Scaniamotorer ska ge bättre lyft

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Kobelcos senaste tillskott bland de bandgående kranarna förlitar sig på svenska motorer. Det är den nya generationen 300-tonskranar i CK-serien som utrustas med Scanias 13-litersmotorer.

CKE-kranarna, som de heter i Europa, har varit en storsäljare i många år, men nu har vi tagit fram en helt ny generation som är anpassad till nya marknadskrav på tyngre laster, ökad lyfthöjd och förbättrad säkerhet, säger Kobelcos produktmarknadschef Peter Stuijt.

Med kapacitet att lyfta 300 metriska ton – 350 i en så kallad Super Heavy Lift-tillämpning – är modellen den största i serien, men trots storleken utlovar Peter Stuijt en flexibel och lättmanövrerad kran som tack vare ett brett utbud av master och jibbar är lätt att anpassa till en mängd olika arbetsuppgifter.

Vi har också haft ambitionen att de nya kranarna ska kunna kombineras med exempelvis jibbar och vikter ur det befintliga programmet, säger Peter Stuijt.

Underredet är utformat med hög markfrigång och förmåga att ta sig fram även på ojämnt underlag. Samtidigt har vi hållit nere formaten på de olika delarna, vilket gör att ingen del är bredare än tre meter, något som är värdefullt när den transporteras mellan arbetsplatserna.

Ett viktigt inslag i de nya maskinerna är de 13-liters motorer på 331 kilowatt som levereras av Scania. I Europa är det förstås emissionskraven enligt steg IV som gäller, men den svenska motortillverkaren kommer också att leverera de motorer som används i exempelvis Nordamerika, Japan och på marknader med lägre emissionskrav.

Vi är väldigt nöjda med det här projektet och vi ser fram mot att ta ytterligare steg framåt i samarbetet med Scania. I den gemensamma utvecklingen av lyftkranen har vi sett vad Scania har att erbjuda i form av avancerad teknik och gott samarbete, säger Hiroaki Iwamitsu som är vd på Kobelcos division för utveckling och konstruktion.

Bland annat uppskattas att motorerna ger ett högt vridmoment redan vid låga varvtal, korta responstider och konkurrenskraftig bränsleförbrukning. Även det faktum att emissionskraven kan uppfyllas utan behov av partikelfilter har tagits emot positivt eftersom det medverkar till ett förhållandevis kompakt format.

Eftersom kranarna avses att säljas över hela världen hamnar även Scanias cirka 2 000 serviceställen på pluskontot.

Vi känner oss trygga i samarbetet och ser fram mot en framgångsrik introduktion på världsmarknaden, säger Scania Engines japanske försäljningschef Haruyuki Mayama.



Håll dig uppdaterad med Mentor Newsroom

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvägsbygge mot Kista

Alliansen: Skärp kraven för återvinning

Debatt: Vi måste bli bättre på att ta tillvara och återvinna. För fortsatt ekonomisk tillväxt, minskad klimatpåverkan och skydd av naturens resurser behövs en cirkulär ekonomi där det som en gång bara var avfall blir till nya produkter. För att lyckas krävs tydliga och långsiktiga regler, och därför föreslår Alliansen att kraven skärps på flera områden.

Ledare: Regeringens planekonom

Miljöanpassad snöhantering

i sex säsonger har NCC:s egenutvecklade snöreningsanläggning Snowclean tagit hand om de snömassor som tas bort från Oslos gator och torg. Anläggningen omvandlar snön till vatten och filtrerar bort föroreningarna innan smältvattnet leds vidare till fjorden.

Ständig städning för Svevia

Sju nätter i veckan 36 veckor om året – Svevia har fullt upp med Stockholms tunnlar, små och stora anläggningar med en sak gemensamt – de är riktigt smutsiga.

Specialfordon spolar rent

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar i Stockholm.

Nyhetsbrev

Snabba och kalla duschar

Kallt vatten och lite rengöringsmedel är vapnet som står till buds när Stockholms smutsiga tunnlar rengörs. "Det går inte att använda varmvatten i tunnlarna".

Rena framtidsvisioner

Betong som bryter ned föroreningar och färg som andas? Utvecklingen går snabbt och nya metoder skulle kunna underlätta städningen och förbättra miljön i de stora tunnlarna.

Städning sämre för kvinnor än för män

Kvinnor som städar mycket, antingen professionellt eller i hemmet, riskerar att på lång sikt få minskad lungkapacitet. Det har norska forskare vid universitetet i Bergen visat i en ny studie.

Resurseffektivare användning av restprodukter

Vinnovaprojektet MinePap, med fokus på att titta närmare på hur man kan utveckla en hållbar affärsmodell kopplad till det cirkulära resursflödet, har nu tagit fart. 

Sodexo och Stora Sköndal i samarbete

Algextrakt kan bli läkemedel

Att förflytta människor med smärta

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Många döda i soptippsras

Klartecken för efterlängtad utbildning

-Jag tror att det här är en utbildning som branschen behöver, säger Anders Rickman, verksamhetschef för Yrkeshögskolan i Jönköping.

Rakt genom berget

Nu är det klart hur Trafikverket vill dra nya E4 genom Örnsköldsvik, trafiken ska bort från stadskärnan.

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Företag gillar kollektivavtal

60 procent av Sveriges företag vill ha kollektivavtal. Främsta orsaken är att avtalen förbättrar relationen med de anställda och ger företaget bättre anseende på marknaden. Det framkom vid Arbetsmarknadsekonomiska rådets presentation av rapporten "Hur fungerar kollektivavtalen?"

Utökar kapaciteten inom PA12-pulver

En världsnyhet för möbelbranschen

Snabba ryck med bra tryck

Nya innovationer har revolutionerat vägunderhållet hävdar Ströman Maskin. – Laken har förändrat hela vinterväghållningen, den plus höghastighetsspridaren har gett oss en helt annan vinterdrift.

Maxad mix hejdar halkan

Karlstad var ”sämst” på att sopsalta, en transportledare experimenterade sig då fram till en ny lösning – Karlstadlaken som sedan dess ska ha lett till mindre halka, lägre kostnader och färre olyckor.

Laken dög när flingorna flög

Att byta torrsalt mot lake löste inte bara problemet med dammiga skogsvägar, det gav Peab helt nya affärsmöjligheter. "I stället för en återkommande årlig kostnad har vi nu intäkter med bra förtjänst".

Vaktkameror hos SL

Slutreplik: Våga lyfta blicken från diskhon

FM-utbildning får fortsätta

Hoppfulla ministrar efter möte

Ängelholm städar skolor med robot

Miab/NCA blir Miab

Kriminalvården storrekryterar

Personalen utan bonus

Ny provningsmetod metod med radiologi

Licensaffärer lyfter Bactiguard

Förvärvar inom medicinteknik

Sodexo fick "Gold Class" igen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137