Maxad mix hejdar halkan

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Upplands Väsby. Ströman Maskin anordnade i februari ett seminarium där fokus bland annat låg på hur den så kallade Karlstadlaken fungerar som halkbekämpning på gång- och cykelvägar.

Läs också: Snabba ryck med bra tryck

På plats fanns mannen bakom produkten, Tomas Stomberg, vd på Saturator Consulting AB och transportledare på Karlstad kommun.

Han mindes tillbaka till 2014, då Karlstad, som många andra kommuner, testade sopsaltning av gång- och cykelbanor.

Det gick inte särskilt bra.

– Vi var sämst i Sverige, berättar han.

Läs också: Laken dög när flingorna flög

Det blev ständiga återfrysningar, utgifterna sköt i höjden och personalen tappade sugen.

Kommunen anlitade därför en forskare från VTI för att ta reda på vad som gått fel, var det fel på utrustningen eller på personalens sätt att utföra arbetet?

Svaret på frågorna var dock nej, och Tomas Stomberg började fundera på om själva saltlaken kunde förbättras.

– Om man blandade den med något kanske det kunde underlätta på ytor där man inte har hjälp av trafiken.

Saltlösning som läggs ut på större vägar aktiveras av alla fordon, på gång- och cykelvägar saknas den friktionen och Tomas Stomberg funderade därför på hur olika salters egenskaper skulle kunna kombineras.

– Jag kom på att natriumklorid har en kylande effekt, det är en fördel eftersom den inte drar åt sig fukt och det får vägen att torka upp.

– Kalciumklorid däremot har en värmande effekt, den drar åt sig fukt och används därför för att dammbinda vägar.

Hypotesen var att en lagom mix skulle förbättra resultatet och fungera även i lägre temperaturer. Tomas Stomberg tog sig an utmaningen, han tömde sitt kylskåp, köpte hem massor av salt och började experimentera på egen hand.

Efter många tester, ideliga diskussioner med saltproducenterna och en hel del huvudbry kom han fram till att den ultimata blandningen bestod av 20 procent 36-procentig kalciumklorid och 80 procent 23-procentig natriumklorid.

Karlstadlaken var därmed född och togs i bruk i Karlstad kommun.

Enligt Tomas Stomberg har kommunens vinterväghållning sedan dess blivit mycket bättre, med färre utryckningar, minskade kostnader och färre olyckor

– Det står också helt klart att Karlstadlaken inte kräver lika mycket trafik för att hålla sig aktivt, fördelen är lägre återfrysningstemperaturer och färre återfrysningar, det är dessutom ekonomiskt fördelaktigt, vi sparade 300 000 i rena pengar på färre utryckningar första året.

Han ser det som en stor samhällsvinst att sopsalta med laken och uppger att det inte blir mer salt på vägarna även om Karlstadlaken läggs ut lite tjockare, 1,6 gram istället för 1,4 gram per kvadratmeter.

– Förut fick vi ofta lägga ut salt två gånger på en 24-timmarsperiod på grund av risken för återfrysning, nu räcker det med en vända.

– Vi lägger alltså ut mindre salt per dygn i dag.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin, läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

Peab fick koll på skogsvägsdammet och tjänar en hacka på kuppen. ”Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.”

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya tunneltåget visat

Han ropade hem svarta grävaren

Maskinia avslöjar nu vem som vann auktionen och var Doosan DX140W-5 Black Edition numera hör hemma. "Jag blev mycket glad när jag såg att det var jag som till slut tog hem maskinen, säger vinnaren".

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Jättemixer för blöta massor

När en ny produkt ska lanseras räcker det ibland inte att få entreprenörerna att köpa den – beställarna måste också inse att den behövs, ett uppdrag Allu Sverige tagit på allvar.

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Nyhetsbrev

Blixtrande nyheter från Ljungby

Ljungby Maskin gungar vidare, nu med bättre belysning – ett led i företagets säkerhetstänk. "Det är viktigt att synas bättre till exempel vid vägarbeten".

Satsar på innovativa energilösningar

Regionservice i VG-regionen vill bli bästa arbetsgivaren

Regionservice i Västra Götalandsregionen har lyckats sänka sjukfrånvaron med 1,7 procentenheter på ett år, från maj 2017 till maj 2018.

OP System visade bredden

En nedstrippad sikt, en materialhanterare som går på el och en betongsax med mer kraft i cylindrarna stod att finna när OP System ställde ut på Svenska Maskinmässan.

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

Städarna jagar pallplatser

200 miljoner till tvärvetenskap

Snabbtester för droganalys ska bli säkrare

Handlingsplan ska minska matsvinnet

Regeringen presenterar en handlingsplan innehållande bland annat 42 förslag på åtgärder för att minska matsvinnet.

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Unik station säkrar kundernas elleverans

En mobil fördelningsstation med den senaste tekniken och extremt kompakt format ska de närmaste månaderna säkra elförsörjningen för Kraftringens kunder runt Färingtofta.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Robot i räddningspersonalens tjänst

En robot som kan se och navigera i rökfyllda utrymmen, upptäcka gasläckor och skissa kartor över platser den befinner sig på är resultatet av ett forskningsprojekt.

31 dog på vägarna i maj

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Snillrikt samarbete i Stäket

Hjulgrävare och bandgrävare delar broderligt på bördan när en 20 ton tung och 140 meter lång fjärrvärmeledning lanseras ut i Stäketsundet, den enda vattenpassagen när 23 kilometer transitledning ska ner i backen.

Plus

Vården ska lära av flygledartornet

Likt en radar ska ny teknik mäta vitala funktioner i kroppen och automatiskt larma vid avvikelser. Innan det är fara för liv. Hemmonitorering ska göra patienterna friare. - Målet är att människor ska kunna leva med sin sjukdom, inte tyngas under den, säger Mikael Wintell, på Västra Götalandsregionen.

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Axfood och Lidl naggar på Coop

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Fyra nya till Coala

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118