23948sdkhjf

Ledare: Regeringens planekonom

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Planekonomiskt tänkande överlevde visserligen dinosaurierna, men har ungefär lika mycket att tillföra det moderna samhället.


Fackförbundet Seko och Vänsterpartiet har länge hävdat att en återgång till planekonomi är den gordiska knut som en gång för alla ska lösa upp alla problem med dagens kraftigt eftersatta järnvägssystem i Sverige. På senare tid har ytterligare en förespråkare för planekonomin tagit plats på spelplanen – infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Trots de stora bristerna i det svenska järnvägsnätet har regering efter regering oavsett politisk hemvist varit förvånansvärt ointresserade av att få någon rätsida på problemen. Följden är att kapaciteten inte räcker till på vissa sträckor samtidigt som ett redan skakigt system drabbas av ständiga störningar på grund av bristande underhåll.

Det enda reella försök som gjorts för att höja kvaliteten på den spårbundna trafiken är bolagiseringen av den egenregiverksamhet som bedrevs av det som då var Banverket. I en VTI-studie dras slutsatsen att den konkurrensutsättning som följde med bolagiseringen lett till både billigare och bättre järnvägsunderhåll. Förbättringarna har dock inte varit större än att en stor del av störningarna kvarstår.

I praktiken är dock skillnaden mot tidigare marginell vad gäller utförandet. Staten svarar fortfarande för den övergripande strategin, upphandlingar och kontroll genom Trafikverket. Den dominerande utföraren är Banverkets tidigare egenregiverksamhet som bytt namn till Infranord. Merparten av arbetet med den svenska järnvägen utförs därmed i princip av samma organisation som tidigare – om än något vässad tack vare konkurrenssituationen.

Det uppskattas inte av Vänsterpartiet och Seko, där ett hårdnackat motstånd mot allt vad konkurrens heter sitter väl förankrat i respektive DNA. Att företrädare för regeringen nu hoppar på samma urspårade tåg för att återföra Infranords underhållsverksamhet till Trafikverket är betydligt allvarligare.

Planekonomiskt tänkande överlevde visserligen dinosaurierna, men har lika lite att tillföra ett modernt samhälle. Säkerställ i stället att Trafikverket har den kompetens som behövs för att göra de upphandlingar och kontroller som krävs för att ge Sverige ett över tid hållbart järnvägsnät.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Digitalisering ska öka säkerheten inom bygg

Ett nystartat utvecklingsprojekt hoppas kunna öka säkerheten i byggbranschen med hjälp av Internet of Things.

Tuffa norska krav på alla aktörer i städbranschen

Alla leverantörer av städtjänster ska vara godkända av myndigheten Arbeidstilsynet.

Effektivare ståltransporter med nya lok

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Lucka 14 - vem finns här?

Fortsatt stabilt för maskinbranschen

Fortsatt stabilt för maskinentreprenörerna trots nedgång i bostadsbyggandet.

Tredubblat RUT-avdrag i ny budget

På onsdagen röstades Moderaternas och Kristdemokraternas budget igenom i riksdagen, med stöd av Sverigedemokraterna (SD).

Nyhetsbrev

Stora Enso gör miljöinvestering

Siemens fixar kontrollsystem i förbifarten

Förbifart Stockholms infrastruktur för kommunikation och övervakning levereras av Siemens Mobility för cirka 800 miljoner kronor.

EU-domstolen återupptar mål?

Häromdagen meddelade Högsta förvaltningsdomstolen sin dom i målet mellan Konkurrensverket och de skånska kommuner som direktupphandlat avfallstjänster utan att annonsera dessa. En dom som kan leda till att EU-domstolen återupptar ett mål mot Sverige.

Flygskatten slopas – men det dröjer

”Höghastighetståg nu!”

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155