23948sdkhjf

Specialfordon spolar rent

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Stockholm. Svevia har en specialanpassad maskinpark till sitt förfogande när de ska städa Stockholms alla tunnlar.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

Två teknikbilar, ett lastväxlarflak med pumpar och en jättelik våtdammsugare utgör grunden.

De två teknikbilarna har normalt varsitt ansvarsområde, en tar sig an skyltarna och den andra den 170 centimeter höga barriären.

De är försedda med en kranarm med robot och arbetar i flera steg, skyltar och barriärer förvattnas ofta, sedan sprutas rengöringsmedlet på och när det fått verka en stund spolas ytan ren med högtrycksvatten. Hela proceduren tar normalt 10-15 minuter.

Sopsugen är en Volvo FM9 med behållare från Johnston Beam. Behållaren rymmer 14 kubikmeter och vattentanken är 4,5 kubikmeter stor.

Läs också: Svevia sköter broar

Sopsugen fungerar som en våtdammsugare, den går efter teknikbilarna och vattentvättar ytan genom att spola ut högtrycksvatten som sedan sugs upp momentant.

Lastväxlarflaket är försett med pumpar och tvättar sprutbetongen.

Specialbilarna går närmare 2 000 timmar per år, att jämföra med en vanlig lastbil som kanske nöjer sig med 1 500.

– Våra bilar går dock väldigt långsamt, motorn går mjukt och det som slits är i stället aggregaten, säger Robert Pettersson, Svevias platschef för TA och tunneltvätt i södra Stockholm och City.

Läs också: Luriga myrar trycks ned

Han räknar med att bilarna håller i 7-8 år innan det är dags att byta ut dem.

Alla teknikbilar är norskbyggda ekipage på Mercedes Econic-chassin med lågt insteg och busshytt.

– Busshytt är bra för då kan vi se upp i taket, det blir bättre arbetsmiljö och det krävs eftersom man sitter i bilen nästan hela skiftet, säger Robert Pettersson.

Alla bilar skräddarsys.

Läs också: Ett steg närmare geofencing

– Vi har till exempel sett till att ha bra luftfjädring i bilarna, det ska vara lätt att justera höjden – förarna sitter med joystickar och behöver kunna luta sig tillbaka.

Bilarna byts ut allt eftersom och snart är det dags igen.

– Just nu tittar vi på en helt ny teknikbil, som ska byggas i Norge eller Danmark, säger Robert Pettersson.

Den nya bilen blir en borstbil, ett fordon som kan köra både låg- och högtryck men också borsta.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Se maskinerna i rörelse på filmen längre ned.

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om hur Svevia städar alla Stockholms tunnlar (och några till), ett jobb som kräver sju nätter i veckan 36 veckor om året.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

Läs här om hur självrenande betong och målarfärg som andas kan minska behovet av städning.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tolv våningar i trä

Ett av världens största trähusprojekt ska byggas i Stockholm.

Översvämningskartor ger falsk trygghet

Många människor är omedvetna om att de bor på mark där det finns risk för översvämningar, enligt Nancy Joy Lin, miljöforskare vid Högskolan i Gävle.

Lucka 18 - öppna och se

Larsen vann Bemötandepriset

Får finsk ägare

Mer sopsaltning på Stockholms cykelvägar

Trafikverket lovar lättare och säkrare cykeltransporter i Stockholm i och med att sopsaltning kommer att användas mer än tidigare.

Nyhetsbrev

Höjning vid årsskiftet

Hydroscand utökar i Mora

Ytterligare en servicebuss ska serva Dalarna.

Branschglädje över sänkt investeringsstöd

Den av riksdagen antagna budgeten innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av, till glädje för branschen.

De snackade hem pokalen i Lund

106 miljoner till hyresrätter

81 nya lägenheter ska byggas i Västerås

De är först i Sverige

När en brytare vid ett ställverk skulle bytas ut, enligt underhållsplanen, passade Siemens på att gå över till ny teknik istället för att sätta in en gasbrytare.

”Alla drömmer kanske inte om att sälja mest toapapper”

Magnus Groth valde att bli vd för Essity när SCA delade sin verksamhet i två delar.

Minskad snöstörningsrisk för Stockholmsflyg

Mer personal och fler fordon ska säkra flygtrafiken till och från Stockholm, även vid kraftiga snöfall.

Begär nästan halv miljon i vite

Krafttag mot fusk i däckåtervinning

Fusk med obetalda däck i återvinningssystemet hotar däckåtervinningen i Sverige eftersom en femtedel av alla däck som lämnas till återvinning saknar finansiering. 

Debatt: Nolltolerans mot tappade skopor

Engcons vd och grundare Stig Engström tycker att vi en gång för alla måste övergå från ord till handling för att öka säkerheten i anslutning till arbetande maskiner.

Dystra utsikter för bostadssökande

Situationen för de som behöver en bostad i Sverige blir allt mer besvärande, visar en färsk prognos från Boverket.

Skanska ska lösa platsbristen i svenska fängelser

Hög beläggning på landets kriminalvårdsanstalter gör att Hall kommer att byggas ut med start i början av 2020.

Ball säljer i Kina

Lucka 17 - vem där?

I dagens lucka hittar vi en direktör som laddar för det mest omfattade förnyelsearbetet någonsin i regionens historia...

Nya tobakslagen slår fast nya märkningsregler

Miljöfokus när E4 byggs ut vid Ljungby

En efterlängtad utbyggnad av E4 till motorväg mellan Ljungby och Toftanäs rycker allt närmare.

Ny digital biomarkör för beroendevård

Kontigo etablerar ny digital biomarkör för vård av alkoholberoende.

Maxhalt kan stoppa energidrycker

Lucka 14 - vem finns här?

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097