Laken dög när flingorna flög

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Peab ansvarar för det statliga vägnätet i driftområde Karlstad, 80 mil väg med allt från riktig glesbygd till hårt trafikerade vägar.

Läs också: Stockholm får fler studentbostäder

– Det finns ställen med över 40 000 bilar per dygn, andra där det bara är 250 bilar per dygn, berättade Per Eriksson, platschef på Peab, under det seminarium som Ströman Maskin anordnade i början av februari.

Tio av de 80 milen utgörs av grusväg, nio av dessa är dessutom infrästa, det vill säga förstärkta med bergkross för bättre bärighet.

– Det finns mycket skog i Värmland och man vill ha bäriga vägar, de blir starkare under våren men problemet är att det blir mer damm, förklarade Per Eriksson.

Dammbindningen skedde tidigare med torrt salt men resultatet var nedslående.

Läs också: Peab varslar 180 i Stockholm

– Vi höll på att salta ihjäl oss, vi vattnade och provade olika saker men det gick inte alls, förklarar han.

Klagomålen haglade och Peab fick dammbinda om vägarna 3-4 gånger per säsong.

I jakt på en bättre lösning tog företaget kontakt med både Ströman Maskin och Tomas Stomberg, mannen bakom Karlstadlaken.

Tanken var att binda dammet med kalciumlake i stället för torrsalt, ett test 2016 föll väl ut och året därpå bestämde sig Peab för att investera i en egen mixningsanläggning, utbilda sig både praktiskt och teoretiskt och sedan börja tillverka kalciumlaken själva.

Läs också: Snabba ryck med bra tryck

–  Det funkar jättebra nu, säger Per Eriksson.

Han noterar att laken är viktig, men att utläggningen är minst lika betydelsefull.

– 50 procent av jobbet är att vi kan lägga ut det på rätt sätt.

Per Eriksson betonar att vägen måste underhållshyvlas först, för att få en porös yta att skjuta ner laken i.

Läs också: Maxad mix hejdar halkan

– Det ska inte ens göras en dag efter utan direkt i anslutning till hyvlingen.

Enligt Per Eriksson har Peab halverat saltförbrukningen genom att byta ut torrflinga mot kalciumlake och sänkt sina egna grusvägskostnader med 30-40 procent. Företaget har dessutom kunnat sälja dammbindning till kommuner och vägföreningar, ridklubbar, motorklubbar med mera.

– Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.

Att investera i en blandningsanläggning kan tyckas kostsamt men kan den användas även vintertid är det ingen större utgift anser han.

Läs också: Nästan hundra i Jönköping

– Man behöver också en spridare som trycker ner saltlösningen, det fungerar inte med ”vanlig vattentunna”.

Han rekommenderar dammbindning med kalciumlake och skulle dessutom gärna testa Karlstadlake som halkbekämpning på det statliga vägnätet, något som dock kräver Trafikverkets tillstånd.

– Jag är jätteintresserad av vinterdelen, vanlig saltlösning fungerar bra med mycket trafik som hjälper till med friktionen, med mindre trafik blir det lätt återfrysning och jag skulle gärna prova Karlstadlake på påfarter och ramper.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin, läs mer här.

”Sämst i Sverige”. Tomas Stomberg var inte nöjd med kommunens saltsopning och trixade sig fram till en egen lake som nu har revolutionerat halkbekämpningen i Karlstad. Läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen, en av den europeiska och internationella plastindustrins mest älskade mötesplatser.

Clariant avyttrar sitt standardsortiment

Utforska gruvan virtuellt

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Du är tusen meter under jord och kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Accon köper Swede Rehandling Systems

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Nyhetsbrev

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Plus

Stora Enso:s VD - vurmar för innovativa lösningar

Karl-Henrik Sundström rekryterades för sex år sedan som chef för den svenskfinska skogskoncernen. Uppdraget var att utveckla verksamheten, med ny teknik och nya produkter och stärka ekonomin. Och det har gått bra för Stora Enso på senare år.

Blir samarbetspartner till Wipo Green

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje år vilka som ska tilldelas årens olika Nobelpris. Tre forskare pekas ut som heta kandidater till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124