Grönt promenadstråk på nedgrävd järnväg

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Med tänkt byggstart år 2020 ska järnvägen genom Sundbyberg grävas ner och överdäckas. Åtta år senare ska dagens ogästvänliga centrummiljö vara ersatt av en kilometerlång promenad med inslag av planteringar, restauranger, butiker och torgmiljöer.

Sundbyberg anno 2018 är en delad stad. Järnvägen skapar en ogenomtränglig barriär som också bidrar till en sällsynt ogästvänlig utomhusmiljö i stadens centrala delar. Samtidigt är området en av de viktigaste trafikknutarna i norra Stockholm. Här knyts pendeltåg och tunnelbana samman med spårvagnar och busstrafik för att inte tala om fjärrtågstrafiken.

När nu Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår mellan Kallhäll och Tomteboda ges en möjlighet att bygga bort det gigantiska dike som klyver staden en gång för alla. Sundbybergs stad bidrar med drygt 1,1 miljarder kronor för att järnvägsspåren ska grävas ner längs en cirka 1,4 kilometer lång sträcka genom stadens centrala delar.

Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Mikael T Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, Sundbybergs stad är inne på samma linje.

Det här är en bra investering i Sundbybergs framtid. Genom att tunneln förlängs frigör vi mer mark för stadskärnans förtätning. Resultatet blir att fler människor hittar hem i Sundbyberg, ett välkommet tillskott för vårt lokala näringsliv, säger han.

På överdäckningen anläggs en promenad kantad av bland annat trädplanteringar, serveringar och butiker samtidigt som det som i dag kallas Sundbybergs Torg får en chans att breda ut sig över de ytor där spåren går i dag.
– Torget ska bli regionens mest spännande och innovativa offentliga mötesplats. Dessutom kommer promenaden att erbjuda ett tillskott av gröna rum, lekplatser och utegym, lovar Stefan Bergström (C), ordförande för stadsmiljönämnden och tekniska nämnden.

Tanken är att binda samman centrumområdet med Marabouparken som i dag ligger förhållandevis undanskymt trots sitt centrala läge. Därigenom kan området i anslutning till parken knytas till den omfattande stadsförnyelsen genom att ytorna som består av gammal industrimark och bland annat inrymmer ett båtupplag kan ersättas med bland annat en stor andel av de 1 500 nya bostäder som ska växa fram i stadskärnan.

Av stor vikt är också att bibehålla och helst förstärka stadens betydelse som kommunikationscentrum. Avsikten är att prioritera gående, cyklister och kollektivtrafik, men också att skapa en centralstation som ska fungera som ett väl fungerande nav för tunnel- och tvärbana, bussar, pendel- och regionaltåg.
– Den nya centralstationen ska byggas på med kontorsbyggnader och bli ett landmärke som speglar Sundbybergs historia. Det ska vara en byggnad med hög arkitektonisk nivå, säger Mikael T Eriksson.

Planprogrammet för den nya stadskärnan förväntas godkännas av kommunstyrelsen i mars 2018. Därefter påbörjas arbetet med att ta fram detaljplaner och en teknisk förstudie för programområdet.

Vad gäller själva järnvägsutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll beräknas kostnaden stanna kring 17,1 miljarder kronor i 2016 års prisnivå. Projektet omfattar bland annat att byta ut två befintliga spår mot fyra nya, samt uppföra nya stationer, inte bara i Sundbyberg, utan även i Kallhäll och Barkarby. Därutöver ingår ett flertal broar för såväl cyklande och fotgängare som för bilar.

Så här långt är de nya spåren lagda och tagna i drift mellan Barkarby och Kallhäll. Hela utbyggnaden av järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll har en beräknad kostnad på 17,1 miljarder kronor (2016).

Den järnvägsbarriär som går rakt genom Sundbybergs centrala delar ska, enligt planerna, vara helt bortbyggd om cirka tio år. Foto Trafikverket

2

Sundbybergs Torg av i dag är en karg och inte särskilt välkomnande yta, om än av stor betydelse som knutpunkt för kollektivtrafiken. Foto Fredrik Hjerling

3

Nya, låga byggnader och glasade paviljonger är viktiga inslag i det framtida Sundbybergs Torg som ska kunna växa på ”taket” till det nuvarande spårområdet. Foto: Sundbybergs stad



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Almedalen med MedTech Magazine och Life Science Sweden

Var: Gotlands Museum, Strandg 14, Visby. När: Måndagen den 2 juli kl 09.30 - 15.00

Ägarbyte i Protab

Efter 30 år väljer Protabs grundare och huvudägare Jan Hörnberg att sälja sin andel i företaget med övertagande nu under sommaren.

Lambertsson fortsätter grön satsning

Efter en trög start ökar nu efterfrågan på Lambertssons eldrivna anläggningsmaskiner. Företaget väljer därför att förstärka sitt utbud av ”gröna” maskiner.

Entreprenör utsedd till stort beläggningsjobb

Risk för odetonerad ammunition vid markjobb inför Norrbotniabanan

Mineraler utvinns ur gruvavfall

Ragn-Sells och LKAB inleder nu ett samarbete för att utvinna de värdefulla mineraler som finns i gruvavfall.

Nyhetsbrev

Gigantiskt markjobb grundar för vindkraft

Anläggningsjobb för närmare en halv miljard kronor lägger grunden för Vattenfalls hittills största landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Levi's lanserar Pride-kollektion

The Body Shop värvar vd från Adidas

Hit kommer Lidl härnäst

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Koncernen avyttrar verksamhet i Åstorp

Smått är gott

Kompaktmaskiner blir allt populärare. Det hävdar i alla fall Hitachis svenska generalagent Delvator som ser ett uppsving för kompaktgrävarna.

Regelrytteri hämmar besöksnäringen

Sveriges besöksnäring befinner sig i snabb tillväxt och är en av de största branscherna totalt sett – Men regelrytteri och krångel sätter krokben för utvecklingen, det konstaterades på ett seminarium i Visby 5 juli.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Pipelife köper Isoterm i Sverige och Norge

Myndigheter dryftar drönare

Hur får drönare användas egentligen? Åsikterna har varit delade och frågan ska nu analyseras

Swedish modules söker med ljus och lykta efter montörer

Fabrikschefen: "Det är svårt att hitta rätt kompetens".

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

Trenden är tydlig

En allt högre andel av Sveriges små och medelstora företag vill växa och anställa.

Flygresorna oförändrade i juni

”Det blev alldeles kolsvart i luften”

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Blir ny vd för Sisp

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Isberg ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167