Specialfordon spolar rent

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Stockholm. Svevia har en specialanpassad maskinpark till sitt förfogande när de ska städa Stockholms alla tunnlar.

Två teknikbilar, ett lastväxlarflak med pumpar och en jättelik våtdammsugare utgör grunden.

De två teknikbilarna har normalt varsitt ansvarsområde, en tar sig an skyltarna och den andra den 170 centimeter höga barriären.

De är försedda med en kranarm med robot och arbetar i flera steg, skyltar och barriärer förvattnas ofta, sedan sprutas rengöringsmedlet på och när det fått verka en stund spolas ytan ren med högtrycksvatten. Hela proceduren tar normalt 10-15 minuter.

Sopsugen är en Volvo FM9 med behållare från Johnston Beam. Behållaren rymmer 14 kubikmeter och vattentanken är 4,5 kubikmeter stor.

Sopsugen fungerar som en våtdammsugare, den går efter teknikbilarna och vattentvättar ytan genom att spola ut högtrycksvatten som sedan sugs upp momentant.

Lastväxlarflaket är försett med pumpar och tvättar sprutbetongen.

Specialbilarna går närmare 2 000 timmar per år, att jämföra med en vanlig lastbil som kanske nöjer sig med 1 500.

– Våra bilar går dock väldigt långsamt, motorn går mjukt och det som slits är i stället aggregaten, säger Robert Pettersson, Svevias platschef för TA och tunneltvätt i södra Stockholm och City.

Han räknar med att bilarna håller i 7-8 år innan det är dags att byta ut dem.

Alla teknikbilar är norskbyggda ekipage på Mercedes Econic-chassin med lågt insteg och busshytt.

– Busshytt är bra för då kan vi se upp i taket, det blir bättre arbetsmiljö och det krävs eftersom man sitter i bilen nästan hela skiftet, säger Robert Pettersson.

Alla bilar skräddarsys.

– Vi har till exempel sett till att ha bra luftfjädring i bilarna, det ska vara lätt att justera höjden – förarna sitter med joystickar och behöver kunna luta sig tillbaka.

Bilarna byts ut allt eftersom och snart är det dags igen.

– Just nu tittar vi på en helt ny teknikbil, som ska byggas i Norge eller Danmark, säger Robert Pettersson.

Den nya bilen blir en borstbil, ett fordon som kan köra både låg- och högtryck men också borsta.

Se maskinerna i rörelse på filmen längre ned.

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om hur Svevia städar alla Stockholms tunnlar (och några till), ett jobb som kräver sju nätter i veckan 36 veckor om året.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

Läs här om hur självrenande betong och målarfärg som andas kan minska behovet av städning.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fyra år med väg och spår för Nyab

Spår- och anläggningsarbeten för runt en halv miljard kronor väntar Nyab som tecknat ett fyraårigt ramavtal med Trafikverket.

Glada dagar för stadskärnorna

Nio nya smörjexperter certifierade

Uthyrare utökar

"Vi har växt stort i Göteborg och nu behöver vi större lokaler."

Morän passar bra vid vägkanter

Morän är bättre än bergkross i det material som omger vägkanterna, hävdar VTI.

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Nyhetsbrev

SPM Instrument tar hem stororder

Södra Wood Värö har beställt ett större onlinesystem från SPM Instrument för att kunna konditionsövervaka kritiska maskiner i timmersortering, såglinje och efterbehandling.

SKF förnyar samarbetet

Framtidens städning: Automation, digitalisering och bubbelvatten

Forskning visar att lokalvårdare är en av de yrkesgrupper som i framtiden löper störst risk att bytas ut mot robotar. Å andra sidan betyder framtidens teknik också att lokalvårdare får nya, bra och viktiga hjälpmedel.

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

JMC introducerar Borche i Sverige

Tar upp konkurrensen i Norden.

Läkareförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Nyanlända missar bussförarjobben

Bra arbetsplats ger hög status

Lyssna på Linda Engström Condon den 3 oktober

Bauma närmar sig

8-14 april 2019 väntar Baumas numera 614 000 kvadratmeter utställningsyta på långt mer än en halv miljon besökare.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Bioplast vinner terräng

Volvo Cars vill minska plastföroreningar

Mycket arbeten på järnvägsnätet

Under de kommande fyra veckorna blir det mycket arbeten på bland annat järnvägssträckorna Gävle–Sundsvall, Sundsvall–Ånge och Bräcke–Storlien.

Svensk export ökade kraftigt

Statsbidrag utdelade för skredsäkring

Lilla Edet får de första statsbidragen som delas ut för ras- och skredsäkrande åtgärder längs med Göta älv

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen.

Avyttrar delar av sortimentet

Accon köper Swede Rehandling Systems

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Går från Coor till Newsec

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.196