23948sdkhjf

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Enligt Sverigeförhandlingens slutrapport omfattar dessa avtal totalt 1 242 miljoner kronor. Utöver detta ekonomiska bidrag till infrastrukturen ingår också att bygga bostäder.

Några exempel är Tranås kommun, som ska betala 200 miljoner kronor och bygga 500-2 000 nya bostäder, och Norrköpings kommun och Linköpings kommun som ska betala 173 miljoner kronor vardera och bygga 15 300 bostäder var.

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingick att koppla ihop infrastruktursatsningar och bostadsbyggande. Tanken var att få fram 100 000 nya bostäder som en del av satsningen på höghastighetsjärnväg och kollektivtrafik.

Detta mål har uppnåtts, faktum är att avtal skrivits om inte närmare 290 000 nya bostäder varav cirka 110 000 ska byggas i kommuner som ligger längs den tänkta höghastighetsbanan.

De resterande bostäderna byggs som en del av de så kallade storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg.

Enligt förhandlarna har man valt att förhandla genom att fokusera på de nyttor som infrastruktursatsningarna skapar – till exempel ökat bostadsbyggande men också restidsnyttor, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor etcetera.

En färsk rapport tyder dock på att det inte går att hämta hem särskilt mycket pengar i höjda fastighetsvärden, läs mer om det här.

Bostadsbyggen

  • Det totala antalet bostäder är 285 400

  • 110 000 av dessa ska byggas i kommuner längs höghastighetsjärnvägen.

  • De övriga bostäderna ingår i storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg (Lunds 15 000 bostäder räknas in i siffran för höghastighetsjärnvägen)

    Källa: Sverigeförhandlingen

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.088