23948sdkhjf

Svensk plogbil på besök i Norge tvingade fram regeländring

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Föraren av en svensk plogbil valde att köra över gränsen till Norge för att hitta en bra plats att vända bilen. Det såg ut att bli ett dyrt äventyr - men kraven drogs tillbaka.

Det finns många likheter mellan Sverige och Norge, men vår norska kollega Anlegg & Transport berättar en tankeväckande historia om hur viktigt det är att kolla upp vilka förutsättningar som gäller även inom något oväntade områden, men också att förnuftet ibland segrar.

En svensk plogbilsförare som arbetade på den svenska sidan av Svinesund valde att fortsätta över gränsen till Norge för att hitta en säker plats att vända sitt fordon och på enklast och säkrast möjliga sätt kunna fortsätta sitt snöröjningsarbete på den svenska sidan direkt från gränsen.

Dessvärre fastnade fordonet i en av Statens Vegvesens tungbilskontroller där det konstaterades att såväl bilens bredd som vikt krävde dispens för att få framföras på de norska vägarna.

Att fordonet arbetade för trafikanternas säkerhet betraktades inte som någon förmildrande omständighet, inte heller att förflyttningen på norska vägar inte bara var kort utan också föranledd av säkerhetsskäl.

Resultatet blev att föraren förhindrades att fortsätta sitt säkerhetsarbete tills allt ordnats upp, vilket i praktiken innebar att bilen kunde fortsätta med samma vikt, medan däremot åkeriets kassa blivit betydligt lättare.

Statens Vegvesen kom dock snabbt på andra tankar och meddelade efter någon dag att snöröjningen är högt prioriterad och att den här typen av gränsöverskridande måste accepteras utan eventuella dispenser. Tanken är att även via kontakter med Trafikverket säkerställa att motsvarande regler ska gälla på båda sidor av gränsen.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Kommentarer

Rasmus Granström
Inte bara ett fall av regelverk. Det är rakt igenom efterblivet.

Nu har staten vänt om i frågan och avskrivit avgifterna.

Hade de gått efter reglerna och gjort sitt jobb, så hade de också tagit chauffören för import av salt. Vet inte heller hur trafiksäkerheten blev bättre av att släppa iväg plogbilen med böter....

Skillnaden mellan en lastbil med varor och en plogbil är ju att plogbilen ska enbart vända om. Nu har de lagt resurser på det här istället för annat.

Allt i trafiksäkerhetens namn. Pinsamt så in i helvete.

PS jag bor i norge och de är helt otroliga.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fortsatt ökad försäljning för Volvo CE

God efterfrågan på flertalet marknader gör att Volvo CE i hög grad medverkar till att Volvogruppen gör sitt hittills starkaste resultat för tredje kvartalet.

Premiär för lösning mot förpackningsindustrin

Wemo Automation AB visade nya Xpacker, på Fakuma.

El allt viktigare för NCC i Oslo

Minskade miljöutsläpp och sänkta driftkostnader är målet när NCC Infrastructure i Osloområdet nu fasar ut sina traditionella bilar – i fortsättningen är det eldrift som gäller.

Risk för brist på PA66 fram tills 2021

Situationen är komplicerad och kommer så förbli ett bra tag till. 

Recipharm lägger inte ner i Höganäs

Förra året meddelande bolaget att de bommar igen företagets anläggningar i Höganäs och Stockholm. Nu kommer nya besked.

Lyckat hållbarhetsinitiativ till Göteborg

Nyhetsbrev

3

Dubbdäcksforskare står på sig

Samtliga påståenden om felaktigheter tillbakavisas.

Ludo Gielen ny VD för Schoeller Allibert

Rekordsiffror för ballast

Ballastproduktionen ökade med tio miljoner ton 2017 och produktionen är nu uppe i en nivå som enligt SGU är den största på nästan 30 år.

Dags för ABB Ability Tour

Plus

Sill på bordet kräver avancerad process

För att vi ska få sill på bordet krävs en processindustri med doseringssystem för starkt koncentrerade, ibland farliga vätskorna, blandningskärl och system med säkerhetsventiler om högt tryck skulle uppstå i processen. Vi har besökt sillfabriken.

Norrlands Miljövård blev Årets städföretag

Årets städföretag är ett helt nyinstiftat pris som delas ut av Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunalarbetareförbundet. Inspira, Norrlands Miljövård och HSB Städ hade nominerats till finalen som hölls den 18 oktober i samband med den av Almega arrangerade Stora städbranschdagen.

Verktyg för Smart Fabrik

Ny VD i Smurfit Kappa

Konferens om Physical Asset Management

Nästa vecka arrangeras en konferens om underhållets centrala roll för att öka värdet som de fysiska anläggningstillgångarna genererar.

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Getinge säljer skadeståndshotat bolag

Det är största byggföretaget i Sverige

Det är små förändringar på tio i topplistan över Sveriges största byggföretag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny ABB-funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets samtliga fyra divisioner.

Rototilt skippar mineraloljan

Rototilt byter ut mineraloljan mot egenproducerad helsyntetisk olja, ett byte som ska maxa tiltrotatorernas livslängd hävdar företaget.

Världsrekord för Veidekke

Veidekke har flest VDC-certifierade medarbetare i världen och ser en tydlig koppling mellan VDC och en effektiv byggprocess.

Hon skrev bästa avhandlingen

Satsning på bussförarutbildning

Fler logopeder för bättre strokerehab

Snabbspår lyfter Hansa

Rusning efter Interrail-kort

Ny marknadschef

Hållbart för medvetna

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Nya elbussar till Ale

Automatiserar i Lomma

Tiptapp överklagar

Global Handwashing Day 15 oktober

Koldioxid - så tungt väger resmålet

EU-förslag: 35 % återvunnet i plastflaskor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.585