23948sdkhjf

Maxad mix hejdar halkan

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Upplands Väsby. Ströman Maskin anordnade i februari ett seminarium där fokus bland annat låg på hur den så kallade Karlstadlaken fungerar som halkbekämpning på gång- och cykelvägar.

Läs också: Laken dög när flingorna flög

På plats fanns mannen bakom produkten, Tomas Stomberg, vd på Saturator Consulting AB och transportledare på Karlstad kommun.

Han mindes tillbaka till 2014, då Karlstad, som många andra kommuner, testade sopsaltning av gång- och cykelbanor.

Det gick inte särskilt bra.

– Vi var sämst i Sverige, berättar han.

Läs också: Snabba ryck med bra tryck

Det blev ständiga återfrysningar, utgifterna sköt i höjden och personalen tappade sugen.

Kommunen anlitade därför en forskare från VTI för att ta reda på vad som gått fel, var det fel på utrustningen eller på personalens sätt att utföra arbetet?

Svaret på frågorna var dock nej, och Tomas Stomberg började fundera på om själva saltlaken kunde förbättras.

– Om man blandade den med något kanske det kunde underlätta på ytor där man inte har hjälp av trafiken.

Saltlösning som läggs ut på större vägar aktiveras av alla fordon, på gång- och cykelvägar saknas den friktionen och Tomas Stomberg funderade därför på hur olika salters egenskaper skulle kunna kombineras.

– Jag kom på att natriumklorid har en kylande effekt, det är en fördel eftersom den inte drar åt sig fukt och det får vägen att torka upp.

– Kalciumklorid däremot har en värmande effekt, den drar åt sig fukt och används därför för att dammbinda vägar.

Hypotesen var att en lagom mix skulle förbättra resultatet och fungera även i lägre temperaturer. Tomas Stomberg tog sig an utmaningen, han tömde sitt kylskåp, köpte hem massor av salt och började experimentera på egen hand.

Efter många tester, ideliga diskussioner med saltproducenterna och en hel del huvudbry kom han fram till att den ultimata blandningen bestod av 20 procent 36-procentig kalciumklorid och 80 procent 23-procentig natriumklorid.

Karlstadlaken var därmed född och togs i bruk i Karlstad kommun.

Enligt Tomas Stomberg har kommunens vinterväghållning sedan dess blivit mycket bättre, med färre utryckningar, minskade kostnader och färre olyckor

– Det står också helt klart att Karlstadlaken inte kräver lika mycket trafik för att hålla sig aktivt, fördelen är lägre återfrysningstemperaturer och färre återfrysningar, det är dessutom ekonomiskt fördelaktigt, vi sparade 300 000 i rena pengar på färre utryckningar första året.

Han ser det som en stor samhällsvinst att sopsalta med laken och uppger att det inte blir mer salt på vägarna även om Karlstadlaken läggs ut lite tjockare, 1,6 gram istället för 1,4 gram per kvadratmeter.

– Förut fick vi ofta lägga ut salt två gånger på en 24-timmarsperiod på grund av risken för återfrysning, nu räcker det med en vända.

– Vi lägger alltså ut mindre salt per dygn i dag.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin, läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

Peab fick koll på skogsvägsdammet och tjänar en hacka på kuppen. ”Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.”

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Samarbete om trådlös teknik i gruvor

Bättre täckning, högre tillförlitlighet och ökad säkerhet utlovas när Epiroc och Ericsson samarbetar om trådlös teknik i gruvor.

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Nyhetsbrev

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Fortsatt optimism inom industrin

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.866