Svensk Kollektivgrafik är branschorganisation för alla aktörer som står för den upphandlade kollektivtrafiken i Sverige, alltså den allra största delen av all kollektivtrafik i form av buss, spårväg, tåg och tunnelbana. Och därför fanns Svensk Kollektivtrafik med på den långa listan av remissinstanser som Näringsdepartementet genom infrastrukturministern skickade ut inför nya lagförslag som påverkar hela branschen.
- Vi upptäckte plötsligt att det var tre viktiga remisser som inte kommit oss till del. Vi fick reda på det via våra andra kanaler, men det här är ytterst anmärkningsvärt, inte bra alls, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik. Hon fortsätter:
- Självklart har vi reagerat och agerat, vi har påtalat att vi som representerar all upphandlad kollektivtrafik ska ingå i remissrundan. Vi har gjort dem uppmärksamma på det här, både på möten och nu hoppas jag att det blir bättring.
Har departementet lämnat någon förklaring till att ni inte är med?
- Nej, inte alls. Vi har inte fått någon som helst förklaring. Och förra veckan blev vi mycket upprörda när vi fick veta att infrastrukturminister Tomas Eneroth med kort varsel kallat till möte med anledning av mobiltelefonförbudet – och då var vi inte inbjudna!
Mötet skulle behandla just bussförarnas besvärliga situation när mobiltelefonerande med handhållen telefon blev förbjudet 1 februari. Branschen har krävt dispens så att bussbolagen hinner med att bygga in ny utrustning, något som inte är gjort i en handvändning.
- Det här visar att det saknas förståelse på Näringsdepartementet både vilka vi representerar och vad resultatet skulle bli om vi inte får tillstånd den här dispensen för kollektivtrafikens bussförare, säger Helena Leufstadius.
- För utan dispens blir det oerhört stora kostnader, och de kostnaderna kommer att tas ur offentliga medel, alltså våra medlemmars pengar. Nu har vi ställt frågan, vi väntar på svaret. Vi kommer inte att ge oss i den frågan och vi kommer inte att ge oss förrän vi åter är remissinstans.