23948sdkhjf

Semmelkriget vill inte ta slut

| Av Johan Colliander | Fri Köpenskap | Tipsa redaktionen

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Fettisdagen infaller i år den 13 februari men semlorna har knappast lyst med sin frånvaro. Redan i slutet av sommaren tävlade bagerierna och butikerna om att vara ”först ute” med de populära bakverken och kort efter den sista julskinkan lämnade handeln började specialsemlorna att dyka upp.

Varje år dyker allt fler varianter upp och i år har inte varit ett undantag. Den mest omtalade varianten kan nog vara nachossemlan som Fri Köpenskap skrivit om tidigare men butikerna och konditorierna har även fyllts med ölsemlor, norrlandssemlor med hjortron, marängsviss-semlor och falukorvssemlor. På Hornstull i Stockholm har även en särskild semmelläsk sett dagens ljus.

Ica Maxi Eurostop i Örebro kan dock ha tagit priset, iallafall gällande mastighet, när de i år introducerade Overloadsemlan, en vetebulle med nutella och en kladdkaka på.

  • På fettisdagen, den 13 februari i år, äter 58 procent av svenskarna minst en semla (källa GfK).
  • 94 procent av semlorna säljs under januari till mars.
  • Under fettisdagen äts mellan 5 och 6 miljoner semlor. Det går åt smör och mjölk från totalt 98 000 kossor.
  • Under fettisdagen ägnar Sveriges bagare ungefär 50 000 timmar åt att baka semlor. Motsvarande 5 500 timmars arbete krävs för att arbeta ihop till arbetsgivaravgifterna bara under fettisdagen.

    Källa: Sveriges bagare och konditorer

– Vi tyckte att det var en rolig idé och då körde vi på den, och det verkar ha gått hem. Bara sen vi lanserade den förra veckan har vi sålt cirka 600 stycken, säger Sandra Karlsson, konditor på Ica Maxi.

Några som verkligen gått in för semlorna är personalen på Ica Maxi i Haninge där de tillsammans med butikerna i Linköping, Västerås och Örebro gemensamt tävlade med varandra och sen med hjälp av en jury korade årets specialsemla; briochesemlan.

– Vi ville ha en semla som framförallt var god och inte bara galen, säger Marika Edberg, marknadschef Ica Maxi Haninge som var med och bestämde årets semla.

Förra året sålde Ica Maxi i Haninge 47 523 semlor i olika tappningar och i år lär inte bli sämre, samtidigt som varje såld semla blir till en donerad krona till Barncancerfonden.

Förutom briochesemlan har även butiken semlor med bland annat nutella och pistage och Sören Resare, försäljningschef för bageri och konditori tror inte trenden kommer att avta framöver.

– Det är väl kul att hitta på nya grejer, även om man kan tycka att det blivit lite väl hysteriskt med åren. Men jag tror alltid att folk vill dribbla till det lite och hitta på något nytt, säger han.

Varför experimenteras det så mycket med just semlor?

– Jag tror den varit lite ensam under den här perioden och sen är det ju inte så många smaker, det är en fyllning och ett bröd och det kan man variera lite hur som helst. Jag tror att det går att spåra ur hur långt som helst egentligen, bara man vågar prova, säger Sören Resare.

– Men hur det än är så är det den klassiska semlan som säljer bäst, tillägger han.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114