Finansieringlösning sökes för upprustning av Inlandsbanan

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Inlandsbanans ledning har beslutat att gå vidare för att senare i år kunna presentera finansieringsalternativ som möjliggör en nödvändig upprustning av den cirka 110 mil långa järnvägsanläggningen genom Sveriges inland.

Inlandsbanan är ett ungefär 110 mil långt transportsystem som sträcker sig mellan Kristinehamn och Gällivare genom en natur av oerhört stor betydelse för främst skogsindustrin, men som också i hög grad kan bidra till upplevelseindustrins utveckling.

Under 2016 trafikerades exempelvis sträckan med cirka 62 miljoner bruttotonkilometer per år, främst skogsråvara och förädlade träprodukter. Men, med rätt åtgärdspaket kan verksamheten utvecklas avsevärt, vilket framgår av en logistikutredning som genomförts av Skogforsk.

Bland annat bedöms det vara fullt möjligt med en 210-procentig trafikökning redan till år 2020. Då skissas på att framför allt ökad persontrafik ska kunna höja dagens trafikmängd på cirka 1 600 tåg per år till 4 800. Men även ökad volym av skogsprodukter ingår i kalkylerna.

På ännu längre sikt talas det om cirka 13 000 nya tågtransporter årligen. förutses transporter även av kalk, porfyr och annat gruvrelaterat gods.

För att möjliggöra en sådan utveckling krävs dock stora investeringar i bland annat fjärrstyrning, strategiskt placerade lastningsplatser längs banan samt ökad bärighet på framför allt sträckan Arvidsjaur-Gällivare.

En uttalad målsättning är att banan senast år 2020 ska klara ett axeltryck på 22,5 ton, vilket är den europeiska standarden för järnväg. Sedan våren 2017 nås målet på ungefär 80 av banans sammanlagt 110 mil. För övriga 25 procent är den största tillåtna axellasten 20 ton.

Exempelvis skulle den föreslagna bärighetsförbättringen i kombination med öppnandet av den befintliga tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn öka möjligheterna till lönsam utvinning av outnyttjade råvarutillgångar längs banan.

Ett stort steg mot kapacitetsförstärkningen togs nyligen vid ett ägarsamråd i Östersund

De 19 kommunala ägarna ser stora fördelar för näringsliv och befolkning i inlandet i samband med en upprustning och det står nu klart att styrelse och vd ska arbeta vidare med två finansieringsalternativ som ska presenteras i sin helhet senare i år.

För närvarande diskuteras två alternativ: dels en lösning tillsammans med det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie, dels en långsiktig offentlig lånefinansiering i egen regi. Samtidigt förväntas stöd även från staten.

– Det finns ett stort intresse för att på kort tid öka kapaciteten i järnvägsnätet. Vi förutsätter att staten i samband med fastställande av Nationell transportplan 2018-2029 visar en viljeinriktning att satsa på Inlandsbanan, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Inlandsbanan förvaltar, på uppdrag av staten, infrastrukturen för järnvägsanläggningen mellan Gällivare och Mora. I uppdraget ingår att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet längs hela Inlandsbanans sträckning. I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik. Sträckan Kristinehamn-Mora förvaltas av Trafikverket.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Dags att uppdatera avfallstrappan

Avfallstrappan är fortfarande viktig, men behöver förnyas för att fungera i en cirkulär ekonomi, inte minst när det gäller energiutvinning och deponering av avfall.

Nordiska krav uppfylldes

Keestracks avlyftbara motorpaket är en finess som har sin grund i krav från norska och svenska kunder. "Det var ett önskemål från marknaden som vi förde vidare till Keestrack, säger Per-Olav Fredheim."

Intelligent konkross från Metso

Multiaction utlovas när Metso kombinerat det bästa från två serier i en helt ny konkross.

Vd-byte på Karessa

Nuvarande vd får sluta då bolaget siktar på utlicensiering.

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Nyhetsbrev

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Kontakter knöts och affärer initierades

Extra allt för svenska entreprenörer

JCB:s Nordic edition blir standard på nya X-grävarna, Hydradig och samtliga hjullastare. "En fullt utrustad brittisk maskin är standard för oss".

Enkel totalstation från Topcon

Mätkonsulter växer inte på träd konstaterar Blinken Tools och rekommenderar ett nytt instrument som entreprenören kan ratta själv, en enklare totalstation som ställer in sig själv.

Växande borrkärnearkiv

6 000 kvadratmeter ska bli 10 000 när det nationella borrkärnearkivet i Malå byggs ut.

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Skåne satsar miljoner på klinisk forskning

Mindre plusvärden med perifera stationer

En färsk forskningsrapport visar att perifera stationer ökar bilresandet och minskar incitamenten för ny bebyggelse.

Sista dagen för CBA-nomineringarna!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Axfood och Lidl naggar på Coop

Cancertoppmöte: Tidig diagnos viktigast

Vass vikplog med positiv vinkel

En positiv skärvinkel och integrerat flytlägesfäste ska ge bättre plogning och mindre studs i höga hastigheter lovar Trejon. "Trejon Optimal VPX är en helt ny plog, vi har gjort om den från grunden".

Vässad maskinförarutbildning i Skellefteå

Den utbildning av maskinförare som bedrivs vid Anderstorpsgymnaseiet i Skellefteå vässas i höst genom ett samarbete med ME-skolan.

Recipharm köper anläggning för halv miljard

CMO-bolaget Recipharm köper tillverkningsanläggning för inhalationsprodukter i Storbritannien från Sanofi för 45 miljoner pund, men Brexit oroar inte vd.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Populär bandschaktare

Komatsus bandschaktare drog blickarna till sig på Svenska Maskinmässan, Söderberg & Haak lyfte också fram en lite äldre favorit – hybridgrävaren 365.

Teleskoplastare får nya kamrater

Teleskoplastarna i Hüllert Maskins monter fick i år sällskap av systerföretaget Svenska Jekkos minikranar.

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Fyra nya till Coala

Leap flyger in

Håravfallsstudie fullrekryterad

Fönsterrenoveringens dag idag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126