Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

Ingen tvivlar på att det krävs ett väl fungerande järnvägssystem för att skapa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt samhälle. Järnvägsnätet måste klara såväl industrins behov av tunga godstransporter som behovet av arbets- och fritidsrelaterade persontransporter. Störningar i den spårbundna trafiken påverkar i förlängningen industrins investeringsvilja, sysselsättning och bostadsbyggande, vilket med automatik leder till försämrad konkurrenskraft och därmed skapar hinder för tillväxt och välfärd.

Staten är i dag direkt ansvarig för skicket på det svenska järnvägsnätet genom Trafikverket. Dessutom är den dominerande utföraren av bland annat underhållsarbetet statsägda Infranord som tidigare var Banverkets egenregiverksamhet.

I många år har såväl resenärer som godstransportörer drabbats av frekventa och ofta tidsödande störningar i tågtrafiken. Att störningarna i grunden beror på kraftigt eftersatt underhåll och bristande kapacitet på vissa spårsträckor är de flesta överens om. Däremot skiljer sig förslagen till lösning på problemet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth återlanserar nu en gammal socialdemokratisk idé om att återföra det basunderhåll som utförs av Infranord till Trafikverket. Därmed skulle Trafikverket återfå den roll som tidigare innehades av Banverket, alltså en kombination av myndighet, beställare och icke konkurrensutsatt utförare.

Det fungerade inte speciellt bra innan Infranord bildades 2010, däremot har VTI i en studie konstaterat att Trafikverket genom att konkurrensutsätta verksamheten inte bara får mer för pengarna utan även en bättre produkt. Däremot är det fortfarande långt kvar innan ens lågt ställda krav på punktlighet och stabilitet i tågtrafiken kan uppfyllas. Infrastrukturministerns lösning är att Trafikverket ska bedriva underhållet i egen regi, primärt genom att återta den organisation i Infranord som redan utför en stor del av det arbete som utsätts för så omfattande kritik.

Tomas Eneroths besked ligger helt i linje med vad som framförts av fackförbundet Seko och Vänsterpartiet – grupperingar som ser rött så snart någon andas något om konkurrensutsättning. Ministerns utspel möts dock i än större utsträckning av kraftfull kritik – bland annat av bransch- och arbetsgivareorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Realiseras dessa tankar på det sätt som föreslås riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier

– Underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster måste, för att bedrivas med högsta möjliga effektivitet, fortsatt upphandlas i konkurrens. Jag är övertygad om att företag på en konkurrensutsatt marknad skapar avsevärd produktivitetsutveckling, vilket bland annat framgår av studier genomförda av Statens väg- och transportinstitution. VTI anser att konkurrensutsättningen lett till både billigare och bättre järnvägsunderhåll. Genom att utförandet sker av flera aktörer på en öppen marknad så produceras tolv procent mer järnvägsunderhåll för skattebetalarnas pengar, säger Lars Redtzer.

– Att Trafikverket, baserat på politiska utspel, ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt, hävdar Lars Redtzer.

Lars Redtzer menar att Trafikverket i stället behöver få arbetsro med fortsatt fokus på att utveckla sin egen roll som beställare. En långsiktigt bättre lösning vore då att bygga upp och bemanna nödvändiga systemstöd för att kunna bedöma anläggningens status, planera och följa upp vidtagna åtgärder på ett effektivt sätt.

– Utvecklingen av kontrakt och gränssnitt i leveranser kommer alltid att behöva ses över. Denna utveckling bör dock ske mellan parterna och inte på den politiska arenan. Det järnvägen behöver som mest nu är spelregler som är kraftfullt förankrade över de partipolitiska blocken. Detta så att alla aktörer kan utveckla och investera långsiktigt i verksamheten, säger Lars Redtzer.

Lars Redtzer och Sveriges Byggindustrier är definitivt ingen tillskyndare av den ryckighet och osäkerhet som skapas när politiker med olika uppfattningar ändrar förutsättningarna för verksamheten så snart det blir ett regeringsskifte.

