Ständig städning för Svevia

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Stockholm. Klockan har slagit 22 en kylslagen januarikväll och Leveranstidningen Entreprenad beger sig bortom avspärrningarna ner i Södra länken – tunnelsystemet som normalt kokar av stressade storstadsbilister och målinriktade lastbilschaufförer ligger öde i stockholmsnatten, hela tunnelsystemet har stängts av.

Läs också: Tvättar Stockholms tunnlar

– Nu kan man köra mot trafiken, ler Robert Pettersson, vår guide i underjorden och Svevias platschef för TA och tunneltvätt i södra Stockholm och City.

Precis i mynningen ligger strängar av solkig snö, längre in har jordvärmen smält alla spår av vinter.

Ännu lite längre in hänger en lätt doft av rengöringsmedel och våt asfalt i luften och det dröjer inte länge förrän vi hör det pysande ljudet av en av Svevias teknikbilar, långsamt glider den fram genom tunneln och stannar till vid varje skylt för att elegant sträcka upp sin dysförsedda arm och låta vattnet spola.

– Det går inte fort, vi hinner kanske 2-3 kilometer i timmen, förklarar Robert Pettersson.

Läs också: Världsunikt brounderhåll

Det är inte första gången Svevia sveper in med sin städpatrull, företaget har tvättat Södra länken ända sedan tunneln invigdes 2004.

Arbetslaget, med 5-6 bilar och lika många förare, är rutinerat med mycket att göra – patrullen är i tjänst sju nätter i veckan 36 veckor om året.

– Men vi struntar faktiskt i julafton och nyårsafton och såna dagar, ler Robert Pettersson.

Förutom de riktiga jättarna Södra Länken, Norra länken och Norrortsleden ingår en stor mängd mindre tunnlar i uppdraget (se faktaruta!).

Läs också: Vägunderhåll på fjället i fyra år till

Ohotat störst är Södra länken med över 100 000 fordon per dygn, bilar som drar med sig ansenliga mängder smuts men också vanliga sopor – det är inte ovanligt att arbetslaget får sopa upp hamburgerförpackningar, läskmuggar och en och annan blöja.

– Tunnlarna blir otroligt smutsiga, säger Robert Pettersson.

Södra länken kräver därför ideliga besök, varannan vecka är det dags och det krävs totalt fyra nätters arbete för att hinna igenom hela systemet.

När Leveranstidningen Entreprenad hälsar på har det gått tio dagar sedan tunneln städades sist och smutsen ligger tjock på asfalt och barriärer.

– Januari och februari är den värsta perioden, dels på grund av alla dubbdäck, dels för att temperaturen ligger där den ligger, kommenterar Robert Pettersson.

Dubbdäcken innebär mycket partiklar och Svevia samlar årligen upp 1 200-1 400 ton blöta massor som deponeras på Ragnsells anläggning i Högbytorp.

– Det blir 8-9 ton per skift som vi sopar upp.

Vinterkylan påverkar också, ner till fem minus klarar man, blir det kallare måste hela städtåget längre in i tunnlarna för att inte riskera att vattnet fryser i lastbilarna eller på vägen.

Städning innebär damm, frågan om partiklar är därför högaktuell ur arbetsmiljösynpunkt.

– Vi vet att till exempel PM10-halten går upp i tunnlarna under dubbdäckssäsongen, säger Robert Pettersson.

Svevia är därför noga med filter till bilarna, våren 2017 beställde företaget dessutom en undersökning som bland annat gick ut på att mäta mängden respiratoriskt kvarts och halten partiklar.

– Utrustningen sattes på chaufförer under ett normalpass och resultatet visar att det inte finns några större risker, säger Robert Pettersson.

– Eftersom det har gjorts ordentliga mätningar känner vi oss trygga.

Smutsen är en svår fiende.

– Särskilt Södra länken skulle behöva tvättas ännu mer, det är väldigt smutsigt, i Norra länken går det bättre, där är trafikmängden mycket mindre, säger Robert Pettersson

Varför ens anstränga sig då?

– Utan regelbunden rengöring rinner smutsen iväg med dagvattnet och täpper igen avloppen, halterna av ohälsosamma material ökar också i tunneln.

Tekniken är väl beprövad, det som skulle kunna förbättras är se till att smutsen inte fastnar alls konstaterar han och gläds åt flera mindre förbättringar – till exempel de nya mer lättvättade LED-skyltar som infördes så sent som i december 2017.

Tunnlarna är oftast öppna för trafik under städningen, ibland stängs dock de större av, då får Svevia samsas med andra entreprenörer som utför reparationer och underhåll.

– Trafikverket stänger av tunnlarna 75 gånger per år, 30 gånger för Norra länken och 22 gånger för Södra länken, det ska de ha en eloge för, de satsar mycket på en säker arbetsmiljö för sina entreprenörer säger Robert Pettersson.

