Vägunderhåll på fjället i fyra år till

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta att sköta om det statliga vägnätet i Arjeplogs driftområde.

Till ytan är driftområdet 14 494 km², med totalt 599 kilometer statlig väg varav 249 kilometer är grusväg.

– Vår utmaning är inte mängden väg utan snarare allt som finns däremellan, säger Robert Nyhlén, Svevia.

Uppdraget är att sköta om de statliga vägarna i området och se till att de hålls säkra och framkomliga. För att kunna göra det har Svevia en jourverksamhet som bevakar vägarna dygnet runt vardag som helgdag.

Läs också: Rekorduppdrag i Norge

– Fjäll, tre stora älvdalgångar för Laisälven, Skellefteälven och Piteälven och 8727 sjöar gör att det inom samma område finns flera klimatzoner. Vi kan ha regn, blixthalka, strålande sol och full snöstorm samtidigt.

Avstånden och den glesa bebyggelsen gör också förutsättningarna speciella.

Läs också: Ständig städning för Svevia

– Här finns det inga alternativa vägar att välja. Går det inte att ta sig fram då är det stopp. I området finns flera anläggningar för biltestindustrin så förväntningarna på framkomlighet är stor.

Inom driftområdet ligger vägstationen i Merkenes, 17 kilometer från norska gränsen och 13 mil från Arjeplogs tätort. För att kunna hålla riksväg 95, den så kallade Silvervägen, öppen är Svevias personal stationerad på vägstationen dygnet runt från oktober fram till maj.

– När vädret blir för hårt tar de trafiken över fjället med kolonnkörning eller så stängs vägen av. De får ofta undsätta fordon som blivit stående längs vägen. Intill vägstationen finns ett hus där nödställda trafikanter kan värma sig.

Det nya kontraktet börjar gälla den första september och sträcker sig över fyra år med möjlighet till ett eller två års option. Anbudet är värt cirka 18 miljoner kronor per år.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rätt använd – många möjligheter

Kranpunkten storsatsar – köper in 200 maskiner

Det är bråda tider för Kranpunkten. Efterfrågan på maskiner för vertikala transporter är stor och företaget investerar därför cirka 80 miljoner kronor för att stärka sin uthyrningsflotta med i runda tal 200 nya maskiner.

Oerlikon i finskt förvärv

Land Rover mobiltelefonidebuterar på MWC i april

Nu kastar sig även Land Rover in i mobiltelefonernas värld. Stor batterikapacitet och god funktionalitet även då händerna är våta eller försedda med handskar utlovas.

NCC på köprunda i Danmark

Förvärvet av Jakobsen & Blindkilde stärker NCC:s ställning på framför allt Jylland, men även i resten av Danmark.

Cirkeln sluts i Umeå

Den sista delen av Umeås ringled skulle börja byggas 2013. 2019 ska skopan äntligen kunna sättas i backen för Västra länken, det står klart sedan regeringen sagt sitt.

Nyhetsbrev

Nu tar tredje generationen Olsson vid

Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

ifoodbags grundare lämnar bolaget

Investerar i unik smältspinningsutrustning

Kaunis Iron gör klart för gruvstart

Genom att alla nödvändiga resurser nu samlats i ett bolag ska det vara möjligt att återstarta gruvverksamheten i Kaunisvaara i sommar.

Smurfit Kappa uppgraderar övervakningssystem

För att undvika stillestånd uppgraderar Pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå till nästa generations övervakningssystem IMx-8 från SKF.

Underhåll stoppar kärleksyttringar

Det är många kärlekspar som har satt upp hänglås på en bro i Västerås för att manifestera evig kärlek. Nu är det slut med det. Broräcket ska bytas ut.

Låg stresstolerans kan leda till rökning

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

NCC-veteran blir Sveviachef

Svevia har fått en ny regionchef för division anläggning Syd-Väst – Sven-Åke Bengtsson

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Algextrakt kan bli läkemedel

Många döda i soptippsras

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.219