Snabba ryck med bra tryck

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Det har hänt en hel del på tekniksidan när det gäller väghållning. Under det senaste dryga decenniet har flera nya innovationer förändrat hela branschen, förklarar Björn Kronberg på Ströman Maskin.

Läs också: Maxad mix hejdar halkan

– Om jag sagt för 20 år sedan att vi kommer att köra lake i 90 km i timmen på motorvägen skulle ingen ha trott mig, sade han på ett seminarium som Ströman Maskin anordnade i februari.

2005 kom höghastighetsspridarna som innebar att jobbet kunde utföras i hastigheter upp till 70-90 kilometer i timmen.

Kombispridaren, som kan köra både torrt, befuktat och lake tog utvecklingen ännu ett steg framåt.

– Vi fick spridare som kunde göra allt, köra i små områden, sakta och med små givor, säger Björn Kronberg.

Läs också: Laken dög när flingorna flög

Han lyfter dock särskilt fram laken, som han anser har revolutionerat väghållningen.

– Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Fröet till det hela grodde i Danmark när maskintillverkaren Epoke för drygt 20 år sedan fick uppdraget att göra det möjligt att lägga ut lake på broarna till Stora och Lilla Bält, broar som alltid måste hållas halkfria.

2006 tog Epokes svenska generalagent Ströman Maskin systemet till Sverige, flera stora vägentreprenörer nappade men systemet var inte perfekt, körde man lite för långsamt gick det sämre att salta.

– Krokdysan löste det problemet, det blev en högtrycksspruta rätt ner i vägbanan, säger Björn Kronberg.

– Krokdysorna ger väldigt bra resultat, de slår ner laken direkt i backen, de nästan kryper under snön, säger Mats Grönbech på Ströman Maskin.

Ströman Maskin rekommenderar särskilt Karlstadlaken, en blandning av natriumklorid och kalciumklorid som uppges innebära lägre återfrysningstemperatur, färre återfrysningar och färre utryckningar.

– Det blir mindre drivmedel, mindre material och färre olyckor, miljöbelastningen minskar också jämfört med natriumklorid eftersom man använder mindre material, säger Mats Grönbech.

Ströman Maskin rekommenderar också lake (kalciumklorid) för att dammbinda grusvägar. Resultatet är betydligt bättre än med traditionell

Natriumklorid, förklarar Björn Kronberg.

– Man kan spara upp till 10 000 kronor per mil om vi sätter på krokdysorna vid dammbindningen. Vi ser flera kunder som redan är igång med detta och resultaten är riktigt bra. Med 40 mil väg blir det mycket pengar.

De nya framstegen har inneburit att halkbekämpningen går fortare, och kräver mindre material, hävdar Mats Grönbech.

– Färre enheter krävs när insatstiden på klass 1-2-vägar halveras, det går att klara tio mil inklusive tankning på en timme och 45 minuter.

Björn Kronberg noterar att man kan utnyttja spridarna bättre.

– Många av våra kunder har jobb året runt, samma maskin som bekämpar vinterhalkan kan spola gator innan gatorna sopas på våren, den kan binda damm på asfaltytorna och när sommaren kommer kan den binda damm på grusvägar.

– Nu kan man skriva av maskinen mycket fortare, man får mer för pengarna.

Tanken nu är att se om det går att förbättra vinterväghållningen ännu mer. Enligt Ströman Maskin kan till exempel GPS-styrning och vågceller lyfta det hela en nivå med bättre säkerhet, ytterligare besparingar, bättre arbetsmiljö och mindre miljöbelastning.

– Om vi kan placera ut materialet exakt där det ska vara med hjälp av GPS och sen har ett vågsystem som kalibrerar spridaren krävs det mindre material mot i dag.

– Med Karlstadlake kanske vi kan komma ner till 10-12 gram per kvadratmeter vid förbyggande saltning. Det innebär mindre salt än tidigare. Gör vi en halkbekämpning i stället för två som är normalt idag så får vi lönsamhet på ytterligare områden och kan vi sedan bibehålla hastighet vid 80 kilometer i timmen när vi gör förbyggande saltning då är vi en bit på väg, konstaterar Björn Kronberg.

Läs mer om halkbekämpning och dammbindning – klicka på länkarna nedan!

