23948sdkhjf

5 snabba frågor…

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Framtidsspaning om kollektivtrafiken ska du leverera 21 februari i Malmö – Kan du kort säga något om det redan nu?

- Min bild är att det aldrig har varit svårare än nu att sia om framtiden. Så många samtidiga samhällsförändringar pågår, och dessa samverkar på svårfångade sätt. Men samtidigt har möjligheterna heller inte varit fler. Det är nu som kollektivtrafiken har sin stora chans.

Vilken roll ska Trivector spela när det gäller att hjälpa branschen att ha koll på kollektivtrafikens framtid?

- Vårt motto är ”Förstå framtiden först” och det vill vi hjälpa våra kunder att göra. Vi lägger mycket möda på omvärldsbevakning och forskning om hållbara transportsystem, och kollektivtrafiken har en helt omistlig roll där. Nya tekniker ger nya möjligheter som vi vill hjälpa våra kunder att ta till sig. Det krävs kunskap både inom klassisk kollektivtrafik och ny teknik för detta.

Ser du några risker i hur branschen och stadsplanerarna tänker och handlar i dag?

- Kollektivtrafikbranschen har ju aldrig varit först på bollen. Och många av de nya teknikerna ger helt nya möjligheter men också behov av nya affärsmodeller. Risken finns att nya aktörer ”kommer in från sidan” och rubbar marknaden. Därför menar jag att det behövs ett flexibelt synsätt – den traditionella planen är död.

Vad händer om självstyrande elbilar tar över en stor del av alla persontransporter?

- Att så skulle bli fallet tror bara de som varken begriper trafik i allmänhet, eller kollektivtrafik i synnerhet. Däremot kan till exempel självkörande minibussar komma att spela en viktig roll som matning till den kapacitetsstarka kollektivtrafiken, exempelvis i glesare områden.

Slutligen, hur vill du själv nyttja kollektivtrafiken i din vardag?

- På kort sikt önskar jag mig en haverikommission för den svenska tågtrafiken. Så att jag slipper tillbringa så mycket extratid på försenade tåg, eftersom jag inte flyger inom Sverige. Och sen vill jag ha ett beslut om höghastighetståg. Men också att branschen förstår att man måste vara med i utvecklingen med nya synsätt till exempel när det gäller transport som tjänst.

FAKTA/Christer Ljungberg och Trivector

Tekn. lic. i trafikplanering och transport engeneering vid Lunds Tekniska Högskola. Medgrundare av konsultföretaget Trivector 1987 och blev vd för hela koncernen och styrelseordförande där 2003. Trivector omsatte totalt 104 miljoner kronor 2016 enligt senast publicerade årsredovisningen med ett rörelseresultat om 7,7 miljoner kronor. Antal anställda är 79. Huvudkontoret finns i Lund, övriga verksamhetsorter finns i Göteborg och Stockholm.

Trivector grundades 1987 av tre forskare på Lunds Tekniska Högskola, bland dem Christer Ljungberg. De upplevde att det tog för lång tid för alla bra forskningsresultat att nå ut och komma till praktisk användning, något de ville förändra. Därför startade de Trivector som alltså är drygt 30 år i år.

SE NU TILL ATT säkra deltagande på Kollektivtrafik SYD, Luftkastellet, utanför Malmö! Klicka HÄR för mer information och för att anmäla deltagande i konferensen! Det finns busstransfer från Hyllie station dit det är lätt att ta sig med lokaltåg från Malmö Central.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127