Maxad mix hejdar halkan

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Upplands Väsby. Ströman Maskin anordnade i februari ett seminarium där fokus bland annat låg på hur den så kallade Karlstadlaken fungerar som halkbekämpning på gång- och cykelvägar.

Läs också: Snabba ryck med bra tryck

På plats fanns mannen bakom produkten, Tomas Stomberg, vd på Saturator Consulting AB och transportledare på Karlstad kommun.

Han mindes tillbaka till 2014, då Karlstad, som många andra kommuner, testade sopsaltning av gång- och cykelbanor.

Det gick inte särskilt bra.

– Vi var sämst i Sverige, berättar han.

Läs också: Laken dög när flingorna flög

Det blev ständiga återfrysningar, utgifterna sköt i höjden och personalen tappade sugen.

Kommunen anlitade därför en forskare från VTI för att ta reda på vad som gått fel, var det fel på utrustningen eller på personalens sätt att utföra arbetet?

Svaret på frågorna var dock nej, och Tomas Stomberg började fundera på om själva saltlaken kunde förbättras.

– Om man blandade den med något kanske det kunde underlätta på ytor där man inte har hjälp av trafiken.

Saltlösning som läggs ut på större vägar aktiveras av alla fordon, på gång- och cykelvägar saknas den friktionen och Tomas Stomberg funderade därför på hur olika salters egenskaper skulle kunna kombineras.

– Jag kom på att natriumklorid har en kylande effekt, det är en fördel eftersom den inte drar åt sig fukt och det får vägen att torka upp.

– Kalciumklorid däremot har en värmande effekt, den drar åt sig fukt och används därför för att dammbinda vägar.

Hypotesen var att en lagom mix skulle förbättra resultatet och fungera även i lägre temperaturer. Tomas Stomberg tog sig an utmaningen, han tömde sitt kylskåp, köpte hem massor av salt och började experimentera på egen hand.

Efter många tester, ideliga diskussioner med saltproducenterna och en hel del huvudbry kom han fram till att den ultimata blandningen bestod av 20 procent 36-procentig kalciumklorid och 80 procent 23-procentig natriumklorid.

Karlstadlaken var därmed född och togs i bruk i Karlstad kommun.

Enligt Tomas Stomberg har kommunens vinterväghållning sedan dess blivit mycket bättre, med färre utryckningar, minskade kostnader och färre olyckor

– Det står också helt klart att Karlstadlaken inte kräver lika mycket trafik för att hålla sig aktivt, fördelen är lägre återfrysningstemperaturer och färre återfrysningar, det är dessutom ekonomiskt fördelaktigt, vi sparade 300 000 i rena pengar på färre utryckningar första året.

Han ser det som en stor samhällsvinst att sopsalta med laken och uppger att det inte blir mer salt på vägarna även om Karlstadlaken läggs ut lite tjockare, 1,6 gram istället för 1,4 gram per kvadratmeter.

– Förut fick vi ofta lägga ut salt två gånger på en 24-timmarsperiod på grund av risken för återfrysning, nu räcker det med en vända.

– Vi lägger alltså ut mindre salt per dygn i dag.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin, läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

Peab fick koll på skogsvägsdammet och tjänar en hacka på kuppen. ”Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.”

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen, en av den europeiska och internationella plastindustrins mest älskade mötesplatser.

Clariant avyttrar sitt standardsortiment

Utforska gruvan virtuellt

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Du är tusen meter under jord och kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Accon köper Swede Rehandling Systems

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Nyhetsbrev

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Plus

Stora Enso:s VD - vurmar för innovativa lösningar

Karl-Henrik Sundström rekryterades för sex år sedan som chef för den svenskfinska skogskoncernen. Uppdraget var att utveckla verksamheten, med ny teknik och nya produkter och stärka ekonomin. Och det har gått bra för Stora Enso på senare år.

Blir samarbetspartner till Wipo Green

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje år vilka som ska tilldelas årens olika Nobelpris. Tre forskare pekas ut som heta kandidater till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132