23948sdkhjf

Finansieringlösning sökes för upprustning av Inlandsbanan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Inlandsbanans ledning har beslutat att gå vidare för att senare i år kunna presentera finansieringsalternativ som möjliggör en nödvändig upprustning av den cirka 110 mil långa järnvägsanläggningen genom Sveriges inland.

Inlandsbanan är ett ungefär 110 mil långt transportsystem som sträcker sig mellan Kristinehamn och Gällivare genom en natur av oerhört stor betydelse för främst skogsindustrin, men som också i hög grad kan bidra till upplevelseindustrins utveckling.

Under 2016 trafikerades exempelvis sträckan med cirka 62 miljoner bruttotonkilometer per år, främst skogsråvara och förädlade träprodukter. Men, med rätt åtgärdspaket kan verksamheten utvecklas avsevärt, vilket framgår av en logistikutredning som genomförts av Skogforsk.

Bland annat bedöms det vara fullt möjligt med en 210-procentig trafikökning redan till år 2020. Då skissas på att framför allt ökad persontrafik ska kunna höja dagens trafikmängd på cirka 1 600 tåg per år till 4 800. Men även ökad volym av skogsprodukter ingår i kalkylerna.

På ännu längre sikt talas det om cirka 13 000 nya tågtransporter årligen. förutses transporter även av kalk, porfyr och annat gruvrelaterat gods.

För att möjliggöra en sådan utveckling krävs dock stora investeringar i bland annat fjärrstyrning, strategiskt placerade lastningsplatser längs banan samt ökad bärighet på framför allt sträckan Arvidsjaur-Gällivare.

En uttalad målsättning är att banan senast år 2020 ska klara ett axeltryck på 22,5 ton, vilket är den europeiska standarden för järnväg. Sedan våren 2017 nås målet på ungefär 80 av banans sammanlagt 110 mil. För övriga 25 procent är den största tillåtna axellasten 20 ton.

Exempelvis skulle den föreslagna bärighetsförbättringen i kombination med öppnandet av den befintliga tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn öka möjligheterna till lönsam utvinning av outnyttjade råvarutillgångar längs banan.

Ett stort steg mot kapacitetsförstärkningen togs nyligen vid ett ägarsamråd i Östersund

De 19 kommunala ägarna ser stora fördelar för näringsliv och befolkning i inlandet i samband med en upprustning och det står nu klart att styrelse och vd ska arbeta vidare med två finansieringsalternativ som ska presenteras i sin helhet senare i år.

För närvarande diskuteras två alternativ: dels en lösning tillsammans med det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie, dels en långsiktig offentlig lånefinansiering i egen regi. Samtidigt förväntas stöd även från staten.

– Det finns ett stort intresse för att på kort tid öka kapaciteten i järnvägsnätet. Vi förutsätter att staten i samband med fastställande av Nationell transportplan 2018-2029 visar en viljeinriktning att satsa på Inlandsbanan, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Inlandsbanan förvaltar, på uppdrag av staten, infrastrukturen för järnvägsanläggningen mellan Gällivare och Mora. I uppdraget ingår att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet längs hela Inlandsbanans sträckning. I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik. Sträckan Kristinehamn-Mora förvaltas av Trafikverket.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Samarbete om trådlös teknik i gruvor

Bättre täckning, högre tillförlitlighet och ökad säkerhet utlovas när Epiroc och Ericsson samarbetar om trådlös teknik i gruvor.

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Nyhetsbrev

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Fortsatt optimism inom industrin

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103