23948sdkhjf

Cirkeln sluts i Umeå

Den sista delen av Umeås ringled skulle börja byggas 2013. 2019 ska skopan äntligen kunna sättas i backen för Västra länken, det står klart sedan regeringen sagt sitt.

Den sista etappen i den tre mil långa ringleden runt Umeå har äntligen fått grönt ljus sedan regeringen avslagit överklagandet av vägplanen, som därmed är slutgiltigt fastställd.

För Trafikverket är det ett mycket glädjande besked. Vår vägplan har nu vunnit laga kraft, säger Helena Eriksson, regiondirektör, Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Frågan om Västra länken har stötts och blötts i många år, striden stod först och främst kring hur den skulle dras.

Tre alternativ togs fram och 2012 tog Trafikverket beslutet att välja sträckningen öster om Prästsjön.

– Vår sammanvägda bedömning utifrån utredningar, arbetsplaner och samråd är att alternativet Öster om Prästsjön totalt sett är det bästa, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverkets region Nord i ett pressmeddelande då. 

Planerad byggstart var 2013, men processen gick sedan i stå, den valda dragningen överklagades och ett par år senare tog Trafikverket dessutom beslutet att göra ett omtag sedan man funnit formella brister i underlaget, bland annat saknades en samlad miljökonsekvensbeskrivning.

Detta är oerhört beklagligt att projektet försenas men det är också viktigt att detta upptäckts för det är förstås uteslutet att Trafikverket bygger en väg på olagliga grunder, konstaterade verket i ett pressmeddelande i december 2014. 

Nu ska dock alla hinder vara undanröjd och Trafikverket går därför vidare för att få till stånd den sista delen av ringleden, förfrågningsunderlag ska skickas ut under våren och byggstart planeras till 2019.

Etapp 1-7 är redan byggda och ringleden delinvigdes 2012. Tanken är att Västra länken i sin helhet ska stå klar för trafik hösten 2021.

Ringleden har byggts i flera etapper under många år, redan 2011 var Leveranstidningen Entreprenad på plats för att skriva om projektet - läs mer här.