23948sdkhjf

Rena framtidsvisioner

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning är oftast ett nödvändigt ont, och problemet är påtagligt inte bara hemma i köket. Om ingen städade gator, vägar och tunnlar skulle det inte bara se otrevligt ut – det skulle innebära stora problem för samhället.

Att rengöra till exempel tunnlar är både dyrt och tidskrävande, Trafikverket och dess entreprenörer och leverantörer har därför provat olika sätt att minska behovet av städning.

För drygt tio år sedan testades till exempel en slags smutsavvisande vätska, genom att försegla ytorna med en riktigt tunn hinna skulle smutsen inte fastna lika hårt, behovet av kemikalier skulle minska och tunneltvätten skulle bli enklare.

– Det fungerade ganska bra men effekten avtog förstås med åren och inga nya behandlingar har gjorts, konstaterar Lars Strömqvist, konsult på LS Konsult.

Att måla betongen för att göra det svårare för smutsen att få fäste har testats till exempel i Norra länken.

Tyvärr har färgen redan börjat krackelera efter bara ett par år, säger Lars Strömqvist.

I ett gemensamt projekt försöker därför Pica AB, som tillverkar rengöringsmedel, Svevia och Trafikverket ta fram en tvåkomponentsfärg med förmågan att ”andas”.

– Vi har sett att det finns liknande produkter i både Tyskland och Schweiz som uppges hålla i tio år.

Pica testar också luftrenande betong.

I takt med att det blir allt fler dieselbilar ökar utsläppen av kväveoxider, säger Lars Strömqvist.

Problemet finns inte minst i tunnlar, där trafiken ibland står helt stilla. Tanken är låta själva byggnadsverket rena luften. Genom att baka in partiklar av titandioxid i betongen ska materialet bli fotokatalytiskt, något som innebär att det, med hjälp av till exempel solljus, ska kunna bryta ner kväveoxider.

Metoden har provats bland annat i Roskilde. Syftet var att under tre år se om luftföroreningarna kunde minskas med fotokatalytisk rening – genom att behandla asfalten på två stora parkeringar och låta solen kicka igång processen med sina strålar.

Enligt slutrapporten rensades luften på totalt 69 kg kväveoxid per år, metoden beskrivs som stabil över tid och Lars Strömqvist hoppas att det kan fungera även i en svensk tunnel.

Vi har lagt ett prov i en del av Nackatunneln, i en tunnel finns förstås inget solljus men vi använder oss i stället av UV-belysning och det ska bli intressant att se vilket resultat vi kommer att få.

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om hur Svevia städar alla Stockholms tunnlar (och några till), ett jobb som kräver sju nätter i veckan 36 veckor om året.

Läs här om de skräddarsydda fordon som krävs för all denna städning.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gröna blad på tallriken kan motverka fettlever

Mer spenat och ruccola i kosten kan minska risken att utveckla fettlever. Ungefär 200 gram per dag räcker för att uppnå effekt. Det visar nypublicerad forskning från Karolinska institutet.

Rototilt blev norsk gasell

”Det är mycket sällan bolag i vår bransch får denna utmärkelse och därför är det en stor ära för oss.”

Byggandets aktörer får skulden för skador i mångmiljardklassen

Fel, brister och skador i byggsektorn kostar mer än 50 miljarder kronor varje år, enligt Boverket, som ger branschaktörerna skulden.

Ledare: Hoppet står till tomten

”De tre månader som gått sedan valet har dessvärre skapat en bild av att våra folkvalda prioriterar retorik framför praktisk politik.

Miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmål

Fortsatt optimism inom industrin

Nyhetsbrev

Nya avfallsplanen fastställd

Naturvårdsverket har nu fastställt Sveriges nya nationella avfallsplan och avfallsförebyggande program.

Lucka 19 - öppna och se vem där

NCC bygger skola

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Minskad snöstörningsrisk för Stockholmsflyg

Mer personal och fler fordon ska säkra flygtrafiken till och från Stockholm, även vid kraftiga snöfall.

Begär nästan halv miljon i vite

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.098