5 snabba frågor…

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Framtidsspaning om kollektivtrafiken ska du leverera 21 februari i Malmö – Kan du kort säga något om det redan nu?

- Min bild är att det aldrig har varit svårare än nu att sia om framtiden. Så många samtidiga samhällsförändringar pågår, och dessa samverkar på svårfångade sätt. Men samtidigt har möjligheterna heller inte varit fler. Det är nu som kollektivtrafiken har sin stora chans.

Vilken roll ska Trivector spela när det gäller att hjälpa branschen att ha koll på kollektivtrafikens framtid?

- Vårt motto är ”Förstå framtiden först” och det vill vi hjälpa våra kunder att göra. Vi lägger mycket möda på omvärldsbevakning och forskning om hållbara transportsystem, och kollektivtrafiken har en helt omistlig roll där. Nya tekniker ger nya möjligheter som vi vill hjälpa våra kunder att ta till sig. Det krävs kunskap både inom klassisk kollektivtrafik och ny teknik för detta.

Ser du några risker i hur branschen och stadsplanerarna tänker och handlar i dag?

- Kollektivtrafikbranschen har ju aldrig varit först på bollen. Och många av de nya teknikerna ger helt nya möjligheter men också behov av nya affärsmodeller. Risken finns att nya aktörer ”kommer in från sidan” och rubbar marknaden. Därför menar jag att det behövs ett flexibelt synsätt – den traditionella planen är död.

Vad händer om självstyrande elbilar tar över en stor del av alla persontransporter?

- Att så skulle bli fallet tror bara de som varken begriper trafik i allmänhet, eller kollektivtrafik i synnerhet. Däremot kan till exempel självkörande minibussar komma att spela en viktig roll som matning till den kapacitetsstarka kollektivtrafiken, exempelvis i glesare områden.

Slutligen, hur vill du själv nyttja kollektivtrafiken i din vardag?

- På kort sikt önskar jag mig en haverikommission för den svenska tågtrafiken. Så att jag slipper tillbringa så mycket extratid på försenade tåg, eftersom jag inte flyger inom Sverige. Och sen vill jag ha ett beslut om höghastighetståg. Men också att branschen förstår att man måste vara med i utvecklingen med nya synsätt till exempel när det gäller transport som tjänst.

FAKTA/Christer Ljungberg och Trivector

Tekn. lic. i trafikplanering och transport engeneering vid Lunds Tekniska Högskola. Medgrundare av konsultföretaget Trivector 1987 och blev vd för hela koncernen och styrelseordförande där 2003. Trivector omsatte totalt 104 miljoner kronor 2016 enligt senast publicerade årsredovisningen med ett rörelseresultat om 7,7 miljoner kronor. Antal anställda är 79. Huvudkontoret finns i Lund, övriga verksamhetsorter finns i Göteborg och Stockholm.

Trivector grundades 1987 av tre forskare på Lunds Tekniska Högskola, bland dem Christer Ljungberg. De upplevde att det tog för lång tid för alla bra forskningsresultat att nå ut och komma till praktisk användning, något de ville förändra. Därför startade de Trivector som alltså är drygt 30 år i år.

SE NU TILL ATT säkra deltagande på Kollektivtrafik SYD, Luftkastellet, utanför Malmö! Klicka HÄR för mer information och för att anmäla deltagande i konferensen! Det finns busstransfer från Hyllie station dit det är lätt att ta sig med lokaltåg från Malmö Central.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Förpackningsinsamlingen vill växla upp

Sverige är bland de bästa i klassen i Europa på att samla in och återvinna förpackningar. Men FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, som sköter verksamheten, vill gå ännu längre. Nu efterlyser de politiska beslut som gör det möjligt.

Nyhetsbrev

Siljansnäs får nytt utsiktstorn

Ett nytt utsiktstorn ska byggas i Siljansnäs, det står klart sedan Naturvårdsverket beviljat Länsstyrelsen medel.

Minskade maskinstölder

Stockholms län är värst drabbat men maskinstölderna minskade faktiskt något under 2017, särskilt i Västra Götaland och Skåne. Antalet maskiner som återfinns minskar dock berättar Larmtjänst.

LyondellBasell förvärvar A. Schulman

En affär på 2,25 miljarder dollar, motsvarande cirka 19 miljarder kronor.

Finansieringlösning sökes för upprustning av Inlandsbanan

Inlandsbanans ledning har beslutat att gå vidare för att senare i år kunna presentera finansieringsalternativ som möjliggör en nödvändig upprustning av den cirka 110 mil långa järnvägsanläggningen genom Sveriges inland.

Vaktkameror hos SL

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

Nästan hundra i Kristianstad

Fyra bostadshus med totalt 96 hyresbostäder ska byggas i östra Kristianstad, ett uppdrag värt 120 miljoner kronor.

Är nu certifierad partner för SAP-integrationer

Väljer IFS för hantering av flygunderhåll

Vägledning för underhåll i elnät

Nu finns möjligheten att vara med från början och forma standarder för metoder för underhåll och tillståndskontroll av elnät och ansluten utrustning.

Tåg till Vasaloppen

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Skarp kritik mot ministerutspel om järnvägsunderhåll

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att Trafikverket ska återta delar av Infranord och bedriva järnvägsunderhåll i egen regi. Det vill inte Sveriges Byggindustrier som befarar att en sådan åtgärd leder till ytterligare försämringar av en redan skakig spårbunden trafik.

1

Lag om entreprenörsansvar möts med ris – och lite ros

Trots massiv branschkritik väljer regeringen att gå vidare med sitt förslag om entreprenörsansvar. Lagförslaget slår, enligt kritikerna, mot skötsamma företag som tvingas ta över betalningsansvaret från mindre seriösa företag som i praktiken får fritt fram för springnotor.

Kameror ska öka tryggheten för ordningsvakterna

Den 14 februari började SL:s ordningsvakter bära kroppsburna trygghetskameror. Målet är att minska risken för våld och hot mot ordningsvakter samt att hjälpa till att förebygga och lösa brott.

Grönt promenadstråk på nedgrävd järnväg

Med tänkt byggstart år 2020 ska järnvägen genom Sundbyberg grävas ner och överdäckas. Åtta år senare ska dagens ogästvänliga centrummiljö vara ersatt av en kilometerlång promenad med inslag av planteringar, restauranger, butiker och torgmiljöer.

Mer narkotika beslagtas

Antalet beslag av narkotika, alkohol och tobak ökade markant år 2017 och även fler skjutvapen stoppades vid gränsen. Under året började Tullverket dessutom stoppa införsel av explosiva varor.

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Gemensamt avfallsbolag i södra Småland

Högre krav på Apoteken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218