23948sdkhjf

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning är oftast ett nödvändigt ont, och problemet är påtagligt inte bara hemma i köket. Om ingen städade gator, vägar och tunnlar skulle det inte bara se otrevligt ut – det skulle innebära stora problem för samhället.

Att rengöra till exempel tunnlar är både dyrt och tidskrävande, Trafikverket och dess entreprenörer och leverantörer har därför provat olika sätt att minska behovet av städning.

För drygt tio år sedan testades till exempel en slags smutsavvisande vätska, genom att försegla ytorna med en riktigt tunn hinna skulle smutsen inte fastna lika hårt, behovet av kemikalier skulle minska och tunneltvätten skulle bli enklare.

– Det fungerade ganska bra men effekten avtog förstås med åren och inga nya behandlingar har gjorts, konstaterar Lars Strömqvist, konsult på LS Konsult.

Att måla betongen för att göra det svårare för smutsen att få fäste har testats till exempel i Norra länken.

Tyvärr har färgen redan börjat krackelera efter bara ett par år, säger Lars Strömqvist.

I ett gemensamt projekt försöker därför Pica AB, som tillverkar rengöringsmedel, Svevia och Trafikverket ta fram en tvåkomponentsfärg med förmågan att ”andas”.

– Vi har sett att det finns liknande produkter i både Tyskland och Schweiz som uppges hålla i tio år.

Pica testar också luftrenande betong.

I takt med att det blir allt fler dieselbilar ökar utsläppen av kväveoxider, säger Lars Strömqvist.

Problemet finns inte minst i tunnlar, där trafiken ibland står helt stilla. Tanken är låta själva byggnadsverket rena luften. Genom att baka in partiklar av titandioxid i betongen ska materialet bli fotokatalytiskt, något som innebär att det, med hjälp av till exempel solljus, ska kunna bryta ner kväveoxider.

Metoden har provats bland annat i Roskilde. Syftet var att under tre år se om luftföroreningarna kunde minskas med fotokatalytisk rening – genom att behandla asfalten på två stora parkeringar och låta solen kicka igång processen med sina strålar.

Enligt slutrapporten rensades luften på totalt 69 kg kväveoxid per år, metoden beskrivs som stabil över tid och Lars Strömqvist hoppas att det kan fungera även i en svensk tunnel.

Vi har lagt ett prov i en del av Nackatunneln, i en tunnel finns förstås inget solljus men vi använder oss i stället av UV-belysning och det ska bli intressant att se vilket resultat vi kommer att få.

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om hur Svevia städar alla Stockholms tunnlar (och några till), ett jobb som kräver sju nätter i veckan 36 veckor om året.

Läs här om de skräddarsydda fordon som krävs för all denna städning.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094