Att stänga ner Södra länken kräver 15-20 resuser, 5-10 TMA-bilar och bomvakter vid varje nedgång, en serie hinder ska dessutom stoppa ouppmärksamma eller nonchalanta trafikanter: första stoppet är en automatbom, 30 meter längre fram ska den som kört rakt igenom bommen fångas i ett nät. Ytterligare 30 meter längre fram blir det tvärstopp för den som fortfarande inte fattat vinken.

– Sist har vi en stålbom, den tar man sig inte förbi, säger Robert Pettersson.

Att städa i en öppen tunnel kan vara mer ovisst trots att arbetet alltid utförs nattetid med två skyddande TMA-bilar.

– Vi har haft flera incidenter där alkohol- eller narkotikapåverkade förare kört rakt in i våra bilar, det är mycket folk i rörelse, vi har till och med fått in cyklister i tunnlarna, säger Robert Pettersson.

Han ser påkörningsrisken som det största problemet.

– Det är lätt att bli nojig, då är det enklare att arbeta med stängd tunnel, då kan vi köra mot trafiken och utföra arbetet effektivare.

Robert Pettersson har hängt med sedan innan Södra länken togs i drift han har 35 års erfarenhet av drift och underhåll och med drygt 15 år som tunneltvättare är han därför en av veteranerna i Sverige.

– Innan Södra länken öppnade hade vi inga större tunnlar, vi hade i och för sig skött Muskötunneln sedan 1963 men den tvättades kanske vart femte år.

2002, ett par år innan Södra länken öppnades för trafik, valde Vägverket Produktion därför att ta reda på vad som krävdes för att sköta en anläggning av den magnituden.

Studiebesök i vårt tunnelrikaste grannland Norge ledde till det upplägg med sopsug och teknikbilar som fortfarande används.

Det visade sig också att enbart Sverige svenska tunnlar har, ett exempel som förbryllade norrmännen var Södra länken fick ett vitt tak.

– All smuts och sot dras dit och det blir bara svårare och svårare att hålla rent, säger Robert Pettersson.

Han gläds åt att Norra länken slapp en liknande lösning.

– Taket där är ren sprutbetong.

Den generösa tunnelkonsten är ett annat svenskt problem. Ett exempel är Ernst Billgrens spegelskog i Norra länken, känsliga plexiglasbitar som kräver ett delikat handlag.

– Vi måste handtvätta dem för att inte riskera att det blir rispor, vi handtvättar förresten alla gestaltningar, det är tid vi kunde lagt på annat, säger Robert Pettersson.

Han konstaterar att norska tunnlar byggs för att ta sig från punkt A till punkt B – helt utan gestaltning.

Det ska vara en upplevelse att åka i en svensk tunnel, men frågan är vad man borde ha fokus på, kanske borde det vara vägen man tittar på när man kör 70 kilometer i timmen.

Nu är det dock som det är, snyggt men svårjobbat och Robert Pettersson inväntar svar på en utredning som förhoppningsvis ska visa vilket rengöringsmedel som passar bäst för tunnelkonsten.

– I Sverige ska det vara fint, och det blir det ju. Men det blir svårt att rengöra och ibland undrar man om det är sånt man ska offra pengar på.

Se maskinerna i rörelse på filmen längre ned.

Tunneltvätt

All tvätt sker med kallt vatten.

Rengöringsmedlet T3 levereras av Pica AB i Malmö.

Alla nödknappar och övrig utrustning rengörs för hand två gånger per år.

I fordonståget ingår två teknikbilar, en sopsug och en lastväxlare.

Om tunneln inte är avstängd avslutas städpatrullen av två skyddande TMA-bilar.

Teamet städar ungefär fyra kilometer per natt.

Det tar fyra nätter att städa Södra länken och fyra nätter att ta städa Norra länken.

Städningen sker nattetid: från klockan 22 på kvällen till klockan fem följande morgon.

Källa: Svevia

Svevias uppdrag

Svevia tvättar tunnlar åt Trafikverket och Stockholms stad.

I uppdraget ingår bland annat att rengöra Södra länken, Norra länken och Norrortsledens tunnlar, Fredhällstunneln, Muskötunneln, Lindötunneln, Rinkebys och Tenstas tunnlar, Åkersbergatunneln, Söderledstunneln, Klaratunneln, Blekholmstunneln, Klarabergstunneln samt Tomtebodatunneln.

Svevia ska också städa E18-tunnlarna mellan Västerås och Enköping: Frösvi och Ullunda.

2003-2010 sköttes tunneltvätten som ett samarbetsprojekt mellan Vägverket och Vägverket produktion. Svevia fick sedan kontraktet för åren 2011-2017, och kammade hem även nästa kontrakt, som löper ut 2025.

