23948sdkhjf

Höga betyg för sjukresor

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

90 procent är nöjda med sin senaste med färdtjänstresa och sjukresa – Det framgår av Svensk Kollektivtrafiks undersökning.

Så många som nio av tio brukare tycker att färdtjänsten och eller sjukresan är bra. Det visar Svensk Kollektivtrafiks undersökning Anbaro som baseras på svar från 40000 personer i hela landet under 2017. Nöjdheten avser både beställningen och själva resan.

- Om resenären både fått svar av beställningscentralen i rimlig tid och servicereseföraren hållit utlovad tid, så är hela 96 procent av resenärerna nöjda. Fördjupade analyser visar att även förarens förmåga att köra mjukt och smidigt har stor påverkan på nöjdheten med förarens bemötande, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik.

Yngre färdtjänstresenärer som reser dagligen är de minst nöjda och de som reser mer sällan tillhör de nöjdare. Detta är ingen unikt för serviceresor utan samma fenomen återfinns i den allmänna kollektivtrafiken. Resultaten visar också att upplevd trygghet för dagliga resenärer kan förbättras.

- En utmaning som branschen har är att bli tydligare med själva erbjudandet. Serviceresor är kollektivtrafik där resor och resenärer samordnas, och motsvarar inte en kommersiell taxitjänst, säger Mattias Andersson.

26 procent av de som reste med en färdtjänst- eller sjukresa använde även den allmänna kollektivtrafiken under året. Sett för olika funktionsnedsättningar så är det störst andel (47 procent) av de blinda/synnedsatta som reser med allmänna kollektivtrafiken någon gång under året och de rullstolsburna har en mycket låg andel (14 procent). Detta trots att 90 procent av bussar och nära 100 procent av branschens tåg är anpassade med ramp/lift.

Under hösten 2017 har Svensk Kollektivtrafik ställt tilläggsfrågor kring resenärernas digitala mognad. 75 procent av samtliga tillfrågade resenärer använder digitala verktyg som mobil och dator. Bland de dagliga resenärerna är 86 procent användare av digitala verktyg.

- Det ger tydliga indikationer på att vi i branschen behöver fortsätta att utveckla och erbjuda digitala tjänster för information och bokning. Bland de som satsat på digitala bokningar sker upp till 7 procent av bokningarna digitalt redan idag, säger Mattias Andersson. 

FAKTA/ Anbaro

Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) är en löpande kvalitetsundersökning av färdtjänst- och sjukresor. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen in färdtjänst och/eller sjukresor i närmare 90 procent av landets kommuner.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118