23948sdkhjf

Snabba ryck med bra tryck

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Det har hänt en hel del på tekniksidan när det gäller väghållning. Under det senaste dryga decenniet har flera nya innovationer förändrat hela branschen, förklarar Björn Kronberg på Ströman Maskin.

Läs också: Maxad mix hejdar halkan

– Om jag sagt för 20 år sedan att vi kommer att köra lake i 90 km i timmen på motorvägen skulle ingen ha trott mig, sade han på ett seminarium som Ströman Maskin anordnade i februari.

2005 kom höghastighetsspridarna som innebar att jobbet kunde utföras i hastigheter upp till 70-90 kilometer i timmen.

Kombispridaren, som kan köra både torrt, befuktat och lake tog utvecklingen ännu ett steg framåt.

– Vi fick spridare som kunde göra allt, köra i små områden, sakta och med små givor, säger Björn Kronberg.

Läs också: Laken dög när flingorna flög

Han lyfter dock särskilt fram laken, som han anser har revolutionerat väghållningen.

– Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Fröet till det hela grodde i Danmark när maskintillverkaren Epoke för drygt 20 år sedan fick uppdraget att göra det möjligt att lägga ut lake på broarna till Stora och Lilla Bält, broar som alltid måste hållas halkfria.

2006 tog Epokes svenska generalagent Ströman Maskin systemet till Sverige, flera stora vägentreprenörer nappade men systemet var inte perfekt, körde man lite för långsamt gick det sämre att salta.

– Krokdysan löste det problemet, det blev en högtrycksspruta rätt ner i vägbanan, säger Björn Kronberg.

– Krokdysorna ger väldigt bra resultat, de slår ner laken direkt i backen, de nästan kryper under snön, säger Mats Grönbech på Ströman Maskin.

Ströman Maskin rekommenderar särskilt Karlstadlaken, en blandning av natriumklorid och kalciumklorid som uppges innebära lägre återfrysningstemperatur, färre återfrysningar och färre utryckningar.

– Det blir mindre drivmedel, mindre material och färre olyckor, miljöbelastningen minskar också jämfört med natriumklorid eftersom man använder mindre material, säger Mats Grönbech.

Ströman Maskin rekommenderar också lake (kalciumklorid) för att dammbinda grusvägar. Resultatet är betydligt bättre än med traditionell

Natriumklorid, förklarar Björn Kronberg.

– Man kan spara upp till 10 000 kronor per mil om vi sätter på krokdysorna vid dammbindningen. Vi ser flera kunder som redan är igång med detta och resultaten är riktigt bra. Med 40 mil väg blir det mycket pengar.

De nya framstegen har inneburit att halkbekämpningen går fortare, och kräver mindre material, hävdar Mats Grönbech.

– Färre enheter krävs när insatstiden på klass 1-2-vägar halveras, det går att klara tio mil inklusive tankning på en timme och 45 minuter.

Björn Kronberg noterar att man kan utnyttja spridarna bättre.

– Många av våra kunder har jobb året runt, samma maskin som bekämpar vinterhalkan kan spola gator innan gatorna sopas på våren, den kan binda damm på asfaltytorna och när sommaren kommer kan den binda damm på grusvägar.

– Nu kan man skriva av maskinen mycket fortare, man får mer för pengarna.

Tanken nu är att se om det går att förbättra vinterväghållningen ännu mer. Enligt Ströman Maskin kan till exempel GPS-styrning och vågceller lyfta det hela en nivå med bättre säkerhet, ytterligare besparingar, bättre arbetsmiljö och mindre miljöbelastning.

– Om vi kan placera ut materialet exakt där det ska vara med hjälp av GPS och sen har ett vågsystem som kalibrerar spridaren krävs det mindre material mot i dag.

– Med Karlstadlake kanske vi kan komma ner till 10-12 gram per kvadratmeter vid förbyggande saltning. Det innebär mindre salt än tidigare. Gör vi en halkbekämpning i stället för två som är normalt idag så får vi lönsamhet på ytterligare områden och kan vi sedan bibehålla hastighet vid 80 kilometer i timmen när vi gör förbyggande saltning då är vi en bit på väg, konstaterar Björn Kronberg.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

”Sämst i Sverige”. Tomas Stomberg var inte nöjd med kommunens saltsopning och trixade sig fram till en egen lake som nu har revolutionerat halkbekämpningen i Karlstad. Läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

Peab fick koll på skogsvägsdammet och tjänar en hacka på kuppen. ”Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.”

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

5,7 miljoner till forskning om 3D-tekniken

Samarbete om trådlös teknik i gruvor

Bättre täckning, högre tillförlitlighet och ökad säkerhet utlovas när Epiroc och Ericsson samarbetar om trådlös teknik i gruvor.

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

2

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Nyhetsbrev

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Fortsatt optimism inom industrin

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153