23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Trötthet bakom Sveg-olyckan

Bussföraren var påverkad av trötthet när bussen med skolbarn körde av vägen 2 april 2017 – Det framgår av haverikommissionens rapport som nu är offentlig, läs mer här!

Det var runt klockan 7 på morgonen 2 april förra året som en buss i beställningstrafik körde av E45 nära Sveg i Härjedalens kommun. Bussen kördes i lagstadgad hastighet och bussföraren hade följt kör- och vilotidsreglerna. Det fanns heller inget tekniskt fel på bussen och vägbanan var intakt. Allt enligt Haverikommissionens rapport som släpptes 8 mars, nästan ett år efter olyckshändelsen som kostade tre ungdomar livet.

Men avåkningen var speciell, mycket långdragen, vilket anses vara typiskt vid fall där föraren varit trött eller tillfälligt haft en nedsatt uppmärksamhet. När bussens högra hjulpar väl kommit över vägrenens kant gjordes en kraftig rattrörelse av föraren för att få tillbaka kontrollen. Denna rattrörelse har dock haft motsatt verkan och medfört att bussen vält.

Ombord på bussen, en Setra dubbeldäckare, fanns 52 skolungdomar och sex lärare. 72 procent saknade bussbälte vid olyckstillfället, bland dem samtliga tre omkomna och de sex lärarna. En av de få som hade bältet på sig skadades också svårt. Just det faktum att så få hade bussbältet på sig anser Haverikommissionen är en av de tunga orsakerna till att olyckan fick så svåra konsekvenser. De tre omkomna kastas ur bussen och klämdes ihjäl mellan karossen och marken.

Haverikommissionen konstaterar dock att inga regelbrott har begåtts förutom att så många inte hade bussbältet på sig. Kör- och vilotiderna har följts, föraren hade vid olyckstillfället kört i 7,5 timmar från starten i Skene vilket ligger helt inom det tillåtna. Han hade dock växlat mellan dagtidsjobb tidigare till nattjobb vilket av kommissionen anser vara en riskfaktor som Bergkvarabuss inte tagit tillräcklig hänsyn till.

Enligt en beräkning av trötthetsnivå på en tiogradig skala ska bussföraren ha hamnat på nivå 7 vilket utgör en betydande risk, även om alla regler följts. Vidare konstaterar kommissionen att föraren vaken åt eller drack under hela resan vilket också anses ha negativ inverkan på förarens medvetandenivå.

Den allvarligaste kritiken riktas mot att så få använt bälte, något som föreningen Sparta IF borde ha följt upp bättre eftersom de vuxna ledarna i bussen hade ansvar för de minderåriga skoleleverna.

Bergkvarabuss får också kritik för att de inte haft klara rutiner för hur dag- och nattarbete ska hanteras, något som bussbolaget efter olyckan tagit på stort allvar.

Haverikommissionen tar inte upp ansvarsfrågan och det är därför ännu oklart om bussföraren kommer att åtalas. Det förefaller dock inte sannolikt att föraren kommer att åtalas för vårdslöshet vad gäller själva körningen, eftersom bussföraren juridiskt sett inte gjort sig skyldig till någon förseelse enligt RT-Forums bedömning. Däremot kan det bli efterräkningar vad gäller lagen om bältesanvänding som gäller alla bussar som har bälte. Enligt kommissionen hade bussföraren själv inte uppmanat till bältesanvänding utan överlåtet åt de medföljande lärarna att göra det, något som inte uppfyller förarens plikt om att informera om bältestvånget.

Det har förekommit många spekulationer om orsaken till den tragiska bussolyckan i Sveg, bland annat initierade bedömmare som talat om att en bromslåsning på höger sida. Haverikommissionen visar dock att detta inte stämmer.

FAKTA/Döda och skadade i Sveg-olyckan

Fem ungdomar slänges ut ur bussen när den välte, av dessa dog tre. Fem skadades kritiskt, svårt eller allvarligt, nio fick moderata skador och 24 ådrig sig lindriga skador.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14