I stället ses en stabil och långsiktig politisk enighet som något av en förutsättning för att en gång för alla komma till rätta med bristerna i det svenska järnvägssystemet. Det tar tid att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig infrastruktur som dessutom helst också bör upprätthållas. Då är politiska mandatperioder på tok för korta och riskerar att leda till återkommande och onödiga strategiska förändringar vars enda märkbara resultat lär bli fortsatt slöseri med skattebetalarnas pengar.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Benlim lagar frakturer

Kemiforskare vid KTH har efter många års forskning tagit fram ett fungerande och effektivt benlim som nu ska testas i klinik.

Svensk maskinuthyrare i finsk ägo

Förväntningar om samordningsfördelar när sydsvenskt uthyrningsföretag blir finskt.

Kryssningspremiär i Stockholm

I dagarna inleds kryssningssäsongen för Stockholms Hamnar – Totalt väntas 276 fartyg angöra huvudstaden i år med sammanlagt mer än en halv miljon besökare, läs om det här!

Volvo testar elektrifiering

Laddbara lastmaskiner och krossar och grävmaskiner som är kopplade till elnätet. Snart är det skarpt läge när Volvo CE testar elektrifierade maskiner i täkten.

Karo dubblar vinsten och lanserar nytt

När verkligheten blir en kopia av det digitala originalet

Kan det digitala vara original och verkligheten en kopia? Det låter som science fiction. Men när det handlar om simuleringar för bland annat framtidens industri fungerar det just så.

Nyhetsbrev

Världens bästa universitetsstäder

I vissa av världens stora städer ligger toppuniversiteten på rad. Men även Sverige kommer högt när Times higher education listar världens bästa studiestäder.

SP Group i nytt svenskt förvärv

Nu ska plasten bort där den inte hör hemma

Robot premiärvisas på Hannovermässan

Bolidens krav på underentreprenörerna

Pulsmöten, obligatoriska skyddsronder – även för vd – och hårdare krav på underentreprenörerna. Det är några av punkterna i Bolidens satsning på ökad säkerhet.

Hybridkraft i ny vält

En hybridvält från Hamm, en asfaltsfräs med hytt från Wirtgen och egentillverkade siktar från Kleemann. Wirtgen Group hade nyheter över hela linjen på Intermat.

Cancerframkallande ämnen i tatueringsfärger

Läkemedelsverket har granskat 34 färger för tatuering och permanent makeup och 12 av färgerna innehöll förbjudna ämnen.

Nobina leder Bussförar-SM

Vid den senaste mätningen hade 93 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Just nu leder Nobina, men fler är på gång, läs här!

Komatsus nya maskiner

En ny hybridgrävare och en helt ny generation grävlastare var några av nyheterna när Komatsu dukade upp på Intermat.

Koncessioner på Kollektivtrafikdagen

Vilken roll kan koncessioner i kollektivtrafiken spela? Den frågan får sitt svar på Kollektivtrafikdagen 14 maj, läs mer här!

ABB lanserar transformatornyhet

ABB har släppt världens första integrerade lösning för digitalt uppkopplade krafttransformatorer.

Fortsatt stark utveckling

Ska bli Sveriges smartaste sågverk

Hallå där Mårten Widborg!

Som meddelades tidigare idag lämnar Mårten Widborg Vileda Professional för att i juni bli General Manager för Supplies Direct City i Stockholm. Rent ringde upp honom.

Bildar stiftelse mot antibiotikaresistens

Mikael Wallner ny vd för Effekt Svenska

Mikael Wallner, vd på Inspira sedan fyra år tillbaka, lämnar företaget den sista maj för att den 23 juli tillträda som vd för och delägare i Effekt Svenska AB.

Patrik Jansson: ”Kommunikationen har varit rätt aggressiv ibland.”

Att stärka sprängkortet och lotsa sprängarna genom de juridiska djunglerna står högt på nya BEF-bossens att-göra-lista. Patrik Jansson hoppas också kunna sluta fred med stenspräckarna.

Maskinfesten är igång

Intermat rullade igång i måndags, bland myllret av utställare finns några av världens absolut största tillverkare och det lär rassla till av nyheter under veckan.

Bygger ny förbehandling för biogas

Uniti och Zoltek i samarbete

Robot återvinner iPhone

Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Blom frikänd

Utökat stöd till svensk biogas

Nu kommer Hemfrids app

Han har årets favoritbutik

Mouldex nya vd

Ny direktör på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115