Funktionsupphandling ger bättre beläggning

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Funktionsupphandlingar över lång tid ger NCC:s danska bolag goda möjligheter till långtidstester av asfaltbeläggningar med olika typer av återvunnet material. Målet är inte bara att minska behovet av traditionella råvaror utan också att förbättra kvalitén på asfalten.

Asfalt, glas, betong, flygaska. Det är bara några av de restprodukter som i rätt format och rätt volym kan användas vid tillverkning av asfalt. Bakom varje fungerande recept ligger dock mängder med experimenterande och långvariga testperioder. Inte minst behovet av tester under lång tid är ett av de svåraste hindren att ta sig över i jakten på hållbara och mer miljöanpassade produkter.

För asfaltverksamheten i danska NCC Industry har långtidskontrakt – 15 år är inte ovanligt – med kommunerna visat sig vara en väl fungerande väg i företagets strävan att leverera asfaltbeläggningar som håller önskad kvalitet och som också kan innehålla material som annars riskerar att hamna på deponier.

Ett funktionskontrakt gör att vi fortlöpande kan se resultaten av våra försök med bland annat återvunnet material i asfalten. Vi breddar därigenom hela tiden vår kunskap om vilka material och vilka mängder som lämpar sig bäst för trafikbelastningar av olika slag, säger Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef inom asfaltverksamheten i NCC Industry.

En av de kommuner som valt att teckna funktionsbaserade långtidskontrakt med NCC är Skanderborg. Avtalet omfattar ungefär 500 kilometer väg, något som ger både tid och plats för experiment med återvunnet material.

Inom såväl NCC som kommunens avdelning för väg och trafik är man överens om att det finns stora vinster att hämta hem långsiktigt genom att göra tester på korta, väl avgränsade vägsträckningar. Det finns en övertygelse om att resultatet kan räknas hem i form av smarta lösningar som gynnar miljön, infrastrukturen och medborgarna.

Senast har företaget arbetat med krossad betong för att försöka utröna hur stor andel av asfalten som kan utgöras av den typen av återvunnet material.

Vi har fått möjlighet till att göra en mängd experiment i både stor och liten skala på de kommunala vägarna här i Skanderborg. Exempelvis har vi kunnat ta fram en optimerad slitlagerbeläggning som kan kan komma väl till pass på kommunens större vägar i framtiden, säger Svend Erik Nielsen, som är NCC Industrys ansvarige för underhållet av vägar och cykelbanor i Skanderborg.

Så här långt har ett flertal material som kan användas i asfalten identifierats:

Asfalt: Enligt NCC återanvänds årligen upp mot 600 000 ton asfalt som fräses bort från de danska vägarna innan ny beläggning appliceras. Återvunnen asfalt får inte användas i slitlagren på de statliga vägarna, men startbanan på Århus flygplats är ett exempel på hur 15 procent återvunnen asfalt ingår i beläggningen som, enligt NCC, klarat sig bra i sex år.

Betong: Rivningsmassor får inte användas i de danska vägarna av rädsla för att de ska innehålla PCB. Däremot är det fritt fram för betong som kommer från betongproducenterna, exempelvis från betongbilar som inte kunnat tömma hela lasten. NCC:s erfarenheter är att ungefär 15 procent av asfaltmassan i bärlagret kan bestå av krossad betong utan att kvalitén påverkas negativt.

Glas: Enligt NCC kan upp till 25 procent av asfalten i bärlagret utgöras av krossat glas. Företaget hänvisar dessutom till amerikanska studier som säger att materialet även kan användas i slitlager, men då som mest upp till 10-15 procent.

Järnvägsballast: Den ballast som byts ut på järnvägsnätet är i allmänhet av hög kvalitet och lämpar sig synnerligen väl i krossat tillstånd för asfaltproduktion – dock måste den först rensas från skräp av alla slag.

Stenmaterial från sopmaskiner: Innehållet i de sopmaskiner som håller rent på gator och torg betraktas inte längre som avfall för deponi utan används nu, enligt NCC, till 80 procent i asfaltproduktionen. I sorteringsanläggningar tas tusentals ton av främst sand, men också grus och lite större stenar, om hand. Materialet innehåller även en del föroreningar, men dessa bedöms vara så små att de inte utgör något hinder för asfaltproduktion.

Flygaska: I exempelvis Polen har åtskilliga betongstationer byggts i anslutning till kolkraftverk för att den flygaska som bildas ska kunna användas i betongproduktionen. Askan är också användbar i stället för kalk vid asfaltproduktion, vilket dels löser ett avfallsproblem och dels förbättrar asfaltens CO2-värde.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fyra år med väg och spår för Nyab

Spår- och anläggningsarbeten för runt en halv miljard kronor väntar Nyab som tecknat ett fyraårigt ramavtal med Trafikverket.

Glada dagar för stadskärnorna

Nio nya smörjexperter certifierade

Uthyrare utökar

"Vi har växt stort i Göteborg och nu behöver vi större lokaler."

Morän passar bra vid vägkanter

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Nyhetsbrev

SPM Instrument tar hem stororder

Södra Wood Värö har beställt ett större onlinesystem från SPM Instrument för att kunna konditionsövervaka kritiska maskiner i timmersortering, såglinje och efterbehandling.

SKF förnyar samarbetet

Framtidens städning: Automation, digitalisering och bubbelvatten

Forskning visar att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som i framtiden löper störst risk att bytas ut mot robotar. Å andra sidan betyder framtidens teknik också att lokalvårdare får nya, bra och viktiga hjälpmedel.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

JMC introducerar Borche i Sverige

Tar upp konkurrensen i Norden.

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Nyanlända missar bussförarjobben

Bra arbetsplats ger hög status

Lyssna på Linda Engström Condon den 3 oktober

Bauma närmar sig

8-14 april 2019 väntar Baumas numera 614 000 kvadratmeter utställningsyta på långt mer än en halv miljon besökare.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Bioplast vinner terräng

Volvo Cars vill minska plastföroreningar

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

Svensk export ökade kraftigt

Statsbidrag utdelade för skredsäkring

Lilla Edet får de första statsbidragen som delas ut för ras- och skredsäkrande åtgärder längs med Göta älv

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen.

Avyttrar delar av sortimentet

Accon köper Swede Rehandling Systems

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Går från Coor till Newsec

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155