”Sämst i Sverige”. Tomas Stomberg var inte nöjd med kommunens saltsopning och trixade sig fram till en egen lake som nu har revolutionerat halkbekämpningen i Karlstad. Läs mer här.

Karlstadlaken visade sig få oväntad bonuseffekt – nu används den även sommartid för dammbindning. ”De pengar vi sparar kan vi använda till drift i stället – grusa mer, hyvla mer och höja kvaliteten på grusvägarna ytterligare.” Läs mer här.

Peab fick koll på skogsvägsdammet och tjänar en hacka på kuppen. ”Det har varit lönsamt för oss, i stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst.”

I Kristianstad spelar det ingen roll om saltbilsföraren är nybörjare eller veteran – rutten ska utföras på exakt samma sätt varje gång. Läs mer här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya tunneltåget visat

Han ropade hem svarta grävaren

Maskinia avslöjar nu vem som vann auktionen och var Doosan DX140W-5 Black Edition numera hör hemma. "Jag blev mycket glad när jag såg att det var jag som till slut tog hem maskinen, säger vinnaren".

Volvo Car gör rejält miljölyft

Varje ny bil ska innehålla minst 25 procent återvunnen råvara från 2025, säger Andreas Andersson, analysingenjör på Volvo Car, till Plastforum.

Jättemixer för blöta massor

När en ny produkt ska lanseras räcker det ibland inte att få entreprenörerna att köpa den – beställarna måste också inse att den behövs, ett uppdrag Allu Sverige tagit på allvar.

Tigon ska ut i verkligheten

Steg IV-motor, drivna järnvägshjul och ett nytt styrsystem är några av finesserna på Huddigs nya serie 1260D. Företaget avslöjar också att Tigon ska testas i verkligheten nästa år.

Diskussionerna bekräftas kring fusion

Nyhetsbrev

Blixtrande nyheter från Ljungby

Ljungby Maskin gungar vidare, nu med bättre belysning – ett led i företagets säkerhetstänk. "Det är viktigt att synas bättre till exempel vid vägarbeten".

Satsar på innovativa energilösningar

Regionservice i VG-regionen vill bli bästa arbetsgivaren

Regionservice i Västra Götalandsregionen har lyckats sänka sjukfrånvaron med 1,7 procentenheter på ett år, från maj 2017 till maj 2018.

OP System visade bredden

En nedstrippad sikt, en materialhanterare som går på el och en betongsax med mer kraft i cylindrarna stod att finna när OP System ställde ut på Svenska Maskinmässan.

Azita Shariati: Hållbarhet är lönsamt

Städarna jagar pallplatser

200 miljoner till tvärvetenskap

Snabbtester för droganalys ska bli säkrare

Handlingsplan ska minska matsvinnet

Regeringen presenterar en handlingsplan innehållande bland annat 42 förslag på åtgärder för att minska matsvinnet.

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

Unik station säkrar kundernas elleverans

En mobil fördelningsstation med den senaste tekniken och extremt kompakt format ska de närmaste månaderna säkra elförsörjningen för Kraftringens kunder runt Färingtofta.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Robot i räddningspersonalens tjänst

En robot som kan se och navigera i rökfyllda utrymmen, upptäcka gasläckor och skissa kartor över platser den befinner sig på är resultatet av ett forskningsprojekt.

31 dog på vägarna i maj

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Snillrikt samarbete i Stäket

Hjulgrävare och bandgrävare delar broderligt på bördan när en 20 ton tung och 140 meter lång fjärrvärmeledning lanseras ut i Stäketsundet, den enda vattenpassagen när 23 kilometer transitledning ska ner i backen.

Plus

Vården ska lära av flygledartornet

Likt en radar ska ny teknik mäta vitala funktioner i kroppen och automatiskt larma vid avvikelser. Innan det är fara för liv. Hemmonitorering ska göra patienterna friare. - Målet är att människor ska kunna leva med sin sjukdom, inte tyngas under den, säger Mikael Wintell, på Västra Götalandsregionen.

Träfiberkomposit för 3D-utskrift

Krönika: AI i vården – naiv utopi eller självklar framtid?

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Axfood och Lidl naggar på Coop

Willys kommer till Söder

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Amazonstädning på gång

Kry tar in halv miljard

Gävle låter fler slåss om kakan

Pythagoras förvärvat norska Evcon

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Nilfisk sålde kem- och redskapsdelen

Fyra nya till Coala

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125