möjlighet till ett chassi med 20 millimeters extra markfrigång.

Om bilens egenskaper i skogen är anmärkningsvärt goda är agerandet på landsväg väl så positivt. Jämfört med Navara är X-klass något bredare, karossen något högre samtidigt som även spårvidden förlängts något. Sammantaget bidrar det till förbättrad stabilitet och en något rymligare kupé. Tillsammans med den hyfsat dragvilliga 2,3-litersmotorn blir bilens prestanda fullt tillräckliga för bekväma transporter på landsväg parallellt med en manöverbarhet som gör att den klarar att ta sig förbi uppdykande hinder på ett fullt tillfredsställande sätt.

Körningen känns långt ifrån sportig, och med en vikt på en bit över två ton är inte accellerationsförmågan något att skryta med. Behaglig fjädring och en fullt godkänd ljudnivå i kupén bidrar dock till att känslan av personbil är fullt tillräcklig för att bilen mycket väl ska kunna användas även som familjebil, i synnerhet för familjer med stort natur- eller sportintresse. Här finns också en anledning till att bilen enbart kommer att säljas med dubbelhytt.

Den som inte är nöjd med den ”lilla” motorn får ge sig till tåls ett tag till. Tanken är att släppa X 350d med en dieseldriven V6:a på 258 hästkrafter och permanent fyrhjulsdrift senare i år.

Om flaket, som rymmer en Europapall på tvären och lastar upp till ett ton, inte räcker till finns möjlighet att haka på en 3,5-tons släpvagn. Även flaket kan anpassas efter vitt skilda behov med hjälp av en uppsjö tillbehör som flaklock, kåpor, lastsäkringsskenor, intredningar och störtbågar.

X-klass säljs i två grundutföranden där ”Progressive” beskrivs som den något enklare och ruffigare skogsmullen medan ”Power” andas lite mer lyx och flärd med bland annat elektriskt justerbara framstolar, 19-tumsfälgar, 2-zons klimatanläggning och LED-belysning.

X-Klass är förstås också försedd med ”Mercedes me” – ett eget SIM-kort som lämnar information om bilens position, bränslenivå och annan fordonsstatus direkt i en app. Bilen lämnar också själv information om servicebehov till verkstaden och kan själv kontakta räddningstjänst i händelse av en olycka. Tekniken ger möjlighet till Live Traffic Information som för in information om olyckor eller köer direkt i navigatorn och räknar ut nya vägval med hjälp av detta.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya tunneltåget visat

Han ropade hem svarta grävaren

Maskinia avslöjar nu vem som vann auktionen och var Doosan DX140W-5 Black Edition numera hör hemma. "Jag blev mycket glad när jag såg att det var jag som till slut tog hem maskinen, säger vinnaren".

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Jättemixer för blöta massor

När en ny produkt ska lanseras räcker det ibland inte att få entreprenörerna att köpa den – beställarna måste också inse att den behövs, ett uppdrag Allu Sverige tagit på allvar.

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Nyhetsbrev

Blixtrande nyheter från Ljungby

Ljungby Maskin gungar vidare, nu med bättre belysning – ett led i företagets säkerhetstänk. "Det är viktigt att synas bättre till exempel vid vägarbeten".

Satsar på innovativa energilösningar

Regionservice i VG-regionen vill bli bästa arbetsgivaren

Regionservice i Västra Götalandsregionen har lyckats sänka sjukfrånvaron med 1,7 procentenheter på ett år, från maj 2017 till maj 2018.

OP System visade bredden

En nedstrippad sikt, en materialhanterare som går på el och en betongsax med mer kraft i cylindrarna stod att finna när OP System ställde ut på Svenska Maskinmässan.

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

Städarna jagar pallplatser

200 miljoner till tvärvetenskap

Snabbtester för droganalys ska bli säkrare

Handlingsplan ska minska matsvinnet

Regeringen presenterar en handlingsplan innehållande bland annat 42 förslag på åtgärder för att minska matsvinnet.

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Unik station säkrar kundernas elleverans

En mobil fördelningsstation med den senaste tekniken och extremt kompakt format ska de närmaste månaderna säkra elförsörjningen för Kraftringens kunder runt Färingtofta.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Robot i räddningspersonalens tjänst

En robot som kan se och navigera i rökfyllda utrymmen, upptäcka gasläckor och skissa kartor över platser den befinner sig på är resultatet av ett forskningsprojekt.

31 dog på vägarna i maj

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Snillrikt samarbete i Stäket

Hjulgrävare och bandgrävare delar broderligt på bördan när en 20 ton tung och 140 meter lång fjärrvärmeledning lanseras ut i Stäketsundet, den enda vattenpassagen när 23 kilometer transitledning ska ner i backen.

Plus

Vården ska lära av flygledartornet

Likt en radar ska ny teknik mäta vitala funktioner i kroppen och automatiskt larma vid avvikelser. Innan det är fara för liv. Hemmonitorering ska göra patienterna friare. - Målet är att människor ska kunna leva med sin sjukdom, inte tyngas under den, säger Mikael Wintell, på Västra Götalandsregionen.

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Axfood och Lidl naggar på Coop

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Fyra nya till Coala

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115