Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut - Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.

Byberg & Nordin Buss har, precis som de flesta företagen i branschen, stångats med Transportstyrelsens sanktionsavgifter för felaktigheter gällande kör- och vilotider, som utläses av en så kallad färdskrivare. Färdskrivaren kontrollerar färden och tider som körs, för att minimera fusket i branschen. Svenskt Näringsliv har tidigare skrivit om kritiken från branschens håll, som ofta går ut på att tanken är god men att det är för krångligt.

Nu har en ny prejudicerande dom kommit, efter att Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen i Kammarrätten i Sundsvall, och därmed slapp sanktionsavgifterna för två minimala fel.

Felen som gjorts var att en förare av misstag tryckt ut sitt förarkort under färden, varför sträckan inte registrerades korrekt. En annan förare råkade sätta in kortet i fel fack, vilket även det innebar felregistrering för färdmätaren.

– Det är en viktig seger för hela branschen, och det är första gången ett företag frias. Vi har efterfrågat en helhetsbedömning länge, äntligen är den här. Domen bevisar att vi som företag gjorde allt vi kunde för att informera och utbilda våra förare om reglerna, och att misstagen inte är på grund av vår bristande kontroll, säger Tomas Byberg, vd Byberg & Nordin.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, är mycket nöjd med utfallet i Kammarrätten:

– Domen är oerhört glädjande och har stor betydelse för branschen. Det här har vi efterfrågat länge, och domen visar att det vi frågat efter är högst rimligt. Vår förhoppning är att nu få en mer proportionell och verklighetsanpassad syn på kör- och vilotiderna i Sverige.

Och eftersom domen inte överklagades, så är den prejudicerande för kommande fall. Tomas Byberg hoppas nu att Transportstyrelsen börjar arbeta mer systematiskt och ”läser domen med rätt ögon”, som har uttrycker det.

– Reglerna är till för att inte snedvrida konkurrensen genom oschyssta villkor, inte utgöra en trafikfara och inte vara dåliga för förarens sociala situation. Ärliga misstag kan knappast uppfylla något av kriterierna. Nu hoppas vi få slut på fånigheterna, och att myndigheten fokuserar på de riktiga skurkarna, säger han.

Men Kenneth Eriksson, utredare på Transportstyrelsen, håller inte med Tomas Byströms tolkning av att domens revolutionerande ändring:

– Ja, domen är ju prejudicerande, men vi tycker inte att den förändrar särskilt mycket. Transportstyrelsen tycker att man ska arbeta förebyggande, det tycker domstolen också.

Han håller med om att det måste finnas utrymme för mänskliga faktorn vid felaktigheter.

– Även om man varit med på utbildningar så är det klart att man kan man begå misstag, så är det ju. Men då handlar det för oss om att göra bedömningen om hur bolaget har följt upp och försökt rätta till de misstag som sker.

Tomas Byberg menar att Transportstyrelsen bör tolka domen noggrant, för hos branschen har man fått upp hoppet, säger han.

– Tidigare har vi gjort allt vi kunnat för att göra rätt, men aldrig nått hela vägen fram. Det höll på att smyga sig in en resignation, att man blev dömd oavsett hur hårt vi jobbade med att följa reglerna, säger Tomas Byberg. Han fortsätter:

– Jag tycker att domen borde leda till att Transportstyrelsen i framtiden, innan en sanktionsavgift skrivs ut, sätter sig in i bolagets arbete med kör och vilotider. Det är ju endast om det finns brister i detta som en sanktionsavgift skall utdelas. I nuläget börjar man med sanktionsavgiften utan att undersöka om det finns verklig grund för en sådan.

Anna Grönlund håller med Tomas Byberg, men är något förvånad över Transportstyrelsens reaktion över domen.

– Vi är inte emot och kontroller eller regelverk, men det måste finnas rim och reson på det sätt man gör det. Det är något förvånande att Transportstyrelsen inte tillmäter domen större betydelse. Enligt min uppfattning är domstolsutslag viktiga för att etablera en rättssäker praxis i den här frågan, säger Anna Grönlund.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

Begagnathandel sparar material

Genom att handla begagnat på Blocket i stället för att köpa nytt kunde produktionen av bland annat 22 000 ton plast undvikas under 2017. Det visar en studie gjord av Blocket i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet.

Robot återvinner iPhone

Rekord för PACK POINT NORDIC

Artikeln uppdaterade med fler bilder.

Nio av tio ser nedskräpning som ett problem

Tillverkningsdata en outnyttjad resurs

Den svenska industrin lagrar allt större mängder data i maskiner och verktyg.

Nyhetsbrev

Två svenska bidrag i final

Finalisterna i AkzoNobels tävling Imagine Chemistry är nu klara. Av de 20 är två svenska.

Ett steg närmare cirkulär ekonomi

Närmare 100 MSEK till högskolan i Skövde

Vi har ett lyxproblem just nu

Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

Muterande enzym bryter ner PET

Fabriksbyggda teknikschakt ska spara tid och pengar

Snabbare, billigare, säkrare och högre kvalitet. Det är de fyra huvudsakliga faktorer som gör att NCC etablerat en fabrik i Lettland där det i full produktion ska tillverkas ungefär 4 000 teknikschakt per år. Ett av de första projekt där modulerna används är byggandet av företagets nya huvudkontor i Solna.

Patienternas matavfall mals, rötas och blir biogas

Norrlands universitetssjukhus har införskaffat en avfallskvarn som ska mala 200 ton matrester om året. Det malda avfallet förvandlas sedan till biogas. Förutom miljövinsten innebär kvarnen att kökspersonalen slipper hantera tunga säckar med matavfall – och städa när säckarna går sönder.

Färre fallolyckor med judons hjälp

Varje år drabbas cirka 11 000 personer i Sverige av fallolyckor på arbetstid. Med hjälp av ett samarbete med Svenska Judoförbundet hoppas nu AFA Försäkring kunna förebygga och minska antalet fallolyckor på arbetsplatserna.

Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna 18 april - Tre personer har skadats, bland dem föraren, läs om mer här!

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

En skadad vid gruvolycka

Aftonbladet rapporterar om en olycka med frätande pulver i Garpenbergsgruvan i Dalarna.

Likheter mellan åderförkalkning och cancer

Blåser av tidigare Force Majeure

Plasternas roll i samhället

Plaster är ett omdebatterat material vilket ofta förekommer i samhällsdebatten, och då inte alltid som något positivt.

Får Silvias alzheimerpris för tidig diagnostik

Michael Schöll får Drottning Silvias pris till ung alzheimerforskare.

Brist på biomedicinska analytiker väntar

Blom frikänd

Utökat stöd till svensk biogas

Nu kommer Hemfrids app

Han har årets favoritbutik

Mouldex nya vd

Ny direktör på Coop

Plus

Nya lagen lurig

Hallå där: Ulf Haraldsson!

Almega vill ha hem-avdrag

Aukner ny vd för Nexans Sverige

Paulig samlar varumärken

Patent för Alzheimerbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.3