Källa: Svevia

Rejäl höst- och vårstädning

Två gånger per år heltvättas de större tunnlarna, en rejäl storstädning höst och vår som kräver inlejda resurser.

Under heltvätten används tre sopsugar, fem teknikbilar, en vattenbil och två kranbilar.

Varje heltvätt tar en månad i anspråk.

Sex nätter läggs då på att tvätta Södra länken, sex nätter på Norra länken, två nätter på Norrortsleden och två nätter på Söderledstunneln.

Det går åt cirka 1 500 kubikmeter vatten per natt vid heltvätten.

Vid heltvätten tvättar två arbetslag konstverk och sanerar klotter, ett arbete som sker helt manuellt med varmt vatten.

Källa: Svevia

Läs mer om städningen av tunnlarna - se länkarna nedan!

Läs här om de skräddarsydda fordon som krävs för all denna städning.

Läs här om det milda tvättmedlet som används för att bekämpa smutsen.

Läs här om hur självrenande betong och målarfärg som andas kan minska behovet av städning.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Svevia | tunneltvätt


Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Optimistisk industri redo för älskad mässa

Förväntningarna är stora. I oktober är det åter dags för Fakuma i Friedrichshafen, en av den europeiska och internationella plastindustrins mest älskade mötesplatser.

Clariant avyttrar sitt standardsortiment

Utforska gruvan virtuellt

Var du än befinner dig i världen ska du kunna gå ner i den virtuella underjordsgruva som forskare vid Luleå tekniska universitet skapat. Du är tusen meter under jord och kan självständigt röra dig mellan schakt och gångar.

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Accon köper Swede Rehandling Systems

Kunderna ratar kassabetalning

Tre av fyra föredrar att scanna eller checka ut varorna själva än att betala i kassan, visar en färsk undersökning.

Nyhetsbrev

Nätverksguider för ökad digital säkerhet

Rockwell och Cisco har släppt nya nätverksguider som ska hjälpa företag att förverkliga drömmen om industriell IoT med gällande industrisäkerhetspraxis.

Manitou satsar på eldrift

Manitou står på tur med eldrift. Nu visas två teleskoplastarprototyper, en hybrid och en med renodlad eldrift.

Volvo Cars bilfabrik moderniseras

Schneider Electric ska uppgradera automationssystemet hos Volvo Cars bilfabrik i Olofström för att bland annat göra det lätt för driftteknikerna att kunna övervaka och styra processer och fastigheter från mobiler/surfplattor.

Säkrar framtida vattenförsörjning

Trollhättan Energi ska trygga framtidens vattenförsörjning genom att bygga ett nytt vattenverk med råvattenintag i Vänern.

Industriell vattenhantering – en fråga om överlevnad

Fem motorer går på högvarv och pumpar 23 000 liter vatten per sekund vardera. 12 år tog projektet som nyligen stod klart tack vare imponerande ingenjörskonst. Med hjälp av industriell vattenhantering har man fått bukt med vattenkrisen i Telangana, en delstat i södra Indien.

Plus

Stora Enso:s VD - vurmar för innovativa lösningar

Karl-Henrik Sundström rekryterades för sex år sedan som chef för den svenskfinska skogskoncernen. Uppdraget var att utveckla verksamheten, med ny teknik och nya produkter och stärka ekonomin. Och det har gått bra för Stora Enso på senare år.

Blir samarbetspartner till Wipo Green

De kan få Nobelpriset

Genom analyser av en stor mängd data förutspår analysföretaget Clarivate analytics varje år vilka som ska tilldelas årens olika Nobelpris. Tre forskare pekas ut som heta kandidater till priset i fysiologi eller medicin.

Peggy Rothe från Leesman till Facility Nordic-dagen

Roboten fixar käket – med precision

Nööjd är nöjd

Drop in om lokalvårdaren som ville upp och lyckades

Går från Coor till Newsec

Leksaksjätten köper in sig i 3d-verksamhet

Granskning av preventivmedels-app klar

Lagom stor multiplog

Siljum Mekan presenterar ännu en multiplog – 4 000 X-line ska passa maskiner i storleken L50- L60.

Rapsolja sänker utsläppen

Byggsektorn bland de bättre inom kompetensutveckling

Bygg- och fastighetssektorn hör till de bättre vad gäller kompetensutveckling bland privatanställda tjänstemän.

Ica lanserar designerkasse

AR och VR blir snart vardagsmat

Ny chans att lyssna till Jesper Low

Tips för att bli en bättre ledare

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Lämnar Göteborg för Arendal

Miljösatsning ger resultat

Först ut på Facility Nordic-dagen

Drop in-seminarie: Dags att städa upp i patriarkatet

Stärker sin position i Nordamerika

Praktikertjänst värvar från Capio

Gruvdäck ska stå pall

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16