Guldgruva till spillo när bilar tjänat ut

| Av Redaktionen | Recycling | Tipsa redaktionen

Stora mängder knappa metaller förloras från Europas urbana gruva. 20 ton guld från bilar går till spillo varje år, och andelen kritiska metaller i bilar fortsätter att öka.

Nu släpps en ny databas som kartlägger metallerna och ökar möjligheten till återvinning. Den 8 mars presenterar chalmersforskaren Maria Ljunggren Söderman resultaten på IEA:s expertmöte.

Läs också: Ledande varumärken lanserar produkter av Humanium Metal

Metaller, som exempelvis guld, kobolt och litium, är en oumbärlig del av våra batterier, mobiltelefoner, elektroniska apparater och bilar. Samtidigt är Europas importberoende av metaller stort, vilket gör vissa av dem kritiska för EU.

– De här metallerna är nödvändiga för den pågående omställningen till grönare tekniker som elbilar, solceller, LED-belysning och vindkraft, så risken för brist på dem är ett strategiskt och ekonomiskt problem för EU. Dessutom handlar det om ändliga resurser som behöver användas på ett uthålligt sätt, säger Maria Ljunggren Söderman, forskare i miljösystemanalys på Chalmers.

Hon är en del av det omfattande europeiska forskningsprojektet Prosum, som nu har tagit fram en ny databas för att möta problemet. The Urban Mine Platform – den enda i sitt slag i världen – kartlägger den så kallade urbana gruvan: de metaller som redan finns i omlopp, och skulle kunna återvinnas från våra uttjänta bilar och elektronik.

Maria Ljunggren Söderman har ansvarat för kartläggningen av de 260 miljoner bilarna i Europas fordonsflotta. Hon konstaterar att mängden kritiska och knappa metaller ökat kraftigt, samtidigt som många nya metaller kommit in i bilarna.

Läs också: Snart dags för Recyclingdagen

– Det främsta skälet är att vi bygger allt mer avancerade bilar, med mycket elektronik, lättviktsmaterial och katalytisk avgasrening. Att elbilarna blivit fler spär på utvecklingen, även om de än så länge utgör en liten del av fordonsflottan, säger hon.

Ett exempel är neodym, en av de sällsynta jordartsmetallerna. År 2020 beräknas det finnas närmare 18 000 ton neodym i den aktiva bilflottan, nio gånger mer än år 2000.

Ett annat exempel är guld, där forskarna överraskades av vilka enorma mängder som döljs i våra fordon. 2015 bedömdes runt 400 ton guld finnas i Europas fordonsflotta. Samtidigt innehöll de bilar som lämnade fordonsflottan i storleksordningen 20 ton guld, som dessutom inte återvanns.

Det betyder att guld till ett värde av många hundratals miljoner euro går till spillo varje år.

Läs också: Metallåtervinning vid krematorier värd 80 miljoner

– Vår beräkning visar att mängden guld i uttjänta bilar numera är i samma storleksordning som mängden guld i elektronikskrot. Det är en ökning som inte går att blunda för, säger Maria Ljunggren Söderman.

Generellt återvinns mycket lite av de kritiska och knappa metallerna i bilar. Den stora utmaningen är att de är utspridda i små mängder. I en ny bil kan det exempelvis finnas något gram guld fördelat över flera tiotals komponenter.

Men medan EU har tydliga krav för återvinning av ädelmetaller i elektronik, finns inte samma medvetenhet när det gäller bilarna.

– Det finns inga krav eller incitament för att återvinna guld från bilar. Men här finns tydliga ekonomiska värden som jag inte tror att man har sett vidden av, säger Maria Ljunggren Söderman.

Hon hoppas att forskningsresultaten ska driva på en förändring.

– Biltillverkare, återvinnings- och materialindustrierna behöver tillsammans se till att något händer. Det måste gå att göra mer än idag – man har ju klarat det när det gäller elektroniken, säger hon.

– Samtidigt är guldet i jämförelse en lågt hängande frukt, och utsikterna för att återvinna andra kritiska och knappa metaller är betydligt sämre, både från elektronik och bilar. Om man vill göra något åt det kan policyförändringar vara nödvändiga.

