Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

Ingen tvivlar på att det krävs ett väl fungerande järnvägssystem för att skapa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt samhälle. Järnvägsnätet måste klara såväl industrins behov av tunga godstransporter som behovet av arbets- och fritidsrelaterade persontransporter. Störningar i den spårbundna trafiken påverkar i förlängningen industrins investeringsvilja, sysselsättning och bostadsbyggande, vilket med automatik leder till försämrad konkurrenskraft och därmed skapar hinder för tillväxt och välfärd.

Staten är i dag direkt ansvarig för skicket på det svenska järnvägsnätet genom Trafikverket. Dessutom är den dominerande utföraren av bland annat underhållsarbetet statsägda Infranord som tidigare var Banverkets egenregiverksamhet.

I många år har såväl resenärer som godstransportörer drabbats av frekventa och ofta tidsödande störningar i tågtrafiken. Att störningarna i grunden beror på kraftigt eftersatt underhåll och bristande kapacitet på vissa spårsträckor är de flesta överens om. Däremot skiljer sig förslagen till lösning på problemet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth återlanserar nu en gammal socialdemokratisk idé om att återföra det basunderhåll som utförs av Infranord till Trafikverket. Därmed skulle Trafikverket återfå den roll som tidigare innehades av Banverket, alltså en kombination av myndighet, beställare och icke konkurrensutsatt utförare.

Det fungerade inte speciellt bra innan Infranord bildades 2010, däremot har VTI i en studie konstaterat att Trafikverket genom att konkurrensutsätta verksamheten inte bara får mer för pengarna utan även en bättre produkt. Däremot är det fortfarande långt kvar innan ens lågt ställda krav på punktlighet och stabilitet i tågtrafiken kan uppfyllas. Infrastrukturministerns lösning är att Trafikverket ska bedriva underhållet i egen regi, primärt genom att återta den organisation i Infranord som redan utför en stor del av det arbete som utsätts för så omfattande kritik.

Tomas Eneroths besked ligger helt i linje med vad som framförts av fackförbundet Seko och Vänsterpartiet – grupperingar som ser rött så snart någon andas något om konkurrensutsättning. Ministerns utspel möts dock i än större utsträckning av kraftfull kritik – bland annat av bransch- och arbetsgivareorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Realiseras dessa tankar på det sätt som föreslås riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier

– Underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster måste, för att bedrivas med högsta möjliga effektivitet, fortsatt upphandlas i konkurrens. Jag är övertygad om att företag på en konkurrensutsatt marknad skapar avsevärd produktivitetsutveckling, vilket bland annat framgår av studier genomförda av Statens väg- och transportinstitution. VTI anser att konkurrensutsättningen lett till både billigare och bättre järnvägsunderhåll. Genom att utförandet sker av flera aktörer på en öppen marknad så produceras tolv procent mer järnvägsunderhåll för skattebetalarnas pengar, säger Lars Redtzer.

– Att Trafikverket, baserat på politiska utspel, ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt, hävdar Lars Redtzer.

Lars Redtzer menar att Trafikverket i stället behöver få arbetsro med fortsatt fokus på att utveckla sin egen roll som beställare. En långsiktigt bättre lösning vore då att bygga upp och bemanna nödvändiga systemstöd för att kunna bedöma anläggningens status, planera och följa upp vidtagna åtgärder på ett effektivt sätt.

– Utvecklingen av kontrakt och gränssnitt i leveranser kommer alltid att behöva ses över. Denna utveckling bör dock ske mellan parterna och inte på den politiska arenan. Det järnvägen behöver som mest nu är spelregler som är kraftfullt förankrade över de partipolitiska blocken. Detta så att alla aktörer kan utveckla och investera långsiktigt i verksamheten, säger Lars Redtzer.

Lars Redtzer och Sveriges Byggindustrier är definitivt ingen tillskyndare av den ryckighet och osäkerhet som skapas när politiker med olika uppfattningar ändrar förutsättningarna för verksamheten så snart det blir ett regeringsskifte.

I stället ses en stabil och långsiktig politisk enighet som något av en förutsättning för att en gång för alla komma till rätta med bristerna i det svenska järnvägssystemet. Det tar tid att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig infrastruktur som dessutom helst också bör upprätthållas. Då är politiska mandatperioder på tok för korta och riskerar att leda till återkommande och onödiga strategiska förändringar vars enda märkbara resultat lär bli fortsatt slöseri med skattebetalarnas pengar.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Nyhetsbrev

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156