Laken dög när flingorna flög

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Peab ansvarar för det statliga vägnätet i driftområde Karlstad, 80 mil väg med allt från riktig glesbygd till hårt trafikerade vägar.

Läs också: Peab varslar 180 i Stockholm

– Det finns ställen med över 40 000 bilar per dygn, andra där det bara är 250 bilar per dygn, berättade Per Eriksson, platschef på Peab, under det seminarium som Ströman Maskin anordnade i början av februari.

Tio av de 80 milen utgörs av grusväg, nio av dessa är dessutom infrästa, det vill säga förstärkta med bergkross för bättre bärighet.

– Det finns mycket skog i Värmland och man vill ha bäriga vägar, de blir starkare under våren men problemet är att det blir mer damm, förklarade Per Eriksson.

Dammbindningen skedde tidigare med torrt salt men resultatet var nedslående.

Läs också: Snabba ryck med bra tryck

– Vi höll på att salta ihjäl oss, vi vattnade och provade olika saker men det gick inte alls, förklarar han.

Klagomålen haglade och Peab fick dammbinda om vägarna 3-4 gånger per säsong.

I jakt på en bättre lösning tog företaget kontakt med både Ströman Maskin och Tomas Stomberg, mannen bakom Karlstadlaken.

Tanken var att binda dammet med kalciumlake i stället för torrsalt, ett test 2016 föll väl ut och året därpå bestämde sig Peab för att investera i en egen mixningsanläggning, utbilda sig både praktiskt och teoretiskt och sedan börja tillverka kalciumlaken själva.

Läs också: Maxad mix hejdar halkan

–  Det funkar jättebra nu, säger Per Eriksson.

Han noterar att laken är viktig, men att utläggningen är minst lika betydelsefull.

– 50 procent av jobbet är att vi kan lägga ut det på rätt sätt.

Per Eriksson betonar att vägen måste underhållshyvlas först, för att få en porös yta att skjuta ner laken i.

Läs också: Nästan hundra i Jönköping

– Det ska inte ens göras en dag efter utan direkt i anslutning till hyvlingen.

Enligt Per Eriksson har Peab halverat saltförbrukningen genom att byta ut torrflinga mot kalciumlake och sänkt sina egna grusvägskostnader med 30-40 procent. Företaget har dessutom kunnat sälja dammbindning till kommuner och vägföreningar, ridklubbar, motorklubbar med mera.

– Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.

Att investera i en blandningsanläggning kan tyckas kostsamt men kan den användas även vintertid är det ingen större utgift anser han.

– Man behöver också en spridare som trycker ner saltlösningen, det fungerar inte med ”vanlig vattentunna”.

Han rekommenderar dammbindning med kalciumlake och skulle dessutom gärna testa Karlstadlake som halkbekämpning på det statliga vägnätet, något som dock kräver Trafikverkets tillstånd.

– Jag är jätteintresserad av vinterdelen, vanlig saltlösning fungerar bra med mycket trafik som hjälper till med friktionen, med mindre trafik blir det lätt återfrysning och jag skulle gärna prova Karlstadlake på påfarter och ramper.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin, läs mer här.

”Sämst i Sverige”. Tomas Stomberg var inte nöjd med kommunens saltsopning och trixade sig fram till en egen lake som nu har revolutionerat halkbekämpningen i Karlstad. Läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya tunneltåget visat

Han ropade hem svarta grävaren

Maskinia avslöjar nu vem som vann auktionen och var Doosan DX140W-5 Black Edition numera hör hemma. "Jag blev mycket glad när jag såg att det var jag som till slut tog hem maskinen, säger vinnaren".

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Jättemixer för blöta massor

När en ny produkt ska lanseras räcker det ibland inte att få entreprenörerna att köpa den – beställarna måste också inse att den behövs, ett uppdrag Allu Sverige tagit på allvar.

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Nyhetsbrev

Blixtrande nyheter från Ljungby

Ljungby Maskin gungar vidare, nu med bättre belysning – ett led i företagets säkerhetstänk. "Det är viktigt att synas bättre till exempel vid vägarbeten".

Satsar på innovativa energilösningar

Regionservice i VG-regionen vill bli bästa arbetsgivaren

Regionservice i Västra Götalandsregionen har lyckats sänka sjukfrånvaron med 1,7 procentenheter på ett år, från maj 2017 till maj 2018.

OP System visade bredden

En nedstrippad sikt, en materialhanterare som går på el och en betongsax med mer kraft i cylindrarna stod att finna när OP System ställde ut på Svenska Maskinmässan.

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

Städarna jagar pallplatser

200 miljoner till tvärvetenskap

Snabbtester för droganalys ska bli säkrare

Handlingsplan ska minska matsvinnet

Regeringen presenterar en handlingsplan innehållande bland annat 42 förslag på åtgärder för att minska matsvinnet.

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Unik station säkrar kundernas elleverans

En mobil fördelningsstation med den senaste tekniken och extremt kompakt format ska de närmaste månaderna säkra elförsörjningen för Kraftringens kunder runt Färingtofta.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Robot i räddningspersonalens tjänst

En robot som kan se och navigera i rökfyllda utrymmen, upptäcka gasläckor och skissa kartor över platser den befinner sig på är resultatet av ett forskningsprojekt.

31 dog på vägarna i maj

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Snillrikt samarbete i Stäket

Hjulgrävare och bandgrävare delar broderligt på bördan när en 20 ton tung och 140 meter lång fjärrvärmeledning lanseras ut i Stäketsundet, den enda vattenpassagen när 23 kilometer transitledning ska ner i backen.

Plus

Vården ska lära av flygledartornet

Likt en radar ska ny teknik mäta vitala funktioner i kroppen och automatiskt larma vid avvikelser. Innan det är fara för liv. Hemmonitorering ska göra patienterna friare. - Målet är att människor ska kunna leva med sin sjukdom, inte tyngas under den, säger Mikael Wintell, på Västra Götalandsregionen.

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Axfood och Lidl naggar på Coop

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Fyra nya till Coala

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127