Den 8 mars ska hon presentera sina forskningsresultat på ett expertmöte om materialtrender och klimatpåverkan inom transportområdet, anordnat av OECD-ländernas energiorgan International Energy Agency (IEA). Hon betonar att en förändring mot mer metallåtervinning är en viktig del i EU:s strävan mot en mer cirkulär ekonomi.

– De kritiska och knappa metallerna i våra produkter har ökat kraftigt, och i de flesta fall använder vi dem bara en gång. Det här behöver fångas upp, särskilt eftersom metallerna behövs för många av de hållbara tekniklösningar som vi idag har på bordet, säger hon.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Kommentarer

Viola Harrysson
En otroligt intressant och viktig forskning som verkligen kan göra skillnad. Det känns som det finns hur mycket som helst idag som vi kan göra mycket bättre redan från "scratch" - bara vi vet om problematiken och att vi är faktiskt inte bara har ett val, utan är skyldiga att också göra något åt det. En applåd för ett mycket viktigt ämne att återvinna och ta tillvara metaller i bilar, som verkligen bara känns som "slit och släng" när de väl "slaktas".
Lycka till i morgon på Internationella Kvinnodagen!

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Dags att uppdatera avfallstrappan

Avfallstrappan är fortfarande viktig, men behöver förnyas för att fungera i en cirkulär ekonomi, inte minst när det gäller energiutvinning och deponering av avfall.

Nordiska krav uppfylldes

Keestracks avlyftbara motorpaket är en finess som har sin grund i krav från norska och svenska kunder. "Det var ett önskemål från marknaden som vi förde vidare till Keestrack, säger Per-Olav Fredheim."

Intelligent konkross från Metso

Multiaction utlovas när Metso kombinerat det bästa från två serier i en helt ny konkross.

Vd-byte på Karessa

Nuvarande vd får sluta då bolaget siktar på utlicensiering.

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Nyhetsbrev

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Kontakter knöts och affärer initierades

Extra allt för svenska entreprenörer

JCB:s Nordic edition blir standard på nya X-grävarna, Hydradig och samtliga hjullastare. "En fullt utrustad brittisk maskin är standard för oss".

Enkel totalstation från Topcon

Mätkonsulter växer inte på träd konstaterar Blinken Tools och rekommenderar ett nytt instrument som entreprenören kan ratta själv, en enklare totalstation som ställer in sig själv.

Växande borrkärnearkiv

6 000 kvadratmeter ska bli 10 000 när det nationella borrkärnearkivet i Malå byggs ut.

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Skåne satsar miljoner på klinisk forskning

Mindre plusvärden med perifera stationer

En färsk forskningsrapport visar att perifera stationer ökar bilresandet och minskar incitamenten för ny bebyggelse.

Sista dagen för CBA-nomineringarna!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Axfood och Lidl naggar på Coop

Cancertoppmöte: Tidig diagnos viktigast

Vass vikplog med positiv vinkel

En positiv skärvinkel och integrerat flytlägesfäste ska ge bättre plogning och mindre studs i höga hastigheter lovar Trejon. "Trejon Optimal VPX är en helt ny plog, vi har gjort om den från grunden".

Vässad maskinförarutbildning i Skellefteå

Den utbildning av maskinförare som bedrivs vid Anderstorpsgymnaseiet i Skellefteå vässas i höst genom ett samarbete med ME-skolan.

Recipharm köper anläggning för halv miljard

CMO-bolaget Recipharm köper tillverkningsanläggning för inhalationsprodukter i Storbritannien från Sanofi för 45 miljoner pund, men Brexit oroar inte vd.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Populär bandschaktare

Komatsus bandschaktare drog blickarna till sig på Svenska Maskinmässan, Söderberg & Haak lyfte också fram en lite äldre favorit – hybridgrävaren 365.

Teleskoplastare får nya kamrater

Teleskoplastarna i Hüllert Maskins monter fick i år sällskap av systerföretaget Svenska Jekkos minikranar.

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Fyra nya till Coala

Leap flyger in

Håravfallsstudie fullrekryterad

Fönsterrenoveringens dag idag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143