23948sdkhjf

Funktionsupphandling ger bättre beläggning

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Funktionsupphandlingar över lång tid ger NCC:s danska bolag goda möjligheter till långtidstester av asfaltbeläggningar med olika typer av återvunnet material. Målet är inte bara att minska behovet av traditionella råvaror utan också att förbättra kvalitén på asfalten.

Asfalt, glas, betong, flygaska. Det är bara några av de restprodukter som i rätt format och rätt volym kan användas vid tillverkning av asfalt. Bakom varje fungerande recept ligger dock mängder med experimenterande och långvariga testperioder. Inte minst behovet av tester under lång tid är ett av de svåraste hindren att ta sig över i jakten på hållbara och mer miljöanpassade produkter.

För asfaltverksamheten i danska NCC Industry har långtidskontrakt – 15 år är inte ovanligt – med kommunerna visat sig vara en väl fungerande väg i företagets strävan att leverera asfaltbeläggningar som håller önskad kvalitet och som också kan innehålla material som annars riskerar att hamna på deponier.

Ett funktionskontrakt gör att vi fortlöpande kan se resultaten av våra försök med bland annat återvunnet material i asfalten. Vi breddar därigenom hela tiden vår kunskap om vilka material och vilka mängder som lämpar sig bäst för trafikbelastningar av olika slag, säger Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef inom asfaltverksamheten i NCC Industry.

En av de kommuner som valt att teckna funktionsbaserade långtidskontrakt med NCC är Skanderborg. Avtalet omfattar ungefär 500 kilometer väg, något som ger både tid och plats för experiment med återvunnet material.

Inom såväl NCC som kommunens avdelning för väg och trafik är man överens om att det finns stora vinster att hämta hem långsiktigt genom att göra tester på korta, väl avgränsade vägsträckningar. Det finns en övertygelse om att resultatet kan räknas hem i form av smarta lösningar som gynnar miljön, infrastrukturen och medborgarna.

Senast har företaget arbetat med krossad betong för att försöka utröna hur stor andel av asfalten som kan utgöras av den typen av återvunnet material.

Vi har fått möjlighet till att göra en mängd experiment i både stor och liten skala på de kommunala vägarna här i Skanderborg. Exempelvis har vi kunnat ta fram en optimerad slitlagerbeläggning som kan kan komma väl till pass på kommunens större vägar i framtiden, säger Svend Erik Nielsen, som är NCC Industrys ansvarige för underhållet av vägar och cykelbanor i Skanderborg.

Så här långt har ett flertal material som kan användas i asfalten identifierats:

Asfalt: Enligt NCC återanvänds årligen upp mot 600 000 ton asfalt som fräses bort från de danska vägarna innan ny beläggning appliceras. Återvunnen asfalt får inte användas i slitlagren på de statliga vägarna, men startbanan på Århus flygplats är ett exempel på hur 15 procent återvunnen asfalt ingår i beläggningen som, enligt NCC, klarat sig bra i sex år.

Betong: Rivningsmassor får inte användas i de danska vägarna av rädsla för att de ska innehålla PCB. Däremot är det fritt fram för betong som kommer från betongproducenterna, exempelvis från betongbilar som inte kunnat tömma hela lasten. NCC:s erfarenheter är att ungefär 15 procent av asfaltmassan i bärlagret kan bestå av krossad betong utan att kvalitén påverkas negativt.

Glas: Enligt NCC kan upp till 25 procent av asfalten i bärlagret utgöras av krossat glas. Företaget hänvisar dessutom till amerikanska studier som säger att materialet även kan användas i slitlager, men då som mest upp till 10-15 procent.

Järnvägsballast: Den ballast som byts ut på järnvägsnätet är i allmänhet av hög kvalitet och lämpar sig synnerligen väl i krossat tillstånd för asfaltproduktion – dock måste den först rensas från skräp av alla slag.

Stenmaterial från sopmaskiner: Innehållet i de sopmaskiner som håller rent på gator och torg betraktas inte längre som avfall för deponi utan används nu, enligt NCC, till 80 procent i asfaltproduktionen. I sorteringsanläggningar tas tusentals ton av främst sand, men också grus och lite större stenar, om hand. Materialet innehåller även en del föroreningar, men dessa bedöms vara så små att de inte utgör något hinder för asfaltproduktion.

Flygaska: I exempelvis Polen har åtskilliga betongstationer byggts i anslutning till kolkraftverk för att den flygaska som bildas ska kunna användas i betongproduktionen. Askan är också användbar i stället för kalk vid asfaltproduktion, vilket dels löser ett avfallsproblem och dels förbättrar asfaltens CO2-värde.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samarbete om trådlös teknik i gruvor

Bättre täckning, högre tillförlitlighet och ökad säkerhet utlovas när Epiroc och Ericsson samarbetar om trådlös teknik i gruvor.

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Nyhetsbrev

Fortsatt optimism inom industrin

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Minskad snöstörningsrisk för Stockholmsflyg

Mer personal och fler fordon ska säkra flygtrafiken till och från Stockholm, även vid kraftiga snöfall.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129