Utredningen föreslår ett antal regelförändringar som behövs för att börja använda och utveckla automatiserade fordon på väg under de närmaste åren, exempelvis självkörande bussar. Den kanske mest viktiga förändringen är att ansvaret för körningen av autonoma fordon föreslås läggas på fordonsägaren. Tidigare har det talts om tillverkaransvar och även ansvar för någon som färdas i fordonet.
Utredningen ger äver förslag på åtgärder som behöver göras på längre sikt, bland annat dessa nedan:
Ökade möjligheter till försök med fordon utan förare.
Nytt ansvarssystem med bland annat ägaransvar.
Introduktion av helt automatiserade motorredskap klass II i 20 km/h eller gångfart utan tillstånd till försöksverksamhet.
Krav på lagring av vissa data för fordon med både manuell och automatiserad körning.
- En säker utveckling av automatiserade transporter är en förutsättning för atrt få acceptans för denna teknik i samhället. Mest intressant är utvecklingen av automatiseringen inom yrkestrafiken samt för delade och kollektiva transporter, Tekniken kan på sikt också ge nya möjligheter till mobilitet och transporter i glesbygd samt för personer som har begränsade möjligheter till egna transporter i dag, säger utredaren Jonas Bjelvenstam.