23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Det som ligger bakom den här konflikten är ett förslag som Europeiska kommissionen lagt angående ändringar i bussförordningen – en ändring som syftar till en marknadsöppning för busstrafik. Förslaget ingår i EU-kommissionens mobilitetspaket med målet att hela EU ska öppna busstrafiken för konkurrens. Detta har redan skett i bland annat Sverige, Danmark och Storbritannien när det gäller kommersiell linjetrafik av typen expressbusstrafik.

Sveriges Bussföretag anser att förslaget från EU är bra i sin helhet men att det också finns mindre bra delar i det. En begränsning är att busslinjernas längd begränsas, något som inte spelar någon roll i det tätbefolkade kontinentala Europa men som drabbar länder som Sverige med stora avstånd hårt. Här råder samsyn mellan Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag – ingen av organisationerna vill ha någon kilometerbergränsning av busslinjer.

Men så innehåller förslaget från EU-kommissionen också skrivningar om att säkra att tillträde till viktiga bytespunkter och terminaler blir konkurrensneutralt för alla trafikföretag – ingen får diskrimineras. Här skär det sig mellan de svenska kollektivtrafikorganisationerna: Medan Sveriges Bussföretag säger ja till EU:s förslag så avslår Svensk Kollektivtrafik detsamma, något som de också framfört i sitt remissvar.

- Det är tråkigt att Svensk Kollektivtrafik så kategoriskt vänder sig emot förslaget från EU-kommissionen som innebär tillträde på ett ickediskriminerande och konkurrensneutralt sätt för alla trafikföretag. Förslaget är i grunden positivt även om vissa detaljer kan behöva justeras, vilket vi gärna är med och diskuterar inom ramen för det remissförfarande som nu pågår inom EU:s institutioner kring förslaget. Så som jag ser det är EU-kommissionens förslag för tillträde till stationer och bytespunkter i grunden helt i linje med intentionerna i den Vägledning för bytespunkter som tagits fram av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, där ju Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius nu är ordförande, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

- Däremot är det glädjande att vi båda förbund har samma kritik gentemot av den del av förslaget som säger att det bör införas ett tillståndsförfarande för nationell linjetrafik för sträckor som är kortare än 100 kilometer.

Bakom Vägledning för bytespunkter som tagits fram av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, som syftar till att ge just vägledning för tillträde till gemensamma bytespunkter på neutrala villkor, står den samlade kollektivtrafiksektorn med såväl Svensk Kollektivtrafik som Sveriges Bussföretag.

På webbplatsen partnersamverkan.se presenteras vägledningen så här: ”I kollektivtrafiklagen läggs stor vikt vid att kollektivtrafikföretag ska kunna få tillgång till infrastruktur såsom hållplatser och bytespunkter på neutrala och icke diskriminerande villkor. Syftet är att öka framkomligheten och tillgängligheten för kollektivtrafiken. Därför har Partnersamverkan tagit fram principer för bytespunkter och hållplatser, gemensamma system och depåer som används av fler än en operatör.”

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062