Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

Ingen tvivlar på att det krävs ett väl fungerande järnvägssystem för att skapa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt samhälle. Järnvägsnätet måste klara såväl industrins behov av tunga godstransporter som behovet av arbets- och fritidsrelaterade persontransporter. Störningar i den spårbundna trafiken påverkar i förlängningen industrins investeringsvilja, sysselsättning och bostadsbyggande, vilket med automatik leder till försämrad konkurrenskraft och därmed skapar hinder för tillväxt och välfärd.

Staten är i dag direkt ansvarig för skicket på det svenska järnvägsnätet genom Trafikverket. Dessutom är den dominerande utföraren av bland annat underhållsarbetet statsägda Infranord som tidigare var Banverkets egenregiverksamhet.

I många år har såväl resenärer som godstransportörer drabbats av frekventa och ofta tidsödande störningar i tågtrafiken. Att störningarna i grunden beror på kraftigt eftersatt underhåll och bristande kapacitet på vissa spårsträckor är de flesta överens om. Däremot skiljer sig förslagen till lösning på problemet.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth återlanserar nu en gammal socialdemokratisk idé om att återföra det basunderhåll som utförs av Infranord till Trafikverket. Därmed skulle Trafikverket återfå den roll som tidigare innehades av Banverket, alltså en kombination av myndighet, beställare och icke konkurrensutsatt utförare.

Det fungerade inte speciellt bra innan Infranord bildades 2010, däremot har VTI i en studie konstaterat att Trafikverket genom att konkurrensutsätta verksamheten inte bara får mer för pengarna utan även en bättre produkt. Däremot är det fortfarande långt kvar innan ens lågt ställda krav på punktlighet och stabilitet i tågtrafiken kan uppfyllas. Infrastrukturministerns lösning är att Trafikverket ska bedriva underhållet i egen regi, primärt genom att återta den organisation i Infranord som redan utför en stor del av det arbete som utsätts för så omfattande kritik.

Tomas Eneroths besked ligger helt i linje med vad som framförts av fackförbundet Seko och Vänsterpartiet – grupperingar som ser rött så snart någon andas något om konkurrensutsättning. Ministerns utspel möts dock i än större utsträckning av kraftfull kritik – bland annat av bransch- och arbetsgivareorganisationen Sveriges Byggindustrier.

– Realiseras dessa tankar på det sätt som föreslås riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt, säger Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier

– Underhållet och utförandet av järnvägsentreprenadtjänster måste, för att bedrivas med högsta möjliga effektivitet, fortsatt upphandlas i konkurrens. Jag är övertygad om att företag på en konkurrensutsatt marknad skapar avsevärd produktivitetsutveckling, vilket bland annat framgår av studier genomförda av Statens väg- och transportinstitution. VTI anser att konkurrensutsättningen lett till både billigare och bättre järnvägsunderhåll. Genom att utförandet sker av flera aktörer på en öppen marknad så produceras tolv procent mer järnvägsunderhåll för skattebetalarnas pengar, säger Lars Redtzer.

– Att Trafikverket, baserat på politiska utspel, ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt, hävdar Lars Redtzer.

Lars Redtzer menar att Trafikverket i stället behöver få arbetsro med fortsatt fokus på att utveckla sin egen roll som beställare. En långsiktigt bättre lösning vore då att bygga upp och bemanna nödvändiga systemstöd för att kunna bedöma anläggningens status, planera och följa upp vidtagna åtgärder på ett effektivt sätt.

– Utvecklingen av kontrakt och gränssnitt i leveranser kommer alltid att behöva ses över. Denna utveckling bör dock ske mellan parterna och inte på den politiska arenan. Det järnvägen behöver som mest nu är spelregler som är kraftfullt förankrade över de partipolitiska blocken. Detta så att alla aktörer kan utveckla och investera långsiktigt i verksamheten, säger Lars Redtzer.

Lars Redtzer och Sveriges Byggindustrier är definitivt ingen tillskyndare av den ryckighet och osäkerhet som skapas när politiker med olika uppfattningar ändrar förutsättningarna för verksamheten så snart det blir ett regeringsskifte.

I stället ses en stabil och långsiktig politisk enighet som något av en förutsättning för att en gång för alla komma till rätta med bristerna i det svenska järnvägssystemet. Det tar tid att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig infrastruktur som dessutom helst också bör upprätthållas. Då är politiska mandatperioder på tok för korta och riskerar att leda till återkommande och onödiga strategiska förändringar vars enda märkbara resultat lär bli fortsatt slöseri med skattebetalarnas pengar.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Utforska gruvan virtuellt

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Du är tusen meter under jord och kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Accon köper Swede Rehandling Systems

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Nyhetsbrev

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Plus

Stora Enso:s VD - vurmar för innovativa lösningar

Karl-Henrik Sundström rekryterades för sex år sedan som chef för den svenskfinska skogskoncernen. Uppdraget var att utveckla verksamheten, med ny teknik och nya produkter och stärka ekonomin. Och det har gått bra för Stora Enso på senare år.

Blir samarbetspartner till Wipo Green

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje år vilka som ska tilldelas årens olika Nobelpris. Tre forskare pekas ut som heta kandidater till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ett ökat utflöde med nästan 50 %

Svenska företag investerar utomlands som aldrig förr.

ECJ ropar något för högt

Enligt European Cleaning Journal visar en svensk forskningsstudie att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som kan ha ökad risk att få MS (multipel skleros). Detta är dock något som studiens försteförfattare Dr Anna Hedström förnekar.

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143