Grönt promenadstråk på nedgrävd järnväg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Med tänkt byggstart år 2020 ska järnvägen genom Sundbyberg grävas ner och överdäckas. Åtta år senare ska dagens ogästvänliga centrummiljö vara ersatt av en kilometerlång promenad med inslag av planteringar, restauranger, butiker och torgmiljöer.

Sundbyberg anno 2018 är en delad stad. Järnvägen skapar en ogenomtränglig barriär som också bidrar till en sällsynt ogästvänlig utomhusmiljö i stadens centrala delar. Samtidigt är området en av de viktigaste trafikknutarna i norra Stockholm. Här knyts pendeltåg och tunnelbana samman med spårvagnar och busstrafik för att inte tala om fjärrtågstrafiken.

När nu Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår mellan Kallhäll och Tomteboda ges en möjlighet att bygga bort det gigantiska dike som klyver staden en gång för alla. Sundbybergs stad bidrar med drygt 1,1 miljarder kronor för att järnvägsspåren ska grävas ner längs en cirka 1,4 kilometer lång sträcka genom stadens centrala delar.

Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Mikael T Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, Sundbybergs stad är inne på samma linje.

Det här är en bra investering i Sundbybergs framtid. Genom att tunneln förlängs frigör vi mer mark för stadskärnans förtätning. Resultatet blir att fler människor hittar hem i Sundbyberg, ett välkommet tillskott för vårt lokala näringsliv, säger han.

På överdäckningen anläggs en promenad kantad av bland annat trädplanteringar, serveringar och butiker samtidigt som det som i dag kallas Sundbybergs Torg får en chans att breda ut sig över de ytor där spåren går i dag.
– Torget ska bli regionens mest spännande och innovativa offentliga mötesplats. Dessutom kommer promenaden att erbjuda ett tillskott av gröna rum, lekplatser och utegym, lovar Stefan Bergström (C), ordförande för stadsmiljönämnden och tekniska nämnden.

Tanken är att binda samman centrumområdet med Marabouparken som i dag ligger förhållandevis undanskymt trots sitt centrala läge. Därigenom kan området i anslutning till parken knytas till den omfattande stadsförnyelsen genom att ytorna som består av gammal industrimark och bland annat inrymmer ett båtupplag kan ersättas med bland annat en stor andel av de 1 500 nya bostäder som ska växa fram i stadskärnan.

Av stor vikt är också att bibehålla och helst förstärka stadens betydelse som kommunikationscentrum. Avsikten är att prioritera gående, cyklister och kollektivtrafik, men också att skapa en centralstation som ska fungera som ett väl fungerande nav för tunnel- och tvärbana, bussar, pendel- och regionaltåg.
– Den nya centralstationen ska byggas på med kontorsbyggnader och bli ett landmärke som speglar Sundbybergs historia. Det ska vara en byggnad med hög arkitektonisk nivå, säger Mikael T Eriksson.

Planprogrammet för den nya stadskärnan förväntas godkännas av kommunstyrelsen i mars 2018. Därefter påbörjas arbetet med att ta fram detaljplaner och en teknisk förstudie för programområdet.

Vad gäller själva järnvägsutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll beräknas kostnaden stanna kring 17,1 miljarder kronor i 2016 års prisnivå. Projektet omfattar bland annat att byta ut två befintliga spår mot fyra nya, samt uppföra nya stationer, inte bara i Sundbyberg, utan även i Kallhäll och Barkarby. Därutöver ingår ett flertal broar för såväl cyklande och fotgängare som för bilar.

Så här långt är de nya spåren lagda och tagna i drift mellan Barkarby och Kallhäll. Hela utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll har en beräknad kostnad på 17,1 miljarder kronor (2016).

Den järnvägsbarriär som går rakt genom Sundbybergs centrala delar ska, enligt planerna, vara helt bortbyggd om cirka tio år. Foto Trafikverket

2

Sundbybergs Torg av i dag är en karg och inte särskilt välkomnande yta, om än av stor betydelse som knutpunkt för kollektivtrafiken. Foto Fredrik Hjerling

3

Nya, låga byggnader och glasade paviljonger är viktiga inslag i det framtida Sundbybergs Torg som ska kunna växa på ”taket” till det nuvarande spårområdet. Foto: Sundbybergs stad



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Accon köper Swede Rehandling Systems

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Plus

Stora Enso:s VD - vurmar för innovativa lösningar

Karl-Henrik Sundström rekryterades för sex år sedan som chef för den svenskfinska skogskoncernen. Uppdraget var att utveckla verksamheten, med ny teknik och nya produkter och stärka ekonomin. Och det har gått bra för Stora Enso på senare år.

Nyhetsbrev

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Blir samarbetspartner till Wipo Green

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje år vilka som ska tilldelas årens olika Nobelpris. Tre forskare pekas ut som heta kandidater till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ett ökat utflöde med nästan 50 %

Svenska företag investerar utomlands som aldrig förr.

ECJ ropar något för högt

Enligt European Cleaning Journal visar en svensk forskningsstudie att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som kan ha ökad risk att få MS (multipel skleros). Detta är dock något som studiens försteförfattare Dr Anna Hedström förnekar.

Skoogs fixar bränsle till gruvverksamhet

Kompakt arm på ny klippare

Ystamaskiner kommer att premiärvisa nya Spearhead Twiga Kompakt 360 på Elmia Lantbruk.

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129